ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση τζίρου, αλλά και λειτουργικού κόστους για τα σούπερ μάρκετ

ayxisi-tziroy-alla-kai-leitoyrgikoy-kostoys-gia-ta-soyper-market

Πάνω από 160 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ότι ήταν το πρόσθετο λειτουργικό κόστος για τα σούπερ μάρκετ το 2020 προκειμένου να διαχειριστούν την πανδημία, ενώ ανάλογο εκτιμάται ότι θα είναι το πρόσθετο κόστος και το τρέχον έτος.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), από τα 160 εκατ. ευρώ το εργασιακό κόστος είναι 130 εκατ. ευρώ (εννοείται το επιπλέον). Βασική αιτία, οι πολλές νέες προσλήψεις στις οποίες προχώρησαν το 2020 οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, λόγω της διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων, ειδικά στο πρώτο κύμα της πανδημίας, του ελέγχου του αριθμού ατόμων στην είσοδο των καταστημάτων, της απολύμανσης, της αδειοδότησης προσωπικού λόγω προστασίας ευπαθών ομάδων, γονικών αδειών, αλλά και της αξιοποίησης νέων καναλιών πώλησης όπως είναι, για παράδειγμα, τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, οι τηλεφωνικές παραγγελίες, η διανομή κατ’ οίκον κ.λπ.

Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία κόστους αφορά την παράδοση κατ’ οίκον, η οποία εκτιμάται σε περίπου 14 εκατ. ευρώ. Η τρίτη κατηγορία είναι τα υλικά συσκευασίας, η αξία των οποίων εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 12 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνουν μία πλειάδα από διαφορετικά κόστη, τα οποία μπορούν να αφορούν από πλεξιγκλάς για τα ταμεία, μάσκες για το προσωπικό, απολυμαντικά, μέχρι τεστ κορωνοϊού για το προσωπικό. Τέλος, η ανάπτυξη, επέκταση και λειτουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων εκτιμάται ότι προκάλεσε ένα πρόσθετο κόστος 8 εκατ. ευρώ.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών του κλάδου των σούπερ μάρκετ, το 56% εκτιμά ότι η έκτακτη κατάσταση που έχει προκαλέσει η COVID-19 θα διαρκέσει έως το τέλος του 2021. Το 40% εκτιμά ότι η πανδημία θα επηρεάζει την αγορά και την οικονομία συνολικά έως το καλοκαίρι του 2022, ενώ υπάρχει και ένα 30% που θεωρεί ότι θα την επηρεάζει πολύ περισσότερο.

Επίσης, είναι σαφής μία καταγραφή κόπωσης τόσο για το κοινό, όσο και για τις επιχειρήσεις. Το 85% θεωρεί ότι οι πολίτες έχουν κουραστεί από τα παρατεταμένα μέτρα και το 51% ότι το προσωπικό των επιχειρήσεων έχει κουραστεί από τα συνεχιζόμενα μέτρα. Για ένα εξίσου υψηλό ποσοστό, 78%, μόνη διέξοδος από την παρούσα κατάσταση είναι ο εμβολιασμός του πληθυσμού. Σημειώνεται ότι οι εργαζόμενοι στο λιανεμπόριο τροφίμων σε αρκετές χώρες (π.χ. ΗΠΑ, Καναδάς) έχουν προτεραιότητα στους εμβολιασμούς ως απαραίτητο προσωπικό (essential workers) και λόγω της μεγαλύτερης έκθεσής τους συγκριτικά σε κίνδυνο.