Ελληνική startup μπαίνει στη μάχη του γρήγορου delivery με είδη σούπερ μάρκετ

Ελληνική startup μπαίνει στη μάχη του γρήγορου delivery με είδη σούπερ μάρκετ

4' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Ηρθε η ώρα να αναπτυχθεί περαιτέρω στην Ελλάδα το online grocery delivery και το λεγόμενο quick commerce. Η Ελλάδα είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα αγορά την οποία λίγοι έχουν διερευνήσει». Με αυτά τα λόγια, ο Τάκης Μαλαβέτας παρουσιάζει στην «Κ» το νέο του εγχείρημα, την pop market, νεοφυή εταιρεία που δραστηριοποιείται στη ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά του quick commerce, δηλαδή της παράδοσης προϊόντων σούπερ μάρκετ σε μικρές ποσότητες στους καταναλωτές μέσα σε λίγα λεπτά. Ο ίδιος ήταν ιδρυτής της Home Run, του πρώτου online grocery delivery marketplace στο Λονδίνο, με πελάτες τις Tesco, Marks & Spencer, Whole Foods κ.ά, ενώ ο συνιδρυτής του Νικ Τελέκι εργαζόταν στον τομέα των εξαγορών και των συγχωνεύσεων στην Delivery Hero. Οι δυο τους, μαζί με τον Αρη Γεωργίου, αποφάσισαν να στήσουν μια εταιρεία quick commerce στην Ελλάδα, όπου η οnline διείσδυση στην αγορά ειδών σούπερ μάρκετ είναι ακόμη χαμηλή. «Διαπιστώσαμε πως υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης του online grocery, καθώς η online διείσδυση (online grocery penetration) είναι λιγότερο από 3% στην Ελλάδα, όταν στη Βρετανία φθάνει το 13%».

Σε 15 λεπτά

Η εταιρεία έχει αναπτύξει εφαρμογή για smartphones, την οποία λάνσαρε στα τέλη αυτής της εβδομάδας, δίνοντας τη δυνατότητα στους χρήστες να παραγγέλνουν προϊόντα (από φρούτα και λαχανικά μέχρι κρασί, κρέας και είδη περιποίησης) τα οποία προετοιμάζονται σε ειδικούς αποθηκευτικούς χώρους (dark stores), παραλαμβάνονται από τους διανομείς της pop και αποστέλλονται στους χρήστες σε λιγότερο από 15 λεπτά. «Πρωτοπόρος αυτού του μοντέλου ήταν η τουρκική Getir, της οποίας η κεφαλαιοποίηση άγγιξε τα 7,5 δισ. δολ., έπειτα από πρόσφατο γύρο χρηματοδότησης άνω των 500 εκατ. δολ. Η pop είναι η πρώτη αμιγώς ελληνική νεοφυής εταιρεία που φέρνει αυτό το μοντέλο στη χώρα μας». Οπως εξηγεί ο κ. Μαλαβέτας, πρόκειται για ένα κοστοβόρο μοντέλο δεδομένου ότι η ομάδα της pop ελέγχει όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, αναπτύσσοντας ένα end-to-end τεχνολογικό μοντέλο. «Αγοράζουμε απευθείας από τον παραγωγό – προμηθευτή, στοκάρουμε, επιλέγουμε τα προϊόντα από τα ράφια των δικών μας dark stores και διανέμουμε. Ο καταναλωτής έχει να επιλέξει από μία γκάμα περίπου 2.000 κωδικών, ώστε να πραγματοποιήσει τις καθημερινές του αγορές» τονίζει. «Στόχος μας είναι να άρουμε οποιονδήποτε περιορισμό έχει ο καταναλωτής, γι’ αυτό και δεν έχουμε θεσπίσει κατώτατο όριο παραγγελίας. Το μόνο που θα τον επιβαρύνει είναι η χρέωση αποστολής των προϊόντων, που ανέρχεται στο 1 ευρώ», τονίζει. 

«Ουσιαστικά ανοίγουμε μια καινούργια αγορά η οποία ενισχύθηκε λόγω της πανδημίας και η οποία έχει διαμορφωθεί από την αλλαγή των συνηθειών του καταναλωτή. Πλέον δεν χρειάζεται ο καταναλωτής να σχεδιάσει τις αγορές του, να ξοδέψει χρόνο πηγαίνοντας στο φυσικό κατάστημα, αλλά και χρήμα προχωρώντας σε άσκοπες αγορές. Μπορεί κανείς να αγοράσει αυτό που θέλει, όποτε το θέλει σε ανταγωνιστικές τιμές και να το παραλάβει άμεσα. Αυτό τα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρχε». Ενας μάλιστα από τους στόχους της εταιρείας είναι να καταφέρει να καλύψει τουλάχιστον το 80% των επαναλαμβανόμενων αγορών που κάνει ένας καταναλωτής. 
Η pop έχει αναπτύξει ήδη ένα dark store (pop store) στο κέντρο της Αθήνας, ενώ κάθε 2 εβδομάδες σκοπεύει να εγκαινιάζει ένα καινούργιο μέχρι το τέλος του έτους. «Εκτός από την Αττική εξετάζουμε και άλλες περιοχές της Ελλάδας, ανάμεσα στις οποίες μπορεί να είναι και νησιά». Οσον αφορά τη χρηματοδότηση, τα επενδυτικά κεφάλαια 468 Capital και Global Founders Capital, χρηματοδότησαν το εγχείρημα, με τον κ. Μαλαβέτα να παρατηρεί πως «ο δικός μας γύρος χρηματοδότησης είναι ο μεγαλύτερος που έχει σηκώσει μέχρι στιγμής ελληνική startup η οποία βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης (early stage). Στο πλαίσιο αυτό, μέχρι το τέλος του 2021 θα έχουμε δημιουργήσει 100 θέσεις εργασίας». 

Εκρηξη επενδύσεων

Επενδυτική έκρηξη έχει καταγραφεί το τελευταίο διάστημα στην παγκόσμια αγορά του online delivery ειδών σούπερ μάρκετ (online grocery delivery), αγορά που κυριολεκτικά κατακλύζεται από νεοσύστατες επιχειρήσεις, πολλές εκ των οποίων  ιδρύθηκαν μέσα στην πανδημία και υπόσχονται την αποστολή των προϊόντων μέσα σε λίγα λεπτά. Ενδεικτικά, πρόσφατο δημοσίευμα των Financial Times ανέφερε πως στη συγκεκριμένη αγορά έχουν διοχετευθεί από την αρχή της πανδημίας 14 δισ. δολ. παγκοσμίως, ποσό το οποίο διαρκώς αυξάνεται. Μάλιστα, τους 3 πρώτους μήνες του 2021 αντλήθηκαν περισσότερα κεφάλαια σε σύγκριση με όλο το 2020, με πάνω από 10 εταιρείες γρήγορου online grocery delivery να διεκδικούν μερίδιο από τη συγκεκριμένη αγορά στην περιοχή της Ευρώπης. Από αυτές, σχεδόν όλες γεννήθηκαν μεταξύ 2020-2021, όταν δηλαδή οι καταναλωτές άρχισαν να στρέφονται πιο τακτικά σε ψηφιακά κανάλια αγορών. 

Πρωτοπόρος στον κλάδο του γρήγορου delivery ήταν η τουρκική Getir, η οποία σχεδιάζει να λανσάρει την υπηρεσία της σε 15 πόλεις της Βρετανίας, ανοίγοντας 100 αποθηκευτικούς χώρους έως το τέλος του 2021, ενώ με την επέλαση της πανδημίας αναδύθηκε η γερμανική Gorillas, που «σήκωσε» 245 εκατ. ευρώ τον Μάρτιο και έχει τώρα κεφαλαιοποίηση κοντά στο 1 δισ. δολ. Δημοσιεύματα μάλιστα ήθελαν τη γερμανική Delivery Hero να επενδύει στην Gorillas, στο πλαίσιο γύρου χρηματοδότησης ύψους 1 δισ. δολ. Tην ίδια στιγμή, στην αγορά εμφανίζονται και τάσεις συγκέντρωσης, με εταιρείες όπως η Getir να εξαγοράζει τον περασμένο Ιούλιο την ισπανική ανταγωνίστριά της Blok. Στο μεταξύ, ανακατατάξεις φέρνει στην ελληνική αγορά τόσο η εξαγορά εταιρειών του ομίλου Μούχαλη από την Delivery Hero –γεγονός που ισχυροποιεί τη στρατηγική ανάπτυξης της θυγατρικής της efood στο quick commerce αλλά και στη μικρή λιανική– όσο και η είσοδος στη χώρα μας νέων παικτών, όπως η pop αλλά και η Jokr, εταιρεία με έδρα τη Νέα Υόρκη που σχεδιάζει, κατά πληροφορίες, να εισέλθει και εκείνη στην ελληνική αγορά. Μάλιστα, εάν και παράγοντες της αγοράς αποτιμούν θετικά την κίνηση της Delivery Hero (efood), εντούτοις εκτιμούν ότι θα αποτελέσει πρόκληση για την εταιρεία, καθώς, μετά την εξαγορά της Alpha Διανομές, αναλαμβάνει και τη διανομή ζαχαρωδών και κάβας σε καταστήματα ψιλικών. 

Παράλληλα, η Wolt ανέπτυξε τον περασμένο Απρίλιο την υπηρεσία Wolt Market, εγκαινιάζοντας την παρουσία της στην ηλεκτρονική αγορά ειδών σούπερ μάρκετ και δρομολογώντας ένα σχέδιο γρήγορης ανάπτυξης αποθηκευτικών χώρων για την παραλαβή και τη διανομή των προϊόντων της από τους διανομείς της.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή