ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μικρή βελτίωση οικονομικού κλίματος τον Φεβρουάριο

Μικρή βελτίωση οικονομικού κλίματος τον Φεβρουάριο

Ελαφρά βελτίωση κατέγραψε τον Φεβρουάριο ο δείκτης οικονομικού κλίματος τον οποίο καταρτίζει το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), καθώς διαμορφώθηκε στις 91,9 μονάδες έναντι 90,7 μονάδων τον Ιανουάριο. Ωστόσο, όπως το ίδιο το ΙΟΒΕ σημειώνει, η έρευνα ενσωματώνει μόνο εν μέρει τις επιδράσεις των πρόσφατων περιοριστικών παρεμβάσεων σε Αττική, Θεσσαλονίκη και άλλες περιοχές της Ελλάδας, οι οποίες αναμένεται να αποτυπωθούν καλύτερα στην αντίστοιχη έρευνα που θα δημοσιοποιηθεί τον επόμενο μήνα. 

Η καταναλωτική εμπιστοσύνη, πάντως, εμφανίζεται να έχει εξασθενήσει ήδη από την έρευνα του Φεβρουαρίου.

Πού αποδίδεται η ελαφρά βελτίωση του δείκτη οικονομικού κλίματος; 

Στη σχετικά ήπια επιδημιολογική εικόνα αμέσως μετά την περίοδο των εορτών και στη λειτουργία από τα μέσα Ιανουαρίου, έστω υπό περιορισμούς και για μικρό διάστημα, δραστηριοτήτων του λιανικού εμπορίου που ήταν σε αναστολή από τον Νοέμβριο, καθώς και στην πρόοδο στη διαθεσιμότητα των εμβολίων και στη διαδικασία του εμβολιασμού.

Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία ενισχύθηκε τον Φεβρουάριο στις 98,9 μονάδες (από 94,9 τον Ιανουάριο), επίπεδο ωστόσο σαφώς χαμηλότερο από το αντίστοιχο περυσινό (111,3 μονάδες). 

Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις κατασκευές ενισχύθηκε αισθητά τον Φεβρουάριο, στις 107,9 μονάδες (από 100,1 μονάδες τον Ιανουάριο). 

Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανικό εμπόριο ενισχύθηκε τον Φεβρουάριο στις 90,2 (από 86,4) μονάδες, εν μέρει ως συνέπεια της απόφασης για επανέναρξη λειτουργίας σημαντικών κλάδων από τα μέσα του Ιανουαρίου αλλά και την έναρξη της εκπτωτικής περιόδου. 

Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις υπηρεσίες παρουσίασε αισθητή αύξηση τον Φεβρουάριο και διαμορφώνεται στις 72,5 μονάδες, από 63,9 τον Ιανουάριο.

Από την άλλη, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης υποχώρησε περαιτέρω τον Φεβρουάριο, στις -46,2 μονάδες από -43,2 τον Ιανουάριο. Μάλιστα, λόγω της πτώσης αυτής, οι Ελληνες καταναλωτές παραμένουν οι πιο απαισιόδοξοι στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Αποθαρρυντικά είναι και τα στοιχεία του δείκτη υπευθύνων προμηθειών στη μεταποίηση (δείκτης PMI) που καταρτίζει η IHS Markit. 

Ο δείκτης τον Φεβρουάριο υποχώρησε στις 49,4 μονάδες από τις 50 μονάδες που είχε διαμορφωθεί τον Ιανουάριο. 

Υπενθυμίζεται ότι οι τιμές του δείκτη κάτω από τις 50 μονάδες υποδηλώνουν ύφεση.