ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετ’ εμποδίων η πράσινη συμφωνία για Ι.Χ. και φορτηγά

Μάχη μεταξύ χωρών και βιομηχανιών για μηδενικούς ρύπους έως το 2040

Μετ’ εμποδίων η πράσινη συμφωνία για Ι.Χ. και φορτηγά

Δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες στο να συναφθεί συμφωνία μηδενικών εκπομπών ρύπων από οχήματα και φορτηγά έως το 2040. Ενας από τους λόγους είναι πως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γερμανία και η Κίνα απέχουν, γεγονός το οποίο καθιστά απίθανη και τη συμμετοχή των αντίστοιχων αυτοκινητοβιομηχανιών στην εν λόγω συμφωνία, η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί προσεχώς στη διάσκεψη για το κλίμα στη Γλασκώβη. Ειδικότερα, η Volkswagen έχει δηλώσει ότι δεν πρόκειται να υπογράψει τη συμφωνία, κάτι το οποίο έχει ιδιαίτερο βάρος, εφόσον είναι ο μεγαλύτερος όμιλος του κλάδου στην Ευρώπη. Απροθυμία δείχνει και η ιαπωνική Toyota, η οποία πουλάει τα πιο πολλά αυτοκίνητα στην παγκόσμια αγορά από κάθε άλλη εταιρεία. Αν και συζητεί το ενδεχόμενο να υπογράψει, δεν φαίνεται πιθανό, όπως αναφέρει σε σχετικό δημοσίευμα η εφημερίδα Financial Times, επικαλούμενη μάλιστα την άρνηση ισχυρών κρατών να συγκατανεύσουν.

Δεν έχουν υπογράψει μέχρι στιγμής Γερμανία, Κίνα και Ηνω- μένες Πολιτείες.

Το ζητούμενο είναι να εξασφαλιστεί η δέσμευση των συμβαλλομένων να εργαστούν, ώστε όλα τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά νέας εσοδείας να εκπέμπουν μηδενικά αέρια του θερμοκηπίου έως το 2035 το αργότερο, αναφορικά με τις μεγάλες αγορές, και έως το 2040 συνολικά για όλο τον κόσμο. Βέβαια, όπως πρέπει να επισημανθεί, με την απουσία των ΗΠΑ, της Κίνας και της Γερμανίας από την επιδιωκόμενη συμφωνία, ένας μη ευκαταφρόνητος αριθμός αυτοκινητοβιομηχανιών θα υιοθετήσει πιθανώς ανάλογη προσέγγιση. Το ότι δεν έχουν υπογράψει μέχρι στιγμής Γερμανία, Κίνα και ΗΠΑ το επιβεβαίωσαν Βρετανοί αξιωματούχοι. Ωστόσο, οι αρμόδιοι υπουργοί που διαπραγματεύονται στη Γλασκώβη για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ευελπιστούν πως οι Ηνωμένες Πολιτείες τελικώς θα συναινέσουν, παρά τις επιφυλάξεις του Τζο Μπάιντεν – σημειωτέον πως η αμερικανική αγορά αυτοκινήτων είναι η δεύτερη σε διεθνή κλίμακα. Στην περίπτωση της Κίνας τώρα, όπου βρίσκεται και η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων παγκοσμίως, τίθεται ένα καίριο θέμα, όπως επισημαίνουν οι Financial Times. Κι αυτό έχει να κάνει με το εάν το Πεκίνο θα συναινέσει σε έναν πολύ λιγότερο κοπιαστικό στόχο για τη μείωση ρύπων, οπότε το ήμισυ των νέων της οχημάτων έως το 2040 να μην εκπέμπει καθόλου αέρια του θερμοκηπίου. Από την πλευρά της Γερμανίας, τώρα, το δικό της σκεπτικό της μη συμμετοχής σχετίζεται με το γεγονός ότι θέλει να αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο να εξετάσει τη δυνατότητα  «τεχνητών καυσίμων», τα οποία θα εκπέμπουν μικρότερη ποσότητα ρύπων. «Αυτό όμως δεν σχετίζεται με τους μηδενικούς ρύπους, ούτε καν πλησιάζει αυτόν τον στόχο», υπογράμμισε ένας εκ των Βρετανών αξιωματούχων. Το να καταστεί δυνατό να συναινέσουν οι κυβερνήσεις θεωρείται ζωτικής σημασίας για να βοηθηθούν και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, εφόσον τοποθετούν μεγάλα κεφάλαια σε αυτοκίνητα που κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια ή υδρογόνο.

Η γερμανική VW, η οποία εφαρμόζει ένα από τα πιο εντυπωσιακά προγράμματα εξηλεκτρισμού των οχημάτων της, δεν θα συνυπογράψει, διότι η Κίνα δεν δεσμεύεται να απεξαρτηθεί από τη βιομηχανία του γαιάνθρακα. Η επίσης γερμανική BMW απέχει, διότι θεωρεί πως θα χρειαστεί πιο πολύς χρόνος για να γίνει η μετάβαση από τη μηχανή εσωτερικής καύσεως στην επόμενη τεχνολογία. Πάντως, οι Ford, General Motors, Daimler και Volvo είναι πρόθυμες να βάλουν την υπογραφή τους. Τέλος, σημειώνεται πως η GM θέλει έως το 2035 να εκμηδενίσει τους ρύπους από τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά που κατασκευάζει, ενώ έως το 2030 η σουηδική Volvo έχει δεσμευθεί όλα τα οχήματά της να κινούνται με μπαταρία.

Ειδήσεις σήμερα

⇒ Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

⇒ Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr