Πρόγραμμα-μαμούθ Μακρόν για νέα πυρηνικά

Πρόγραμμα-μαμούθ Μακρόν για νέα πυρηνικά

Σχεδιάζει επενδύσεις δεκάδων δισ. για την κατασκευή έως και 14 πυρηνικών αντιδραστήρων, εκ των οποίων 6 σε πρώτη φάση

3' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μεγαλόπνοα είναι τα σχέδια του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν, ο οποίος επιδιώκει ο κρατικός όμιλος κοινής ωφελείας της Electricite de France να κατασκευάσει έως και 14 νέους πυρηνικούς αντιδραστήρες, εκ των οποίων 6 σε πρώτη φάση, υποσχόμενος ταυτόχρονα δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ σε κρατική βοήθεια.

Οι εν λόγω επενδύσεις θα δοθούν, όπως αναφέρει σε σχετικό του δημοσίευμα το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, σε ορίζοντα τριάντα ετών, ώστε να τονωθεί η χειμαζόμενη βιομηχανία πυρηνικής ενέργειας. Μιλώντας στο Μπελφόρ της ανατολικής Γαλλίας, ο πρόεδρος της χώρας τόνισε ότι «σε μακροπρόθεσμη βάση η πυρηνική ενέργεια και οι ανανεώσιμες πηγές θα προμηθεύουν φθηνότερη ενέργεια, χωρίς να επηρεάζονται από την αναταραχή στις διεθνείς αγορές».

Ο Εμανουέλ Μακρόν βρισκόταν σε εγκαταστάσεις της αμερικανικής General Electric, όπου κατασκευάζονται τουρμπίνες για χρήση από πυρηνικούς σταθμούς και θα αγοραστούν από την Electricite de France (EDF). Επιπλέον, τόνισε ότι η κυβέρνησή του θα προωθήσει μαζικά την ηλιακή ενέργεια και τα υπεράκτια αιολικά πάρκα, εφόσον η απομάκρυνση από την εποχή των ορυκτών καυσίμων θα ενισχύσει τη χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, των θερμαντλιών και άλλου συναφούς εξοπλισμού, αλλά και τη λειτουργία εργοστασίων με τη χρήση ήπιας ενέργειας.

Μόλις δύο μήνες πριν από τις προεδρικές εκλογές, ο Εμανουέλ Μακρόν παρουσιάζει εαυτόν ως πρωτοπόρο σε έναν δημοφιλή βιομηχανικό κλάδο. Η Γαλλία καυχάται ότι έχει σχετικά χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε κατά κεφαλήν βάση, ακριβώς χάρις στην εξάρτησή της από την πυρηνική ενέργεια, η οποία καλύπτει τα δύο τρίτα από την παραγωγή της χώρας σε ηλεκτρικό ρεύμα.

Συν τοις άλλοις, αποπειράται να αναβαθμίσει τα διαπιστευτήριά του ως υπερασπιστή της ανεξαρτησίας της γαλλικής βιομηχανίας και να απαντήσει σε όσους τον επικρίνουν πως επέτρεψε στην αμερικανική ανταγωνίστρια εταιρεία General Electric να αποσπάσει από την Αlstom περιουσιακά στοιχεία στην πυρηνική ενέργεια με κομβική σημασία, όταν εκείνος διατελούσε υπουργός Οικονομίας. Η Γαλλία θα πρέπει να προγραμματίσει την κατασκευή έξι νέων μεγάλων αντιδραστήρων, εκ των οποίων ο πρώτος θα τεθεί σε λειτουργία το 2035, όπως αναμένεται, ενώ θα εξετάσει και να προσθέσει οκτώ επιπλέον. Το νέο πρόγραμμα δυνητικά θα αντιστοιχεί σε παραγωγική ικανότητα 25 γιγαβάτ έως το 2050, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Γάλλου προέδρου. Και προσέθεσε πως θα δεσμευθούν δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ από δημόσια κονδύλια για να χρηματοδοτήσουν το πρόγραμμα των αντιδραστήρων, επιτρέποντας να διατηρηθεί η οικονομική κατάσταση της EDF. Παράλληλα, η χώρα θα παρατείνει τη διάρκεια ζωής των 56 αντιδραστήρων της τελευταίας, εκτός εάν οι Αρχές τούς κηρύξουν επισφαλείς.

Η Γαλλία θα παρατείνει τη διάρκεια ζωής των 56 αντιδραστήρων της, εκτός εάν οι Αρχές τούς κηρύξουν επισφαλείς.

Με τη χρήση των αντιδραστήρων θα βοηθηθεί η Γαλλία να μηδενίσει τους ρύπους έως το 2050 και να περιορίσει την εξάρτησή της από πετρέλαιο και φυσικό αέριο, ακριβώς τη στιγμή που οι τιμές ορυκτών καυσίμων αυξάνονται, θυμίζοντας στους Ευρωπαίους καταναλωτές ότι η ενεργειακή τους ασφάλεια σχετίζεται με εισαγόμενες προμήθειες.

Οι βασικοί αντίπαλοι του Εμανουέλ Μακρόν στην εκλογική αναμέτρηση τάσσονται και αυτοί υπέρ των μεγαλόπνοων επενδύσεων στα πυρηνικά, αν και τον επικρίνουν για έλλειψη συνάφειας, επειδή αρχικά στη θητεία του είχε δεσμευθεί να περιστείλει την εξάρτηση από αυτά και μετά ανάγκασε την ΕDF να κλείσει τους δύο παλαιότερους αντιδραστήρες. Πάντως, τώρα ανοίγει τον δρόμο για να μπορέσει ο εν λόγω όμιλος να εγκαινιάσει μακράς διαρκείας διαδικασίες, με στόχο την κατασκευή των έξι αντιδραστήρων των οποίων το κόστος ίσως και να φθάσει τα 50 δισ. ευρώ, όπως εκτιμά ο ίδιος.

Τέλος, τόσο η EDF, η οποία έχει χρέη, όσο και η χώρα βρίσκονται αντιμέτωπες με το επαχθές καθήκον να αντικαταστήσουν σταδιακά τους παλαιότερους αντιδραστήρες, εκ των οποίων οι περισσότεροι τέθηκαν σε λειτουργία τη δεκαετία του 1980 και του 1990, ενώ ο τελευταίος άρχισε την παραγωγή το 2002.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή