ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επενδύουν στο lobbying στην Ε.Ε. Google, Microsoft και Facebook

Συνολικά ο κλάδος της τεχνολογίας δαπά-νησε 97 εκατ. ευρώ για την άσκηση πιέσεων στη χάραξη της πολιτικής στην Ε.Ε.

ependyoyn-sto-lobbying-stin-e-e-google-microsoft-kai-facebook-561482002

Οι τρεις όμιλοι, οι οποίοι δαπανούν τα περισσότερα κεφάλαια για άσκηση θεσμικής πίεσης (κοινώς, λόμπι) στη Γηραιά Ηπειρο, ώστε να προωθήσουν τα συμφέροντά τους ανάμεσα στους κολοσσούς, είναι οι Google, θυγατρική της Alphabet (5,75 εκατ. ευρώ), Facebook (5,5 εκατ. ευρώ) και Microsoft (5,25 εκατ. ευρώ). Στόχος τους, να αντιταχθούν σε ψήφιση αυστηρότερης νομοθεσίας, η οποία θα περιστείλει την ισχύ τους, σύμφωνα με σχετική έρευνα των φορέων Corporate Europe Observatory/ Ευρωπαϊκό Επιχειρηματικό Παρατηρητήριο και του LobbyControl, η οποία είδε χθες το φως της δημοσιότητας. Τέτοιες προσπάθειες θα έπρεπε να λειτουργήσουν ως μήνυμα αφύπνισης όσων διαμορφώνουν τις πολιτικές στην Ευρωπαϊκή Ενωση, ώστε να προωθήσουν ισχυρότερους κανόνες και νομοσχέδια για το λόμπι, όπως αναφέρεται στο κείμενο της έρευνας.

Κάποτε, όπως επισημαίνουν το Παρατηρητήριο και το LobbyControl, οι κλάδοι που δαπανούσαν πολλά για να πιέσουν καταστάσεις και νόμους ήταν οι φαρμακοβιομηχανίες, τα ορυκτά καύσιμα, τα χημικά και οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες. Σήμερα, το κέντρο βάρους μετακινείται προς τον τομέα της υψηλής τεχνολογίας και αυτό είναι προφανές. Η δύναμη πυρός των μεγάλων ομίλων τεχνολογίας και ψηφιακής οικονομίας εν συνόλω φανερώνει και το πόσο σημαίνοντα ρόλο διαδραματίζουν στην κοινωνία. «Θα πρέπει να σημειωθεί και θα πρέπει να μας προβληματίσει ότι οι πλατφόρμες μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτή τη δύναμη πυρός, ώστε να εξασφαλίσουν πως θα ακουστεί η δική τους φωνή, υπερακοντίζοντας τις αντίθετες επικριτικές απόψεις, στο πλαίσιο του δημόσιου διαλόγου με θέμα το πώς θα καταρτιστούν νέοι κανόνες, οι οποίοι και θα διέπουν τις ψηφιακές πλατφόρμες», αναφέρεται στην έρευνα. Σύμφωνα με αυτήν, 612 εταιρείες, όμιλοι και επιχειρηματικές ενώσεις δαπανούν περισσότερα από 97 εκατ. ευρώ τον χρόνο για να ασκήσουν παντοειδείς πιέσεις σε όσους χαράσσουν πολιτική στους κόλπους των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ενωσης και αφορά την ψηφιακή οικονομία. Τα στοιχεία καλύπτουν το διάστημα από την αρχή της χρονιάς έως τα μέσα Ιουνίου και καταχωρίστηκαν στα σχετικά μητρώα διαφάνειας της Ε.Ε. Η πιο γενναιόδωρη όλων αποδεικνύεται η Google με 5,75 εκατ. ευρώ και ακολουθούν η Facebook με 5,5 εκατ. ευρώ, η Microsoft με 5,25 εκατ., η Apple με 3,5 εκατ., η κινεζική Huawei Technologies με 3 εκατ. και η Amazon.com στην έκτη θέση με 2,75 εκατ. ευρώ.

Οι πιέσεις των τεχνολογικών κολοσσών επικεντρώνονται σε δύο σημαντικές πτυχές της νομοθεσίας: ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές προβλέπει τι επιτρέπεται και τι όχι στους τεχνολογικούς ομίλους, ενώ ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες απαιτεί από αυτούς να ενεργοποιηθούν περαιτέρω για να ελέγχουν το περιεχόμενο στις πλατφόρμες τους. Τέλος, το Παρατηρητήριο και το LobbyControl κρούουν τον κώδωνα, επισημαίνοντας την πρόσβαση που έχουν στην Κομισιόν οι λομπίστες, δεδομένου ότι συμμετείχαν στα τρία τέταρτα των 270 συναντήσεων που διεξήχθησαν για τα δύο προαναφερθέντα σχέδια νόμου. Απορρίπτοντας την κριτική, τέλος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τόνισε «πως είμαστε ανοικτοί σε συναντήσεις με όποιον επιθυμεί να συνομιλήσει μαζί μας και δεν θα ελέγξουμε πόσο συχνά γίνεται αυτό και από ποιον, ενώ δεν είναι θέμα της Επιτροπής να εξηγεί ή να σχολιάζει τις στρατηγικές άσκησης θεσμικής πίεσης από εταιρείες και συμφέροντα».