ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χρυσές πωλήσεις χωρίς λάμψη την Ημέρα Εργένηδων της Κίνας

Τζίρος πολλών δισ. από τις πρώτες ώρες στη μεγαλύτερη γιορτή καταναλωτισμού

Χρυσές πωλήσεις χωρίς λάμψη την Ημέρα Εργένηδων της Κίνας

Αν και υπό την απειλή των διακοπών ρεύματος, του πληθωρισμού και του νέου κύματος της πανδημίας στην Κίνα, η μεγαλύτερη στον κόσμο γιορτή του καταναλωτισμού, όπως τουλάχιστον έχει εξελιχθεί τα τελευταία 12 χρόνια η Ημέρα των Εργένηδων, έφερε χθες από τις πρώτες κιόλας ώρες της ημέρας πωλήσεις ύψους πολλών δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αρχικά επινόηση των φοιτητών που δεν είχαν ερωτικό δεσμό και ήθελαν μια γιορτή αντίβαρο στον Αγιο Βαλεντίνο των δυτικών χωρών και στη συνέχεια εύρημα του αμφιλεγόμενου επιχειρηματία Τζακ Μα, ιδρυτή της πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba, η 11η Νοεμβρίου είναι κάθε χρόνο η ημέρα των μεγάλων προσφορών από τα εμπορικά καταστήματα της Κίνας για είδη από καλλυντικά προσώπου μέχρι αθλητικά παπούτσια.

Ο Τζακ Μα τής έδωσε τη χροιά της γιορτής του καταναλωτισμού για πρώτη φορά το 2009 και σύντομα άρχισαν να συμμετέχουν σε αυτήν όλες οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου της χώρας, που προσφέρουν σπάνια γενναιόδωρες εκπτώσεις, μόνο για τη συγκεκριμένη ημέρα. Σύντομα, η κινεζική γιορτή επισκίασε τις δύο αμερικανικές γιορτές αγορών Black Friday και Cyber Monday τόσο από τον όγκο και την αξία των πωλήσεων όσο και από τον γενικότερο θόρυβο που προκαλούν. Φέτος ήταν αναμενόμενο πως θα εορταζόταν με κάπως πιο χαμηλούς τόνους όχι μόνον εξαιτίας των δεινών που πλήττουν την κινεζική οικονομία, αλλά και επειδή έχει προηγηθεί η εκστρατεία κατά των ισχυρών επιχειρηματιών που γονάτισε πρώτον από όλους τον Τζακ Μα. Αυτό δεν καθόρισε, πάντως, το ύψος των πωλήσεων. Από τις πρώτες ώρες της ημέρας, η Alibaba του Τζακ Μα ανέφερε ότι μεγάλες φίρμες όπως η Apple και η L’ Oreal είχαν ήδη καταγράψει πωλήσεις άνω των 15 εκατ. δολαρίων η καθεμιά. Σημειωτέον ότι πέρυσι οι πωλήσεις της Alibaba στη διάρκεια των εορτασμών έφτασαν τα 75 δισ. δολάρια. Η ανταγωνιστική της, JD.com, όταν ακόμη έμεναν αρκετές ώρες για να λήξει ο χθεσινός εορτασμός, ανέφερε πωλήσεις ύψους 48,6 δισ. δολαρίων που υπερέβησαν το περυσινό ρεκόρ των 41 δισ. δολαρίων. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως φέτος στο σύνολο των 11 πρώτων ημερών του Νοεμβρίου οι δύο αυτές εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου θα συγκεντρώσουν πωλήσεις ύψους τουλάχιστον 90 δισ. δολαρίων.

Alibaba και JD.com αναμένεται να συγκεντρώσουν πωλήσεις ύψους τουλάχιστον 90 δισ. δολαρίων.

Μολονότι παραδοσιακά αφορούσε τη συγκεκριμένη ημερομηνία της 11ης Νοεμβρίου, ο εορτασμός της Ημέρας των Εργένηδων τείνει να διαρκεί περισσότερες ημέρες κάθε χρόνο και να αρχίζει από την πρώτη κιόλας ημέρα του Νοεμβρίου. Η 11η ημέρα του 11ου μήνα συμβολίζει τέσσερις μονάδες, τους νέους που δεν έχουν συντροφική σχέση. Πέρυσι, η Alibaba παρέτεινε τον εορτασμό για 11 ημέρες, με τις μεγαλύτερες και πιο γενναιόδωρες προσφορές να έχουν συγκεντρωθεί σε δύο φάσεις, στο τριήμερο από 1η έως 3 Νοεμβρίου και στη συνέχεια στις 11 Νοεμβρίου. Μεσολάβησε, όμως, λίγο αργότερα η κράτηση του Μα από τις κινεζικές αρχές και η εξαφάνισή του επί ημέρες, όπως και το βέτο που προέβαλε το Πεκίνο στην αρχική δημόσια εγγραφή της Ant, θυγατρική της Alibaba, αλλά και πολλοί περιοριστικοί όροι που επέβαλε στον Κινέζο επιχειρηματία. Μερικούς μήνες αργότερα, τον Απρίλιο, το Πεκίνο επέβαλε στον κινεζικό κολοσσό του ηλεκτρονικού εμπορίου πρόστιμο ύψους 2,8 δισ. δολαρίων για μονοπωλιακή συμπεριφορά.

Εκτοτε, ο Τζακ Μα δείχνει κάπως αποδυναμωμένος και φέτος απέφυγε τις ανακοινώσεις των πωλήσεων σε πραγματικό χρόνο, όπως έκανε άλλες χρονιές. Επιπλέον, τόνισε πως φέτος η εταιρεία του δράττεται της ευκαιρίας για να δώσει έμφαση στη βιώσιμη ανάπτυξη. Για πρώτη φορά, άλλωστε, δεν κάλεσε δημοσιογράφους στο γκαλά που διοργάνωσε για το χθεσινό συμβάν. Σχολιάζοντας τους χαμηλούς τόνους της φετινής χρονιάς η κρατική αγγλόφωνη εφημερίδα Global Times ανέφερε σε σχετικό δημοσίευμά της ότι «η Ημέρα των Εργένηδων χάνει τη λάμψη της καθώς επικεντρώνεται πλέον στην ανάπτυξη υψηλής ποιότητας εξαιτίας των αυστηρών ρυθμίσεων που έχουν επιβληθεί».