ΑΝΑΛΥΣΗ

Παραγωγική στροφή από καναδικές επιχειρήσεις

Παραγωγική στροφή από καναδικές επιχειρήσεις

Τα προβλήματα στην παγκόσμια ναυτιλία και η συμφόρηση στο σύστημα της διεθνούς εφοδιαστικής αλυσίδας δίδουν κίνητρα στις καναδικές επιχειρήσεις να επαναφέρουν εντός συνόρων την παραγωγή τους, αν και ορισμένες από αυτές θα πρέπει και να απορροφήσουν το υψηλότερο κόστος και να δημιουργήσουν τεχνογνωσία σε συγκεκριμένους κλάδους, ώστε οι τοπικές μεταποιητικές μονάδες να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος. Εν τω μεταξύ, οι προσεκτικά οργανωμένες και διακλαδιζόμενες αλυσίδες προμηθειών συνέβαλαν τις τελευταίες δεκαετίες να περικοπούν οι δαπάνες και να διογκωθούν τα περιθώρια κερδών, σε ένα εύρος επιχειρηματικών δραστηριοτήτων από τη μόδα έως την κατασκευή αυτοκινήτων. Σήμερα όμως η πανδημία του κορωνοϊού έχει εξαλείψει τα πλεονεκτήματα αυτά, αποκαλύπτοντας παράλληλα τα μειονεκτήματα, όπως οι παγκόσμιες ελλείψεις σε ημιαγωγούς. Στον  Καναδά οι δυσκολίες στη λειτουργία της προμηθευτικής αλυσίδας, οι καιρικές συνθήκες και τα προβλήματα στους σιδηροδρόμους, καθώς και οι πιέσεις της κοινωνίας πολιτών να είναι ηθικός ο τρόπος παραγωγής και να είναι τοπικές οι μονάδες της για να ελαττωθούν οι εκπομπές ρύπων, ωθεί τις εταιρείες είτε να κάνουν αγορές εφοδίων πιο κοντά στην έδρα τους είτε να παράγουν εντός συνόρων, σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών τους.

Ακόμα και προτού ξεσπάσουν οι πρόσφατες θύελλες και οι πλημμύρες, που «αφόπλισαν» δύο από τα πλοία  μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Βανκούβερ, η Luv2Pak με έδρα το Τορόντο αναζητούσε περισσότερους προμηθευτές στον Καναδά και τις ΗΠΑ εξαιτίας της διόγκωσης των δαπανών μεταφοράς διά θαλάσσης και των καθυστερήσεων. «Σε ορισμένες περιπτώσεις η αξία των αγαθών εντός των εμπορευματοκιβωτίων είναι χαμηλότερη από εκείνη του φορτίου συνολικά», τονίζει ο Μπεν Χέρτζμαν, πρόεδρος της εταιρείας, η οποία προμηθεύει με τσάντες για ψώνια και άλλα είδη συσκευασίας τους λιανεμπόρους. Επιπροσθέτως διευκρίνισε ότι σχεδόν η μισή από την επταμελή ομάδα αγορών της Luv2Pak πλέον επικεντρώνεται στο να αντλήσει προμήθειες από τη Βόρεια Αμερική, όταν πριν από μερικούς μήνες μόνον ένα άτομο είχε αυτά τα καθήκοντα και, μάλιστα, σε καθεστώς ημιαπασχόλησης. Και η στροφή αυτή παρατηρείται, ακόμα κι αν η επιχείρηση συχνά εξασφαλίζει καλύτερες τιμές στα αγαθά και υψηλότερη ποιότητα, όταν τα προμηθεύεται από άλλες χώρες.

Επαναφέρουν εντός συνόρων τη δραστηριότητά τους, καθώς και την αγορά εφοδίων τους.

Η καναδική μεταποίηση τον μήνα Οκτώβριο έδειξε μια αύξηση στη δραστηριότητά της, αγγίζοντας επίπεδα ρεκόρ επταμήνου, σύμφωνα με τα στοιχεία της IHS Markit. Αν και ακόμα είναι πολύ νωρίς για να μπορέσει να πει κανείς εάν σε αυτή την τόνωση συνεισέφερε και ο επαναπατρισμός, οι οικονομολόγοι επισημαίνουν ότι οι επιχειρήσεις λαμβάνουν συγκεκριμένα μέτρα προς την κατεύθυνση του να κάνουν τοπικά τις προμήθειές τους, αντιθέτως με το πώς αντιδρούσαν σε πρότερες κρίσεις. «Αυτή την περίοδο δεν γίνεται κάποια συζήτηση σχετικά, απλά λαμβάνονται μέτρα», παρατηρεί ο Πίτερ Χολ, κορυφαίος οικονομολόγος της Export Development Canada, o oποίος χρηματοδοτεί τις εξαγωγικές μονάδες του Καναδά. Οπότε, με αυτά κατά νουν διαμορφώνεται μια συγκρατημένη αισιοδοξία ότι ο επαναπατρισμός θα αναζωογονήσει τον κλάδο της μεταποίησης, ο οποίος δείχνει να παραμένει σταθερά σε κάμψη από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, όπως αποτυπώνεται στα δεδομένα της Στατιστικής Υπηρεσίας.

Ο δε βραχίονας επενδύσεων του Κεμπέκ έχει εγκαινιάσει προσφάτως μια εκστρατεία για επιχειρήσεις και προμηθευτικές αλυσίδες. «Ο αριθμός των τηλεφωνικών κλήσεων που δέχεται η αρμόδια ομάδα της εκστρατείας Buy Quebec από επιχειρήσεις είναι σχεδόν 10πλάσιος από ό,τι προ τριμήνου», τονίζει, τέλος, η Στεφανί Ντρουάν, στέλεχος του φορέα προώθησης επενδύσεων στο Κεμπέκ, Investissement Quebec.