Ο γενικός κανονισμός για την προστασία προσωπικών δεδομένων, γνωστός ως GDPR, έχει συμπληρώσει τριετία εφαρμογής, ωστόσο οι παραβιάσεις του βαίνουν αυξανόμενες. Ο συνολικός αριθμός παραβιάσεών του έχει αυξηθεί κατά 113% τους τελευταίους 12 μήνες, μεταξύ Ιουλίου 2020 και Ιουλίου 2021.
Το 2020 ο αριθμός των προστίμων ήταν 332 και αυξήθηκε σε 709 φέτος. Την ίδια περίοδο ο αριθμός των προστίμων που επιβλήθηκε μόνο από τις ρυθμιστικές αρχές της Ε.Ε. για τις παραβιάσεις αυξήθηκε κατά 125%. Τον Ιούλιο του περασμένου έτους τα συνολικά πρόστιμα ανήλθαν σε 131 εκατ. ευρώ, ενώ τον ίδιο μήνα φέτος έφθασαν στα 294 εκατ. ευρώ.
Σε παγκόσμια κλίμακα το τελευταίο δωδεκάμηνο οι μεγάλοι τεχνολογικοί κολοσσοί κυριαρχούν μεταξύ των εταιρειών, που βαρύνονται με τα υψηλότερα των προστίμων, εξαιτίας παραβιάσεων του κανονισμού. Οπως προκύπτει από το GDPR Enforcement Tracker και τη σχετική με τα πρόστιμα έκθεση «GDPR Fines 2020» της εταιρείας ερευνών και δεδομένων Finbold, η Google συγκέντρωνε φέτος τον Ιούλιο το μεγαλύτερο μερίδιο των προστίμων – 60 εκατ. ευρώ. Στη δεύτερη θέση απαντάται η μονάδα της στην Ιρλανδία, η Google Ireland, με 40 εκατ. ευρώ, ενώ η H&M Hennes & Mauritz Online Shop της Γερμανίας είναι τρίτη με πρόστιμα ύψους 35 εκατ. ευρώ. Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι ανάμεσα στους συνήθεις υπόπτους, πέραν των ομίλων υψηλής τεχνολογίας, περιλαμβάνονται και οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών.
Μάλιστα, οι τελευταίες έχουν τιμωρηθεί με μερικά από τα μεγαλύτερα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί μέχρι τώρα. «Αυτοί οι όμιλοι κατηγορούνται τακτικά για κατάχρηση προσωπικών δεδομένων, προκειμένου να αποκτήσουν οικονομικό και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Γενικά, τόσο ο τομέας της τεχνολογίας όσο και οι τηλεπικοινωνίες βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στα δεδομένα και συμμετέχουν στην επεξεργασία δεδομένων μεγάλης κλίμακας», αναφέρει χαρακτηριστικά η Finbold.
Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση ενεργοποίησε τον GDPR στις 25 Μαΐου 2018, με στόχο να εξασφαλίσει για τους πολίτες μεγαλύτερο έλεγχο των δεδομένων και της ιδιωτικής ζωής τους. Τα αυξανόμενα πρόστιμα τον τελευταίο χρόνο φανερώνουν την ικανότητα των ρυθμιστικών αρχών να εντοπίζουν περιπτώσεις παραβίασης προσωπικών δεδομένων.
Επιπλέον, δείχνει τη δύναμη που πλέον έχουν στα χέρια τους οι καταναλωτές για να αναφέρουν περιπτώσεις παραβιάσεων δεδομένων. Πάντως, ορισμένα από τα επιβληθέντα πρόστιμα δεν πληρώνονται πάντα, όπως απαιτείται. Κάποιες από τις εταιρείες υποβάλλουν μερικές φορές προσφυγές, που οδηγούν είτε στην κατάργηση των προστίμων είτε στη μείωσή τους. Οπως σημειώνουν οι αναλυτές, η αύξηση των παραβιάσεων και των προστίμων συνεχίστηκε μέσα στην πανδημία, παρά το γεγονός ότι ορισμένες ρυθμιστικές αρχές επέδειξαν κάποια επιείκεια λόγω της υγειονομικής κρίσης.