ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η «κακοδαιμονία» μας και ο ρόλος του Υπερταμείου

Η «κακοδαιμονία» μας και ο ρόλος του Υπερταμείου

Αν και βρισκόμαστε στην τρίτη δεκαετία του 21ου αιώνα, μια εποχή που χαρακτηρίζεται από τις καταιγιστικές πλέον αλλαγές που μεταβάλλουν πλήρως τον κόσμο (ψηφιοποίηση, τεχνητή νοημοσύνη, διαστημικές αποστολές ακόμη και από μικρές χώρες, νέοι θαλάσσιοι και εμπορικοί δρόμοι κ.λπ.), υπάρχουν όψεις της ελληνικής πραγματικότητας που μαρτυρούν και ταυτόχρονα σε κάποιο βαθμό εξηγούν την ανεπίτρεπτη, παρά τα βήματα προόδου που έχουν συντελεστεί, καθήλωση της χώρας σε κάποιους τουλάχιστον τομείς στο παρελθόν. Συχνά μάλιστα, οι δυσάρεστες αυτές πτυχές της πραγματικότητας καταφέρνουν να εκπλήξουν δυσάρεστα όχι μόνο τους εξοικειωμένους προ πολλού με τον ορθολογισμό Ευρωπαίους επισκέπτες μας αλλά ακόμη και εμάς τους ίδιους.

Αναφέρω δύο παραδείγματα, με το ένα εξ αυτών να έχει και μια προσωπική χροιά καθώς σχετίζεται με την πρώτη επίσκεψή μου στα γραφεία της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (το Υπερταμείο, όπως είναι ευρύτερα γνωστό) για ενημέρωση, πριν αναλάβω τα καθήκοντά μου ως νέος διευθύνων σύμβουλος. Μου προκάλεσε κατάπληξη το γεγονός ότι στο κτίριο που στεγάζεται η εταιρεία δεν υπήρχε κανενός είδους σήμανση, καμιά πινακίδα αν όχι με το λογότυπό της (όπως θα έπρεπε) έστω για τον όροφο που βρίσκονται τα γραφεία της.

Ισως θεωρηθεί λεπτομέρεια από κάποιους, αλλά δεν είναι. Η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας δεν είναι κάποια σκοτεινή εταιρεία-φάντασμα, είναι από τον νόμο διαχειριστής της εθνικής περιουσίας με στόχο την αξιοποίησή της και την αύξηση της αξίας της. Η παράλειψη κάθε είδους σήμανσης στον χώρο που στεγάζεται και λειτουργεί υποκρύπτει, ενδεχομένως, ενοχικά σύνδρομα για τη σύστασή της, εντελώς αστήρικτα ωστόσο και ακατανόητα. Η ίδρυση του Υπερταμείου το 2016, λίγα μόλις χρόνια πριν από τη φετινή μεγάλη επέτειο των 200 ετών από την Επανάσταση του ’21, υπήρξε μια αληθινή τομή στα δημόσια πράγματα και αποτελεί βαθιά πεποίθησή μου ότι αυτό θα έπρεπε να έχει συμβεί προ πολλού, με δική μας πρωτοβουλία. 

Το υποδηλώνει άλλωστε η ίδια η φύση της αποστολής και το έργο που καλείται να φέρει σε πέρας, καθώς συνδέεται άρρηκτα με την ευημερία και την οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Μοναδικός μέτοχος του Υπερταμείου είναι το υπουργείο Οικονομικών. Αποστολή του είναι η στήριξη της εθνικής οικονομίας και η προώθηση της κοινωνικής ευημερίας μέσω των επενδύσεων και της υψηλής ποιότητας προσφερόμενων υπηρεσιών και προϊόντων. Χτίζει τη διεθνή αξιοπιστία της χώρας, ενώ συμβάλλει στη μείωση του δημόσιου χρέους μέσω των εσόδων του. Εννοείται, για να κλείσω την αναφορά μου στο θέμα αυτό, ότι η παράλειψη της σήμανσης θα διορθωθεί. Θα μπει πινακίδα με το λογότυπο της εταιρείας.

Το δεύτερο παράδειγμα προκύπτει από τη χρονική σύμπτωση της ανάληψης των καθηκόντων μου στην ΕΕΣΥΠ με τα φαινόμενα δυσλειτουργίας και σύγχυσης περί αρμοδιοτήτων μεταξύ εταιρειών του Δημοσίου και αυτοδιοίκησης, λόγω της χιονόπτωσης στην Αττική. Η καλή και αποτελεσματική λειτουργία  όλων των θυγατρικών του Υπερταμείου είναι υποχρέωση και ευθύνη του, κάτι που περιγράφεται με ρητό τρόπο άλλωστε στην αποστολή του: η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων των θυγατρικών του με γνώμονα τη διαρκή βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους Ελληνες πολίτες και την υπεράσπιση του δημόσιου συμφέροντος. Ακριβώς γι’ αυτό αντιλαμβάνομαι σαν δέσμευση για μένα και τους συνεργάτες μου την υποχρέωση αυτή του Υπερταμείου, σε στενή συνεργασία με τις διοικήσεις των θυγατρικών του, να τη φέρουμε σε πέρας.

Στο κεφάλαιο αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας η χώρα έχασε χρόνο, με υψηλό κόστος για την οικονομική ανάπτυξή της. Ομως, μια νέα σελίδα έχει ανοίξει και εξαρτάται από εμάς, από τον τομέα ευθύνης του ο καθένας, να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο και να πάμε τη χώρα μπροστά. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να υπηρετήσουμε το δημόσιο συμφέρον και να αφήσουμε στην άκρη παρωχημένες αντιλήψεις. Αλλωστε πολλές χώρες όπως η Γαλλία (2004), η Ιταλία (2011), η Πορτογαλία (2000), η Νορβηγία (1967), η Νέα Ζηλανδία (2001), τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (1976) και άλλες έχουν κρατικά επενδυτικά ταμεία για να διαχειρίζονται και να αξιοποιούν τα περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου. Παράλληλα, οφείλουμε να υιοθετήσουμε με απόλυτο τρόπο τις σύγχρονες μορφές εταιρικής λειτουργίας και διακυβέρνησης που αποδεδειγμένα προάγουν το εταιρικό και κοινωνικό όφελος. 

Η μεγιστοποίηση της αξίας των κρατικών περιουσιακών στοιχείων είναι εφικτός στόχος και θα εργαστούμε με συνέπεια για την επίτευξή του λειτουργώντας με διαφάνεια, λογοδοσία και σύγχρονες στρατηγικές ανάπτυξης.  Προσωπικά, από τις μέχρι τώρα επαφές μου με τις διοικήσεις των θυγατρικών του Υπερταμείου, είμαι αισιόδοξος.

* Ο κ. Γρηγόρης Δημητριάδης είναι διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας.