ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην τελική ευθεία οι διαγωνισμοί για Εγνατία Οδό, ΔΕΠΑ Υποδομών

Σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Egis Projects η πρώτη, ανοίγουν οι προσφορές για τη δεύτερη

Στην τελική ευθεία οι διαγωνισμοί για Εγνατία Οδό, ΔΕΠΑ Υποδομών

Την ερχόμενη Πέμπτη αναμένεται να ανακηρυχθεί παραχωρησιούχος της Εγνατίας Οδού το σχήμα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects αλλά και να ανοίξουν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για τη ΔΕΠΑ Υποδομών. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει προγραμματίσει σχετικό διοικητικό συμβούλιο στο πλαίσιο του οποίου αναμένεται να κλείσει τόσο μία από τις μεγαλύτερες και πιο επίπονες διαδικασίες ιδιωτικοποίησης, αυτή της Εγνατίας, όσο και μια μεγάλη ενεργειακή αποκρατικοποίηση, αυτή της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Για την τελευταία, προσφορές έχουν κατατεθεί από την ιταλική Italgas και τον τσεχικό ενεργειακό όμιλο EPH, που συνεργάζεται με το επενδυτικό κεφάλαιο Emma Delta του ομοεθνούς τους Τσέχου επιχειρηματία Γίρι Σμετς. Οι τεχνικοί φάκελοι των δύο ομίλων αποσφραγίστηκαν προ εβδομάδων και τώρα ήρθε η σειρά των οικονομικών προσφορών. Κύκλοι με γνώση της διαδικασίας θεωρούν πιθανότατο να ζητηθούν βελτιωμένες προσφορές από τους δύο διεκδικητές προκειμένου να μεγιστοποιηθεί το τίμημα για τον διαγωνισμό. Μέτοχοι της ΔΕΠΑ Υποδομών (όπως και της ΔΕΠΑ Εμπορίας) είναι το ΤΑΙΠΕΔ και τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ).

Η περίπτωση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, για την οποία έχει εκδηλωθεί ευρύ ενδιαφέρον, παραμένει ωστόσο «όμηρος» της δικαστικής διένεξης με την ELFE (συμφερόντων ομίλου Λαυρεντιάδη), η οποία διεκδικεί αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων για παρελθούσες τιμολογήσεις της και μάλιστα έχει πετύχει κάποιες δικαστικές νίκες σε πρώτο βαθμό. Οι εφέσεις αναμένεται να συζητηθούν τις επόμενες εβδομάδες και βεβαίως ουδείς μπορεί να προδικάσει το αποτέλεσμα. Ετσι γίνεται η επεξεργασία και κάποιων εναλλακτικών σεναρίων αξιοποίησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας, μεταξύ των οποίων αναφέρεται και η προοπτική εισαγωγής της στο Χ.Α.

Ωστόσο, η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει πολύ μακρύτερη λίστα προτεραιοτήτων από τους παραπάνω διαγωνισμούς και είναι εμφανώς αποφασισμένη να επιταχύνει όλο το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, που το τελευταίο έτος έδειξε να μαστίζεται από αλλεπάλληλες παρατάσεις και ίσως και αναποφασιστικότητα λόγω των αλλαγών που κυοφορούνταν για τη διοίκηση τόσο του ίδιου του ΤΑΙΠΕΔ όσο και της μητρικής του, του υπερταμείου.

Αν και κάποια μεμονωμένα προβλήματα σε συγκεκριμένους διαγωνισμούς ενδέχεται να οδηγήσουν σε παράταση, όπως πιθανότατα στην περίπτωση της ΛΑΡΚΟ –όπου υπάρχουν εκκρεμότητες στο υπουργείο Περιβάλλοντος που πρέπει να κλείσουν προκειμένου να τηρηθεί το φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα που έχει προσδιοριστεί–, στις περισσότερες από τις υπόλοιπες περιπτώσεις οι διαδικασίες θα επιταχυνθούν, αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.

Σε κάθε περίπτωση, το νέο μεγάλο project για το ΤΑΙΠΕΔ είναι η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Η τρέχουσα σύμβαση, την οποία ελέγχουν οι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ, εκπνέει τον Οκτώβριο του 2024 και το ΤΑΙΠΕΔ θέλει να βγάλει τον νέο διαγωνισμό εντός του πρώτου τριμήνου του 2022. Γι’ αυτό και έχει ήδη προσλάβει εξωτερικούς συμβούλους και ειδικότερα την κοινοπραξία Avaris – Toll Plan South Africa – Infrata UK ως τεχνικούς συμβούλους, τη Labadarios Law Firm ως νομικό σύμβουλο και τις τράπεζες Lazard και Πειραιώς ως χρηματοοικονομικούς συμβούλους. Οι σύμβουλοι αξιολογούν σενάρια μοντέλων με κρίσιμο σημείο τις υποχρεωτικές επενδύσεις που θα αναλάβει ο παραχωρησιούχος σε νέα έργα, όπως ενδεχομένως οι επεκτάσεις του αυτοκινητοδρόμου. Το τελευταίο, αν δηλαδή και ποια έργα θα μπουν, είναι και ζήτημα πολιτικής επιλογής, η οποία μένει ακόμα να αποσαφηνιστεί, όπως εξηγούν στην αγορά.