ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πιέζει ο χρόνος για τη συμφωνία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Μοντέλο που θα επιτρέψει την πώληση των Ναυπηγείων Ελευσίνας χωρίς η νέα ιδιοκτησία να επωμιστεί τις δυσβάστακτες υποχρεώσεις της τάξης των 420 εκατομμυρίων που βαρύνουν το συγκρότημα αναζητούν πιστωτές, Δημόσιο και ενδιαφερόμενοι επενδυτές.

Μοντέλο που θα επιτρέψει την πώληση των Ναυπηγείων Ελευσίνας χωρίς η νέα ιδιοκτησία να επωμιστεί τις δυσβάστακτες υποχρεώσεις της τάξης των 420 εκατομμυρίων που βαρύνουν το συγκρότημα αναζητούν πιστωτές, Δημόσιο και ενδιαφερόμενοι επενδυτές. Ωστόσο, η μέχρι τώρα επιδιωκόμενη λύση της συμφωνίας εξυγίανσης με στρατηγικό επενδυτή την Onex Shipyards φαίνεται να προσκρούει αφενός στο πολύ μεγάλο ύψος των υποχρεώσεων που αποκάλυψαν οι οικονομικοί έλεγχοι και αφετέρου στο γεγονός ότι εκπνέει στις 30 Σεπτεμβρίου η προθεσμία για την υποβολή μιας τέτοιας αίτησης.

Η Onex έχει αποκτήσει την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου (54%) έναντι συμβολικού τιμήματος ακριβώς για να προχωρήσει στη συμφωνία εξυγίανσης. Το σχετικό συμφωνητικό προβλέπει ότι θα επιστρέψει τις μετοχές στους προηγούμενους κατόχους εάν δεν γίνει τελικά η υποβολή. Σε αυτή την περίπτωση η κατάσταση περιπλέκεται δεδομένου ότι ο ένας εκ των πρώην μεγαλομετόχων, ο επί δεκαετίες επικεφαλής των ναυπηγείων Νίκος Ταβουλάρης, απεβίωσε προ μηνός.

Επιπλέον δεν υπάρχει ακόμα ορατότητα για τις αποφάσεις της κυβέρνησης σε σχέση με το ναυπηγικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού για τις τέσσερις φρεγάτες, ώστε να μπορέσει ο κάθε δυνητικά ενδιαφερόμενος επενδυτής να αξιολογήσει εάν θα εξασφαλίσει κάποια από τα συμβόλαια για τη ναυπήγησή τους.

Ετσι οι πιστωτές, τράπεζες και Δημόσιο, μεταξύ των σεναρίων που επεξεργάζονται είναι και το ενδεχόμενο πτώχευσης εν λειτουργία, προκειμένου να ανακτήσουν κατά το δυνατόν τις απαιτήσεις τους και να διασφαλίσουν την εξυγίανση του συγκροτήματος με νέα ιδιοκτησία κατόπιν πώλησής του σε διεθνή διαγωνισμό ελεύθερο υποχρεώσεων, αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.

Παράλληλα, δε, με τη συζήτηση αυτή κερδίζει έδαφος και το παλαιό σενάριο σύμπραξης ή ακόμα και συνένωσης των ναυπηγείων με αυτά του Σκαραμαγκά, τα οποία κατόπιν της σχετικής πρόσφατης διαγωνιστικής διαδικασίας περνούν στον έλεγχο του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου.

Οι υποχρεώσεις των Ναυπηγείων Ελευσίνας μετά και τον έλεγχο που πραγματοποίησε η EY είναι πολύ υψηλότερες από τις αρχικά εκτιμηθείσες και υπερβαίνουν, ακόμα και χωρίς τις προσαυξήσεις, τα 330 εκατομμύρια ευρώ. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις προσωρινές λογιστικές καταστάσεις που έχουν στα χέρια τους οι σύμβουλοι οι οποίοι ασχολούνται με την υπόθεση, το σύνολο των υποχρεώσεων στα τέλη Μαρτίου του 2021 ανέρχεται στα 423,3 εκατομμύρια, ενώ αν αφαιρεθούν οι προσαυξήσεις είναι 337,4 εκατομμύρια. Το σύνολο των υποχρεώσεων προς εφορία και ταμεία με τις προσαυξήσεις ανέρχεται στα 104,8 εκατομμύρια, σύμφωνα με αυτές τις πηγές, ενώ προς τις τράπεζες στα 117,1 εκατομμύρια. Στα 24,2 εκατομμύρια υπολογίζονται οι υποχρεώσεις προς το προσωπικό, ενώ επιπλέον 148,8 εκατομμύρια υπολογίζεται ότι είναι οι υποχρεώσεις προς το Πολεμικό Ναυτικό και το Δημόσιο και άλλα 14 εκατομμύρια σε λοιπούς πιστωτές, όπως προμηθευτές κ.ά.

Υπενθυμίζεται, επίσης, πως στις 31 Μαρτίου του τρέχοντος έτους έληξε ο νόμος Δένδια και η δυνατότητα θέσης επιχειρήσεων σε ειδική διαχείριση, και αντικαταστάθηκε με νέο πλαίσιο το οποίο προβλέπει τη διαδικασία πτώχευσης εν λειτουργία. Αυτό σημαίνει πως μέσα από αυτήν τη διαδικασία θα μπορούσαν να σβηστούν οι υποχρεώσεις προς Δημόσιο και τράπεζες, να εισπραχθεί ένα αντίτιμο για την πραγματική αξία των ναυπηγείων από τον διαγωνισμό πώλησης της εταιρείας ελεύθερης υποχρεώσεων, που θα χρηματοδοτήσει ένα μέρος των απαιτήσεων των πιστωτών, και να μπορέσουν τα ναυπηγεία να κάνουν μια καινούργια αρχή με νέο μέτοχο και management.