ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Εκτός μάχης για το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης η «Ελλάκτωρ»

ektos-machis-gia-to-megalytero-ergo-parachorisis-i-ellaktor

Σε «κούρσα για δύο άλογα» μετατρέπεται ο διαγωνισμός για την παραχώρηση εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού για τα επόμενα 40 χρόνια, μετά την αιφνιδιαστική αποχώρηση του σχήματος «Ακτωρ Παραχωρήσεις» – Roadis. Συγκεκριμένα, το έργο, που αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα των τελευταίων ετών, θα διεκδικήσουν οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects και Vinci – «Mυτιληναίος» – «Αβαξ».

Οπως επιβεβαιώνουν πηγές της «Ελλάκτωρ», η διοίκηση είχε ενημερωθεί ήδη από τις 4 Μαρτίου από τη μητρική της Roadis, τον επενδυτικό φορέα του ασφαλιστικού ταμείου δημοσίων υπαλλήλων του Καναδά (Public Sector Pension Investment Board – PSP Investments), ότι δεν προτίθεται να συμμετάσχει στον διαγωνισμό για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού. 

Η πανδημία

Στελέχη της εισηγμένης αποδίδουν την εξέλιξη αυτή στις συνέπειες της πανδημίας, καθώς η PSP Investments διαχειρίζεται, μεταξύ άλλων, δεκάδες αεροδρόμια, τα οποία έχουν υποστεί σημαντικές ζημίες. Σημειωτέον ότι όλο το προηγούμενο διάστημα η διοίκηση, με την υποστήριξη και της Reggeborgh Invest, επιδόθηκε σε μια προσπάθεια να ανατραπεί η δυσάρεστη αυτή τροπή, προσφέροντας μια σειρά από κίνητρα προς τον καναδικό επενδυτικό κολοσσό, όπως π.χ. η πλήρης κάλυψη της απαιτούμενης εγγυητικής.

Ωστόσο, το αποτέλεσμα δεν ήταν το επιθυμητό, με συνέπεια ο όμιλος «Ελλάκτωρ» να μην έχει άλλη επιλογή πέραν της αποχώρησης. Αυτό, γιατί έχει παρέλθει, ήδη από την 3η Μαρτίου, η καταληκτική ημερομηνία μέχρι την οποία επιτρέπονταν αλλαγές στα σχήματα που θα συμμετείχαν στον διαγωνισμό. Υπενθυμίζεται ότι λίγο πριν λήξει η σχετική προθεσμία, η κοινοπραξία Vinci – «Mυτιληναίος» προσέθεσε την «Αβαξ», ώστε να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τις πιθανότητές της να επικρατήσει στον εν λόγω διαγωνισμό.

Ασφαλώς η εξέλιξη αυτή συνιστά ένα πολύ σημαντικό πλήγμα για τη νέα διοίκηση του ομίλου «Ελλάκτωρ», αλλά και την ίδια τη Reggeborgh Invest, η οποία από την αρχή της παρουσίας της στην Ελλάδα δεν έχει κρύψει πως ένας από τους λόγους που έκρινε ότι ο κατασκευαστικός κλάδος της χώρας είναι λίαν ελκυστικός είναι τα έργα παραχώρησης και οι αποδόσεις που προσφέρουν. Παράλληλα, στο πλαίσιο της ενεργού εμπλοκής της με τη διοίκηση της «Ελλάκτωρ» τους τελευταίους μήνες, είχε καταστεί σαφές ότι το έργο της Εγνατίας Οδού θα αποτελούσε βασική προτεραιότητα, θεωρώντας μάλιστα ότι υπάρχει και στρατηγικό πλεονέκτημα, λόγω της γνώσης των ιδιαιτεροτήτων του έργου από μέλη της υφιστάμενης διοίκησης, όπως ο κ. Αρης Ξενόφος, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου «Ελλάκτωρ» και μέχρι πρόσφατα επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ. 

895 χιλιόμετρα

Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού συνιστά το μεγαλύτερο έργο του είδους που δημοπρατείται, καθώς αφορά στην ανάληψη της εκμετάλλευσης του μεγαλύτερου οδικού άξονα της χώρας, μήκους 670 χιλιομέτρων, όπως επίσης και των τριών κάθετων αξόνων, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων. Πρόκειται για τους άξονες που συνδέουν την Εγνατία με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία και τη Βουλγαρία και συγκεκριμένα τα τμήματα Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας. Η προσφορά θα προκύψει με βάση το τίμημα που θα εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ από την παραχώρηση της εκμετάλλευσης και από το κόστος των έργων και της συντήρησης, που θα υλοποιήσει ο ανάδοχος με ίδια κεφάλαια. Υπολογίζεται ότι οι προσφορές θα ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ, με περίπου 350-500 εκατ. ευρώ να αφορούν το κόστος των έργων και το υπόλοιπο ποσό να αφορά το τίμημα που θα καταβληθεί προς το ΤΑΙΠΕΔ κατά τη διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης.

Υπενθυμίζεται ότι οι κοινοπραξίες «Ακτωρ Παραχωρήσεις»-Roadis και Vinci-«Mυτιληναίος» είχαν αιτηθεί παράταση για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στις αρχές Δεκεμβρίου επικαλούμενες την πανδημία. Το ΤΑΙΠΕΔ δεν είχε δεχθεί το αίτημά τους, με αποτέλεσμα στις 10 Δεκεμβρίου η μόνη κοινοπραξία που κατέθεσε προσφορά να είναι το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects. Ωστόσο, έπειτα από σχετική προσφυγή στο ΣτΕ, οι άλλες δύο κοινοπραξίες εξασφάλισαν τελικά την παράταση του διαγωνισμού μέχρι την 1η Απριλίου, που πλέον είναι η νέα καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή προσφορών από τα ενδιαφερόμενα σχήματα.