ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στη Βουλή το νομοσχέδιο ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων και βιομηχανιών

Τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά 38% έως το 2030 (σε σχέση με το 2017) έχει ως στόχο το νομοσχέδιο για την ενεργειακή απόδοση που κατατέθηκε χθες στη Βουλή.

sti-voyli-to-nomoschedio-energeiakis-anavathmisis-ktirion-kai-viomichanion-561529378

Τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά 38% έως το 2030 (σε σχέση με το 2017) έχει ως στόχο το νομοσχέδιο για την ενεργειακή απόδοση που κατατέθηκε χθες στη Βουλή.

Ως μέτρα για την επίτευξη του στόχου ορίζονται η ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων κατοικίας, κτιρίων του δημόσιου, του τριτογενούς τομέα και των βιομηχανικών μονάδων, το καθεστώς επιβολής υποχρέωσης ενεργειακής απόδοσης και οι ανταγωνιστικές διαδικασίες σε συνδυασμό με αποδοτική θέρμανση-ψύξη από ΑΠΕ.

Μεταξύ άλλων προβλέπεται:

Yποχρέωση ενεργειακής αναβάθμισης του 3% των κτιρίων της κεντρικής δημόσιας διοίκησης. Ισοδυναμεί με 12.000 τ.μ. ετησίως.

Στόχος, η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά 38% έως το 2030 σε σύγκριση με το 2017.

Σε περίπτωση σύμβασης αγοράς κτιρίου από δημόσιους φορείς, το οποίο προορίζεται για στέγαση των υπηρεσιών του εκάστοτε φορέα, απαιτείται το κτίριο να ανήκει από 1.1.2022 τουλάχιστον στην ενεργειακή κατηγορία Β΄ και να είναι σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας από 1.1.2026. Ειδικά για τους φορείς της κεντρικής δημόσιας διοίκησης, το κτίριο απαιτείται να είναι σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας από 1.1.2022.

Για συμβάσεις μίσθωσης κτιρίων από δημόσιους φορείς το κτίριο απαιτείται να ανήκει τουλάχιστον στην ενεργειακή κατηγορία Β΄ από 1.1.2023 και να είναι σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας από 1.1.2026. Ειδικά για φορείς της κεντρικής δημόσιας διοίκησης, το κτίριο απαιτείται να ανήκει τουλάχιστον στην ενεργειακή κατηγορία Β΄ από 1.1.2023 και να είναι σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας από 1.1.2026.

Λιγνίτες

Με τα άρθρα 47 έως 50 του σχεδίου νόμου, η Ελλάδα συμμορφώνεται με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που υποχρεώνει τη ΔΕΗ να πουλάει ισχύ από λιγνίτη σε ιδιώτες.

Αναλυτικότερα, θεσπίζεται η υποχρέωση της ΔEΗ να προχωράει στην πώληση ανά τρίμηνο συγκεκριμένων ποσοτήτων προθεσμιακών προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας. Σύμφωνα με την απόφαση της Επιτροπής, θα πρέπει να διαθέσει μέσω είτε του ευρωπαϊκού χρηματιστηρίου είτε του ελληνικού το 50% της λιγνιτικής παραγωγής του τέταρτου τριμήνου του 2020, και αντίστοιχα κάθε τρίμηνο του 2022 και του 2023 ποσότητες ίσες με το 40% της παραγωγής των αντίστοιχων τριών μηνών του 2021 και του 2022. Επίσης, καθορίζεται η διαδικασία ορισμού και οι αρμοδιότητες του εντολοδόχου παρακολούθησης (monitoring trustee), ο οποίος θα αναλάβει την εποπτεία της εφαρμογής των διαδικασιών και των στόχων των δεσμεύσεων, τη σχετική ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ελληνικής Δημοκρατίας και της ΡΑΕ, καθώς και την πρόταση κατάλληλων μέτρων για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγεται ο κίνδυνος για την εκκίνηση διαδικασίας επιβολής προστίμου για τη χώρα μας λόγω του μονοπωλίου της ΔΕΗ στον λιγνίτη. Παράλληλα, καταργείται η υποχρέωση πώλησης λιγνιτικών μονάδων, η οποία είχε αποφασιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση στο πλαίσιο της ίδιας υπόθεσης. Σύμφωνα με τη σχετική διάταξη, δίνεται η δυνατότητα της συγχώνευσης με απορρόφηση από τη ΔEΗ των εταιρειών «Λιγνιτική Μεγαλόπολης Μονοπρόσωπη Α.Ε.»και «Λιγνιτική Μελίτης Μονοπρόσωπη Α.Ε.»