ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πρώτο βήμα για υπογειοποίηση καλωδίων

Πρώτο βήμα για υπογειοποίηση καλωδίων

Στην ανάθεση μελέτης για τις περιοχές όπου θα υπογειοποιηθούν κατά προτεραιότητα τα ηλεκτρικά δίκτυα προχωράει ο ΔΕΔΔΗΕ, έπειτα από συνεννόηση με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με στόχο να ξεκινήσουν τα πρώτα έργα εντός του τρέχοντος έτους. Την απόφαση γνωστοποίησε ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Σκρέκας στη Βουλή απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις βουλευτών, ενημερώνοντας επίσης ότι έχουν ενταχθεί ήδη στο πρόγραμμα του ΔΕΔΔΗΕ ευρείες υπογειοποιήσεις καλωδίων άνω των 2.000 χλμ. για τα επόμενα χρόνια.

Ο υπουργός αναφέρθηκε σε τρεις κατηγορίες άμεσης προτεραιότητας. Η πρώτη αφορά περιοχές όπως τα δάση, μέσα από τα οποία διέρχονται γραμμές μέσης τάσης και υπάρχει κίνδυνος το καλοκαίρι, όπως π.χ. το Τατόι, η Πάρνηθα και τα βουνά στην Εύβοια. Η δεύτερη, οικισμούς και περιοχές πόλεων με πυκνή βλάστηση, όπως ο βόρειος τομέας Αττικής, όπου η χιονόπτωση μπορεί να προκαλέσει πτώση δέντρων, και η τρίτη κατηγορία, παραδοσιακούς και ελκυστικούς προορισμούς όπως τα νησιά, όπου το θέμα είναι αισθητικού χαρακτήρα. Το αρχικό πρόγραμμα υπογειοποίησης του δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ ανέρχεται σε 200 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το υπουργείο έχει προτείνει ένα μεγάλο μέρος του να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ο ΔΕΔΔΗΕ μετά και τις πρόσφατες βλάβες στο δίκτυο επιταχύνει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και σταδιακής ψηφιοποίησης συνολικής επένδυσης 3,5 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας.

Στο μεταξύ, το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί και έναν από τους αστάθμιστους παράγοντες για την εξέλιξη του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) για την τριετία 2021-2023, σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποίησε η φινλανδική εταιρεία Afry σχετικά με την πορεία του ελλείμματος ΕΛΑΠΕ για λογαριασμό της ΡΑΕ. Παρά τα μέτρα που ελήφθησαν το φθινόπωρο για τον μηδενισμό του ελλείμματος, η μελέτη της Afry διαπιστώνει ότι την περίοδο 2021-2023 ο ΕΛΑΠΕ θα είναι αρνητικός και μόνο στην περίπτωση που διασφαλισθεί η χρηματοδότησή του με το ποσό των 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης θα καταστεί πλεονασματικός. Από το 2024, έτος έναρξης λειτουργίας της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής και μέχρι το 2030 ο λογαριασμός, σύμφωνα με την Afry, θα έχει θετικό πρόσημο καθώς θα αποκτήσει σταθερό έσοδο από τη μείωση των υπηρεσιών κοινής ωφελείας (ΥΚΩ). Παράγοντας αβεβαιότητας είναι και τα έσοδα από τις δημοπρασίες ρύπων, καθώς βραχυπρόθεσμα μπορεί να είναι χαμηλότερα απ’ όσα έχουν προϋπολογιστεί, αφού η αυστηροποίηση της πολιτικής της Ε.Ε. σε σχέση με τις εκπομπές ρύπων μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του αριθμού δικαιωμάτων εκπομπής CO2 που αντιστοιχούν στην Ελλάδα.

Οι προβλέψεις της Afry για την εξέλιξη του ελλείμματος, τέλος, δικαιώνουν πλήρως τα μέτρα του τέως υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη, καθώς όπως προκύπτει, εάν δεν είχαν ληφθεί το σωρευτικό έλλειμμα θα κυμαινόταν (ανάλογα με το σενάριο) από 1,7 έως 4,2 δισ. ευρώ το 2030.