ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η έλλειψη μαγνησίου προκαλεί αρρυθμίες στην αυτοκινητοβιομηχανία

Το υλικό είναι απαραίτητο για την παραγωγή εξαρτημάτων από αλουμίνιο

Η έλλειψη μαγνησίου προκαλεί αρρυθμίες στην αυτοκινητοβιομηχανία

Στο μάτι του κυκλώνα θα βρεθεί ακόμα μια φορά ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος ήδη έχει δεχθεί διαδοχικά κτυπήματα, αρχικά από την πανδημία και την καταβαράθρωση των πωλήσεων και στη συνέχεια από τις μαζικές ελλείψεις εξαρτημάτων και το υψηλό κόστος πρώτων υλών και ενέργειας. Τώρα, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το ειδησεογραφικό δίκτυο της Deutsche Welle, εκτός από ανεπάρκεια σε ημιαγωγούς παρατηρείται ανάλογο πρόβλημα και με το μαγνήσιο, το οποίο είναι απαραίτητο για την παραγωγή εξαρτημάτων από κράμα αλουμινίου. Το μαγνήσιο συμβάλλει ώστε να ενισχυθεί το αλουμίνιο, παραμένοντας ένα ελαφρύ υλικό. Ωστόσο η Κίνα, η οποία δεσπόζει στην παγκόσμια αγορά σε παραγωγή μαγνησίου, έχει σοβαρά προβλήματα. Τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο λόγω της ενεργειακής κρίσης στη χώρα υπήρξαν διακοπές ρεύματος και παροχής ενέργειας. Συνολικά τη χρονιά αυτή παρατηρούνται αυτά τα θέματα, διότι η κινεζική κυβέρνηση επιδιώκει να θέσει υπό έλεγχο τη διογκούμενη παγκόσμια ζήτηση για τις εξαγωγές της, ενώ παράλληλα προσπαθεί να περιορίσει τη χρήση γαιάνθρακα, που χρησιμοποιείται ως καύσιμο για την παραγωγή ενέργειας. Σημειωτέον, όπως αναφέρει η Deutsche Welle, ότι η Κίνα παράγει περίπου το 90% του μαγνησίου όλου του πλανήτη, οπότε οι οποιεσδήποτε περικοπές θα έχουν σαρωτικές συνέπειες στο σύστημα της προμηθευτικής αλυσίδας διεθνώς. Η Ε.Ε. είναι σε μεγάλο βαθμό εξαρτώμενη από τη χώρα αυτή, διότι από εκεί καλύπτει το 95% των αναγκών της.

Χωρίς περιστροφές η Ευρωπαϊκή Ενωση Αυτοκινητοβιομηχανιών μαζί με ακόμα έντεκα βιομηχανικές ενώσεις και επιμελητήρια εξέδωσαν τον Οκτώβριο κοινή ανακοίνωση, χρησιμοποιώντας σκληρή γλώσσα και προειδοποιώντας για την έλλειψη σε μαγνήσιο.

Η Ευρωπαϊκή Ενωση Αυτοκινητοβιομηχα- νιών προειδοποιεί ακόμα και για προσωρινά λουκέτα εάν επιδεινωθεί το πρόβλημα.

Συγκεκριμένα το κείμενό τους ανέφερε ότι «η Ευρώπη αναμένεται να εξαντλήσει τα αποθέματά της σε μαγνήσιο έως τα τέλη Νοεμβρίου, ενώ αυτό που θα ακολουθήσει θα είναι ελλείψεις παραγωγής, κλείσιμο επιχειρήσεων και απώλεια θέσεων εργασίας». Μια χαρακτηριστική περίπτωση εταιρείας είναι αυτή της Norsk Hydro, νορβηγικής επιχείρησης με δραστηριότητες στην παραγωγή αλουμινίου, που εξαρτάται από την κινεζική παραγωγή μαγνησίου.

«Μας ανησυχεί η διαθεσιμότητα στο υλικό αυτό, αλλά μέσω του συνδυασμού των αποθεμάτων που ήδη έχουμε και των εξαγωγών, που ήδη έχουν αποσταλεί, μέχρι το τέλος της χρονιάς είμαστε καλυμμένοι», παρατηρεί ο Χάλβορ Μόλαντ, πρώτος τη τάξει αντιπρόεδρος. Προσθέτει ότι η παραγωγή αλουμινίου της Norsk Hydro για τους κατασκευαστές εξαρτημάτων οχημάτων ακόμα λειτουργεί εύρυθμα. Παρά ταύτα, δεν παύει να προβληματίζεται με την προοπτική η μείωση παραγωγής και η διακοπή ρεύματος να επαναληφθούν και το 2022, οπότε και η παραγωγή της εταιρείας του θα επηρεαστεί.

Κι ενώ τα υπάρχοντα αποθέματα μαγνησίου της Γηραιάς Ηπείρου συρρικνώνονται, οι αναλυτές του κλάδου των μετάλλων έχουν υπογραμμίσει τον κίνδυνο της ανυπαρξίας εναλλακτικής στο μαγνήσιο για την παραγωγή κράματος αλουμινίου. Αλλωστε, η κυριαρχία της Κίνας στη διεθνή αγορά σημαίνει ότι απλά δεν υφίστανται εναλλακτικές πηγές μαγνησίου στην κλίμακα που απαιτείται, εάν η παραγωγή της χώρας διακοπεί. Τέλος, σημειώνεται ότι ήδη μέσα στο 2021 πολλές εταιρείες ανέβαλαν την παραγωγή εκατομμυρίων οχημάτων λόγω της σπανιότητας των ημιαγωγών.