ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Hawk-i: Αυτό είναι ο νέος σύμμαχος των εταιρειών στην έρευνα αγοράς

Ο ιδρυτής της Ierax Analytix, Χάρης Λαλάτσης, μας μιλά για το πώς η έρευνα αγοράς μπορεί να γίνει ολιστική και για το εργαλείο που θα αλλάξει τα δεδομένα της στη χώρα μας.

hawk-i-ayto-einai-o-neos-symmachos-ton-etaireion-stin-ereyna-agoras-561305548

Το διαφημιστικό boom της δεκαετίας του ‘30 στην Αμερική, κατά τη διάρκεια της Χρυσής Εποχής του Ραδιοφώνου, οδήγησε στην αξιοποίηση μίας θεωρίας που είχε ήδη προηγηθεί. Αυτή του Daniel Starch, από τα 1920s, που είχε αναπτύξει την ιδέα ότι «η διαφήμιση πρέπει να ιδωθεί, να διαβαστεί, να γίνει πιστευτή, να τη θυμούνται και, κυρίως, να επενεργεί, έτσι ώστε να μπορεί να λογιστεί ως επιδραστική». Οι διαφημιστές είχαν αρχίσει πλέον να συνειδητοποιούν μέσω των αποτελεσμάτων που έφερνε στις καμπάνιες τους κάθε διαφορετικό ραδιοφωνικό πρόγραμμα, ότι υπήρχαν δημογραφικά μοτίβα που έκρυβαν ένα θησαυρό.

Από τότε η έρευνα αγοράς έχει βαδίσει χέρι-χέρι με την ακαδημαϊκή πραγματεία και τις πρακτικές προσεγγίσεις στη συλλογή, ανάλυση, ερμηνεία και χρήση δεδομένων, και εξελίσσεται κατανοώντας και ερμηνεύοντας τη συμπεριφορά μας στον πραγματικό κόσμο. Όταν, δε, την αναλαμβάνουν εταιρείες όπως η Ierax Analytix, ένα boutique research agency που την προσεγγίζει ολιστικά και ξέρει να ρωτάει τα σωστά «γιατί», μπορεί να επηρεάσει με τρόπο χειροπιαστό τη σχέση επιχείρησης-καταναλωτή.

«Ξεκινήσαμε με στόχο να προσφέρουμε ερευνητικά εργαλεία και υπηρεσίες στους επιχειρηματίες της Βόρειας Ελλάδας ώστε να παρακολουθούν, να καταλαβαίνουν αλλά και να προβλέπουν τις καταναλωτικές τάσεις, και πλέον έχουμε ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα, την Αγγλία και τη Σουηδία», μας είπε ο ιδρυτής της, Χάρης Λαλάτσης. «Η ταυτότητα μας βρίσκεται στη λέξη Ιέραξ που είναι το γεράκι. Ένας εξαιρετικός κυνηγός με την ικανότητα να εντοπίζει από πολύ μακριά τη λεία του και να προσαρμόζει τη στρατηγική του. Αυτό είναι η ουσία της έρευνας αγοράς για μας. Να μελετάς το πεδίο της μάχης και να μπορείς να φανταστείς πώς θα κινηθούν όλα τα πιόνια στη σκακιέρα της επιχειρηματικότητας».

hawk-i-ayto-einai-o-neos-symmachos-ton-etaireion-stin-ereyna-agoras0

Τα παράσημα της Ierax Analytix δεν είναι μονάχα οι μεγάλες συνεργασίες που έχει κάνει απ’ όταν δημιουργήθηκε το 2017, αλλά και οι pro bono έρευνες που έχει διενεργήσει υποστηρίζοντας θεσμούς όπως το Περιοδικό Δρόμου Σχεδία, η έρευνα για τα fake news με το Εργαστήριο Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και οι πολλές κοινωνικές έρευνες που έχει διεξάγει για τους νέους και νέες της χώρας. Πλέον έχει επεκταθεί και στην Αθήνα.

