ΑΝΑΛΥΣΗ

Θα περάσουμε Χριστούγεννα χωρίς δώρα;

Τα προβλήματα στη ροή της προμηθευτικής αλυσίδας δημιουργούν μεγάλο ζήτημα στον κλάδο των παιχνιδιών

Θα περάσουμε Χριστούγεννα χωρίς δώρα;

Η εορταστική περίοδος έχει σχεδόν αρχίσει ήδη για την αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών και η ζήτηση για παιχνίδια έχει εκτιναχθεί σε δυσθεώρητα επίπεδα. Οι υπεύθυνοι για την προμήθειά τους κάνουν έναν αγώνα δρόμου για να υπερπηδήσουν τα εμπόδια σε αέρα, στεριά και θάλασσα και να μπορέσει ο Αγιος Βασίλης να παραδώσει ένα βουνό από κούκλες, σκουτεράκια και κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών εγκαίρως για τα Χριστούγεννα. Αξίζει να αναφερθεί πως η βιομηχανία των παιχνιδιών βασίζεται πολύ στην περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, από όπου προέρχεται ένα μεγάλο τμήμα των ετήσιων πωλήσεών της, ύψους 33 δισ. δολαρίων. Το 2020, ιδιαίτερα υψηλές πωλήσεις είχαν τα τουβλάκια Lego, οι κούκλες «Σαρπράιζ»» της MGA Entertainment και οι κονσόλες PlayStation της Sony, αλλά και οι κούκλες «Μπάρμπι» της Μattel. Τα προβλήματα στη ροή της προμηθευτικής αλυσίδας θα μπορούσαν να έχουν ως κατάληξη οι καταναλωτές να μένουν με άδεια χέρια και να ζημιώνονται οι λιανέμποροι, όπως οι αλυσίδες Walmart και Target. Αναλυτές και δημοσιογράφοι του Reuters είχαν διαπιστώσει ελλείψεις στα ράφια τους σε εποχικά είδη, όπως είναι οι σχολικές τσάντες και τα σακίδια, αλλά και τα διακοσμητικά για το Χάλοουιν και τα κοστούμια που φοριούνται στη γιορτή αυτή. Οι μεγάλες παιχνιδοβιομηχανίες, οι οποίες μίλησαν στο ειδησεογραφικό πρακτορείο, ανέφεραν πως χρησιμοποιούν αεροπλάνα μεταφοράς φορτίου για να καλύψουν τη ζήτηση, αλλά και τα συνήθη πλοία μεταφοράς εμπορευμάτων.

Τους πρώτους επτά μήνες του 2021 οι αμερικανικές εισαγωγές σε κούκλες, παιχνίδια και βιντεοπαιχνίδια, μια πολύ βασική παράμετρος της συνολικής αγοράς, έφθαναν κατά μέσον όρο το 1,88 δισ. δολάρια σε μηνιαία βάση, αυξημένες κατά 50% από την ίδια περίοδο του 2019, όπως αναφέρει ο Τζέισον Μίλερ, βοηθός καθηγητή σε θέματα Διαχείρισης Προμηθευτικής Αλυσίδας της σχολής Ελι Μπρόουντ του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν. Κάνοντας, δε, ο ίδιος μια αναδρομή έως το 2002, διαπίστωσε πως τα στοιχεία του 2021, τουλάχιστον για το επτάμηνο, συνιστούν ρεκόρ. «Η ζήτηση υπερβαίνει την προσφορά», παρατηρεί ο Αϊζακ Λάριαν, διευθύνων σύμβουλος της MGA με έδρα την Καλιφόρνια. Οι Walmart και Target, οι οποίες έχουν μισθώσει δικά τους πλοία επιδιώκοντας να εξασφαλίσουν τη μεταφορά των προϊόντων τους, σχολίασαν το ζήτημα των αποθεμάτων σε παιχνίδια.

Η εταιρεία Macy’s είχε δηλώσει τον Αύγουστο πως σχεδιάζει να ανοίξει παραρτήματα με το εμπορικό σήμα Toys’’R’’Us σε περισσότερα από 400 σημεία, ελπίζοντας να εκμεταλλευθεί τη νοσταλγία που απορρέει από τις μνήμες των ανθρώπων από μια αλυσίδα παιχνιδιών που κάποτε ήταν η μεγαλύτερη στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το 2018, όμως, κατέβασε ρολά. Η εταιρεία, η οποία έχει ήδη αρχίσει να πωλεί μέσω Διαδικτύου παιχνίδια με το εμπορικό σήμα Toys’’R’’Us, έδωσε παραγγελίες τρεις μήνες νωρίτερα από ό,τι στο παρελθόν, επισημαίνει ο Στέφεν Μουρ, στέλεχος σε κατάστημα της Macy’s. Η Μattel είχε από τον Ιούλιο κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου ότι οι προμήθειές της επλήγησαν από την πανδημία, η οποία προκάλεσε προσωρινό κλείσιμο λιμένων και εργοστασίων στα εργοστάσιά της στη Νοτιοανατολική Ασία και οι ελλείψεις εμπορευματοκιβωτίων οξύνθηκαν. Η MGA είναι μια από τις πολλές παιχνιδοβιομηχανίες οι οποίες μεταφέρουν τα προϊόντα τους με αεροπλάνα, προσδοκώντας να παρακάμψουν καθυστερήσεις ημερών έως και μηνών. Tέλος, δεδομένου ότι τα περισσότερα αεροπλάνα μεταφοράς αγαθών δεν είναι πλέον διαθέσιμα, η ζήτηση για τσάρτερ έχει φθάσει σε πρωτόγνωρα υψηλά επίπεδα, επισημαίνει ο διευθυντής διεθνών δρομολογίων της Flexport, Νιλ Τζόουνς Σο. Υπό κανονικές συνθήκες μία πτήση τσάρτερ κόστιζε 500.000 δολάρια και σήμερα, 1,2-1,5 εκατ. δολάρια. «Δεν υπάρχει κάτι ελεύθερο, μόνο με ένα θαύμα θα βρει κανείς διαθέσιμα αεροπλάνα», λέει εν κατακλείδι.