ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αττική Οδός: «Χρυσοφόρα» για τους μετόχους

Τα συνολικά έσοδα που έχουν αποκομίσει από το 2019 η Ελλάκτωρ και η Αβαξ φθάνουν τα 305 εκατ.

Αττική Οδός: «Χρυσοφόρα» για τους μετόχους

Ρευστότητα που αγγίζει τα 305 εκατ. ευρώ από το 2019 μέχρι σήμερα έχουν εξασφαλίσει οι μέτοχοι της Αττικής Οδού –Ελλάκτωρ (65,75%) και Αβαξ (34,1%)– με τη μορφή μερισμάτων, αλλά και της επιστροφής κεφαλαίου ύψους 82,8 εκατ. ευρώ, που έλαβαν πριν από περίπου έξι μήνες μέσω μείωσης του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας παραχώρησης. Μάλιστα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φετινού εννεαμήνου, θα διανεμηθεί και προμέρισμα για τη χρήση του 2021, το οποίο εκτιμάται ότι θα κινηθεί πλησίον του περυσινού, δηλαδή πέριξ των 30 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας τα συνολικά έσοδα σε 335 εκατ. ευρώ από το 2019 και μετά.

Κατά τη χρήση του 2020 η Αττική Οδός διένειμε 82,6 εκατ. ευρώ, που αφορούσαν το μέρισμα του 2019, ύψους 52,6 εκατ. ευρώ, αλλά και το προμέρισμα για το 2020, το οποίο ανήλθε σε 30 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, κατά τη χρήση του 2019 είχαν διανεμηθεί 100,3 εκατ. ευρώ, που αφορούσαν το μέρισμα του 2018, ύψους 60,3 εκατ. ευρώ και το προμέρισμα του 2019, ύψους 40 εκατ. ευρώ. Φέτος έχουν διανεμηθεί επίσης 39,3 εκατ. ευρώ, που αφορούν το υπόλοιπο του μερίσματος του 2020, συνολικού ύψους 70 εκατ. ευρώ, όπως επίσης και η επιστροφή κεφαλαίου των 82,8 εκατ. ευρώ. Αν υπολογιστεί και το προμέρισμα της τρέχουσας χρήσης, η φετινή συγκομιδή για τους μετόχους της Αττικής Οδού αναμένεται να ανέλθει σε σχεδόν 152 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική οικονομική «ένεση» για τους δύο κατασκευαστικούς ομίλους, οι οποίοι ουσιαστικά εξασφαλίζουν τη ρευστότητα που χρειάζονται για να διεκδικήσουν μέρος από την «πίτα» της νέας γενιάς έργων παραχώρησης και ΣΔΙΤ, ώστε να αναπληρωθεί και μια τυχόν απώλεια της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, η διάρκεια της οποίας λήγει στο τέλος του 2024. Ασφαλώς, τόσο η Ελλάκτωρ όσο και η Αβαξ αναμένεται να αποτελέσουν ενεργούς και βασικούς διεκδικητές και της νέας σύμβασης παραχώρησης, με τον σχετικό διαγωνισμό να εκτιμάται ότι θα προκηρυχθεί εντός του 2023. Μάλιστα, σε πρόσφατη τοποθέτησή του στο περιθώριο της ΔΕΘ, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δ. Πολίτης, είχε προχωρήσει στην πρόβλεψη ότι τα έσοδα της νέας σύμβασης παραχώρησης θα αποτελέσουν νέο ρεκόρ, ξεπερνώντας κατά πολύ το 1,5 δισ. ευρώ, που θα λάβει το ταμείο σε βάθος χρόνου, από την αντίστοιχη σύμβαση για την Εγνατία Οδό, την οποία θα διαχειρίζεται η κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Egis Projects.

Υπενθυμίζεται ότι έπειτα από αρκετές αλλαγές και διαφοροποιήσεις του σχετικού σχεδιασμού, δεν πρόκειται να υπάρξει σύνδεση της νέας σύμβασης παραχώρησης με την υλοποίηση των έργων των επεκτάσεων της Αττικής Οδού. Ετσι, ο διαγωνισμός της επέκτασης της Λ. Κύμης, ύψους 300 εκατ. ευρώ, αναμένεται να προκηρυχθεί ως δημόσιο έργο μέχρι το τέλος του έτους ή τις αρχές του 2022 το αργότερο.

Σε κάθε περίπτωση, με δεδομένη και τη σταδιακή ανάκαμψη των κυκλοφοριακών όγκων στην Αττική Οδό μετά την πανδημία, τα τελευταία χρόνια της υφιστάμενης σύμβασης αναμένεται να μεγιστοποιηθούν τα έσοδα των μετόχων, ιδίως από τη στιγμή που το 2020 αποπληρώθηκε το σύνολο του δανεισμού και πλέον δεν υπάρχουν άλλες σημαντικές δανειακές υποχρεώσεις. Κατά το φετινό εννεάμηνο ο κύκλος εργασιών της Αττικής Οδού ανήλθε σε 125,4 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 7,7% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Αντίστοιχα, τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 53 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 2,3% από πέρυσι. Στο τέλος του φετινού εννεαμήνου τα ταμειακά διαθέσιμα της Αττικής Οδού ανέρχονταν σε 120,8 εκατ. ευρώ, από 132 εκατ. ευρώ πέρυσι.