«Αν και η εποχή τώρα δείχνει σκοτεινή, για μένα είναι η ώρα για ρίσκα και νέες ενέργειες», επισημαίνει ο Χάρης. «Η ζωή και η επιχειρηματικότητα κάνουν κύκλους, οπότε όταν βρίσκεσαι στη χαμηλότερη καμπή πρέπει να θυμάσαι πως σύντομα θα γυρίσουν όλα ανάποδα πάλι. Το βασικό είναι πως για πολλές εταιρείες που μας εμπιστεύονται ήταν η πρώτη φορά που έτρεξαν ερευνητικά έργα. Αυτό σημαίνει πως όχι μόνο καταφέραμε να τους πείσουμε για την αξία και την ικανότητα μας, αλλά κερδίσαμε και ένα μεγάλο στοίχημα για την έρευνα αγοράς γενικότερα, καθώς είδαν τα οφέλη που έχουν παρακολουθώντας τις τάσεις των καταναλωτών τους».

Τί ξεχωρίζει όμως την Ierax Analytix σε μία τεράστια αρένα ανταγωνισμού;

«Για εμάς είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μη μένουμε μόνο στην παρουσίαση αριθμών και στατιστικών, αλλά να μπαίνουμε βαθιά στη συμβουλευτική και την υποστήριξη», εξηγεί και εδώ έρχεται η ολιστική αντιμετώπιση στις ποσοτικές και ποιοτικές έρευνες της εταιρείας. «Είμαστε ερευνητικοί συνεργάτες που χρησιμοποιούν τα δεδομένα για να στήσουν πάνω εκεί τη στρατηγική μιας εταιρείας. Συνεργαζόμαστε στενά με τμήματα μάρκετινγκ, πωλήσεων και επικοινωνίας, καθώς όλοι έχουμε στόχο την αύξηση των πωλήσεων της επιχείρησης και την επιτυχία της. Είναι ένα βασικό ζητούμενο σε outsourced συνεργασίες να γίνεσαι κομμάτι μιας επιχείρησης και να προσπαθείς σαν να ήσουν εντός της».

Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και το νέο εργαλείο που δημιούργησε η Ierax, ένα έξυπνο σύστημα ψυχογραφικής ανάλυσης χρηστών που χρειάζεται ελάχιστα δεδομένα για να αποδώσει. Το «hawk-i».

«Το “hawk-i” είναι ένα σύστημα ανίχνευσης και συσχέτισης παραμέτρων που συνδυάζει πρωτογενή και δευτερογενή δεδομένα», μας περιγράφει. «Ένα digital ερευνητικό εργαλείο που αποσκοπεί στο να κάνει ακόμα πιο εύκολη και έξυπνη τη στόχευση και εμφάνιση διαφημίσεων στο κατάλληλο καταναλωτικό κοινό.

Το digital marketing έχει γνωρίσει μεγάλη εξέλιξη τα τελευταία χρόνια, όμως η επερχόμενη κατάργηση των third party cookies σημαίνει πως κάθε online διαφήμιση θα είναι σχεδόν “τυφλή”. Όπως περίπου και στην τηλεόραση. Μπορεί να γνωρίζεις περίπου ποιο κοινό παρακολουθεί κάποια προγράμματα και να βάζεις τις αντίστοιχες διαφημίσεις, αλλά ποτέ δεν έχεις τη στόχευση που θα είχες αν γνώριζες περισσότερα πράγματα. Εμείς, ρωτώντας ελάχιστα πράγματα τους επισκέπτες, θέλουμε να του καταλαβαίνουμε σε βάθος και να προσφέρουμε διαφημίσεις και υπηρεσίες που τους ενδιαφέρουν».

Πώς το πετυχαίνει αυτό όμως;

«Μέσα από μια τεράστια βάση δεδομένων, συνηθειών και τάσεων που έχουμε δημιουργήσει και συνέχεια αναπτύσσουμε, το εργαλείο θα κάνει διαφορετικές συσχετίσεις και θα προτείνει σχετικές διαφημίσεις σε κάθε χρήστη μίας ιστοσελίδας», αναλύει. «Καθώς θα προτείνει και θα μετράει πόσες ήταν πετυχημένες, θα μαθαίνει και θα βελτιώνει τις προτάσεις του. Στο μέλλον θα μπορεί να μαντεύει με πολύ καλές πιθανότητες θέματα όπως τι προϊόντα ηλεκτρικών ειδών ενδιαφέρουν κάποιον επισκέπτη ενός website ρωτώντας απλώς 3-4 γενικές ερωτήσεις».

Επειδή όμως το «hawk-i» δεν είχε γεννηθεί ως σύστημα κατανόησης των επισκεπτών, αλλά ως έξυπνο σύστημα βαθμολόγησης προϊόντων και υπηρεσιών, μπορεί να βρει και άλλες χρήσεις.

hawk-i-ayto-einai-o-neos-symmachos-ton-etaireion-stin-ereyna-agoras2

«Πολλές γνωστές πλατφόρμες φαγητού και delivery κρατάνε τις κριτικές όσο πιο απλές και γενικές γίνεται, μπορείς ας πούμε να βαθμολογήσεις ένα μαγαζί με 3,5 αστέρια στα 5», φέρνει ένα παράδειγμα. «Οι ανάγκες όμως των χρηστών δεν είναι οι ίδιες, ή τόσο απλές, και συχνά αδικούνται επαγγελματίες από ένα απλό σύστημα αξιολόγησης. Άλλες απαιτήσεις έχει ένα γεύμα με φίλους κι άλλες ένα επαγγελματικό γεύμα. Εμείς θέλουμε να ταιριάξουμε τους καταναλωτές με ελαστικές βαθμολογίες που θα αλλάζουν ανάλογα με το τι θέλουν. Θέλεις λόγου χάρη μία πολύ καλή μπριζόλα; Μπορείς να πας στο τάδε μαγαζί, αλλά μην περιμένεις να έχει βολικά τραπέζια ή μουσική. Έτσι οι χρήστες θα παίρνουν αποφάσεις με καλύτερη πληροφόρηση, οι καταστηματάρχες δε θα χάνουν πελάτες χωρίς λόγο, και οι πλατφόρμες θα προσελκύουν περισσότερους γιατί θα δίνουν συγκεκριμένα εργαλεία και κριτήρια αξιολόγησης και εξυπηρέτησης».

«Η προστασία των δεδομένων για μένα είναι κάτι το αυτονόητο», συνεχίζει. «Άλλωστε όλα βασίζονται στη συναίνεση των χρηστών ότι γνωρίζουν τι γίνεται με τα δεδομένα τους και πώς αυτά χρησιμοποιούνται, και φυσικά έχουν το δικαίωμα να απαγορεύσουν τη χρήση και αποθήκευσή τους. Όμως το μάρκετινγκ δε μπορεί να σταματήσει, οπότε πρέπει να βρεθούν νέα εργαλεία που θα υποστηρίζουν τη σωστή στόχευση στη διαφήμιση, τηρώντας τους νόμους. Οι διαφημίσεις δε θα σταματήσουν να υπάρχουν, οπότε θα πρέπει να προσαρμοστούν και να γίνουν έξυπνες. Η βασική ανάγκη της εποχής μας είναι το προσωποποιημένο μάρκετινγκ. Να βλέπεις διαφημίσεις για προϊόντα και υπηρεσίες που σε ενδιαφέρουν και σε απασχολούν».

Μετά από την απόβαση στην Αθήνα, τι άλλο επιφυλάσσει το μέλλον για την Ierax Analytix;

«Όπως όλες οι εταιρείες, έτσι και εμείς θέλουμε συνέχεια να εξελισσόμαστε και να μεγαλώνουμε, όμως το ταβάνι και τα όριά σου καταφέρνεις να τα μεγαλώσεις φέρνοντας κοντά σου νέους ανθρώπους και συνεργάτες που θα προσφέρουν όσα σου λείπουν», μας λέει κλείνοντας ο Χάρης. «Προσωπικά ονειρεύομαι να φέρνουμε περισσότερους συνεργάτες στην εταιρεία, διατηρώντας όμως το ωραίο κλίμα που ήδη έχουμε. Τη στιγμή που θα ξυπνήσω και θα νιώσω ότι δε θέλω να πάω στο γραφείο, θα έχει κλείσει για μένα ο κύκλος. Έτσι το βλέπω και για τους συνεργάτες μου που είναι χαρούμενοι, που θέλουν συνέχεια να βρίσκονται σε ένα περιβάλλον με σεβασμό, που γίνονται όλο και καλύτεροι. Στις εποχές που ζούμε δε μπορώ να φανταστώ ανθρώπους να αφιερώνουν τόσο μεγάλο μέρος από τη ζωή τους σε δουλειές που τους στεναχωρούν και τους μειώνουν».

Site: https://ierax.gr/