Σε άνοδο τα ναύλα, καθυστερήσεις στις μεταφορές

Σε άνοδο τα ναύλα, καθυστερήσεις στις μεταφορές

Νέα αναστάτωση στο σύστημα της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας.

2' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι εισαγωγείς από το Λονδίνο μέχρι τη Βαρσοβία πολύ σύντομα θα βρεθούν αντιμέτωποι με υψηλότερους ναύλους, μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις και άλλα εμπόδια κατά την όλη διαδικασία, εξαιτίας των δυτικών κυρώσεων εις βάρος της Ρωσίας. Ως αποτέλεσμα η μετακίνηση αγαθών ανάμεσα στη Γηραιά Ηπειρο και τη Νοτιοανατολική Ασία θα δυσχερανθεί. Η εισβολή στην Ουκρανία από τον Βλαντιμίρ Πούτιν και τα αντίποινα που σχεδιάστηκαν για να παραλύσουν τη ρωσική οικονομία, προξενούν νέα αναστάτωση στο σύστημα της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, το οποίο ουδέποτε ανέκαμψε από το πρωτοφανές σοκ της πανδημίας του κορωνοϊού. Πέραν των τραγικών ανθρώπινων απωλειών, ο πόλεμος ενδεχομένως να προκαλέσει άνοδο στα καύσιμα, στα βιομηχανικά μέταλλα και άλλες πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή αγαθών που κατασκευάζονται στην Ασία και διοχετεύονται στην Ευρώπη και πέραν αυτής. Οι ναυτιλιακοί κολοσσοί των Mediterranean Shipping και A.P. Moller-Maersk, οι μεγαλύτεροι διεθνώς σε στόλο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, διέκοψαν τις κρατήσεις για μεταφορά ρωσικών αγαθών. Η δεύτερη προειδοποίησε, μάλιστα, χθες τους πελάτες της πως «δεν πρόκειται για επιπτώσεις που περιορίζονται στο εμπόριο με τη Ρωσία, αλλά θα έχουν διεθνές βεληνεκές».

Κι αυτό δεν είναι καλό σημάδι για τις οικονομίες της Ευρώπης, οι οποίες ήδη βρίσκονται αντιμέτωπες με ελλείψεις προμηθειών, ακριβότερη ενέργεια, συμφόρηση στους λιμένες και τον υψηλότερο πληθωρισμό μετά την εισαγωγή του ευρώ. «Θα δούμε ακόμα σοβαρή αναστάτωση στην αλυσίδα εφοδιασμού», παρατηρεί η Τζένιφερ Χίλμαν, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Τζόρτζταουν και πρώην αξιωματούχος με αρμοδιότητα σχετική με το εμπόριο των ΗΠΑ. «Γίνονται προσπάθειες να κτιστεί ένα σύστημα ανθεκτικό, αλλά δεν υπάρχει χρόνος». Εκτός των εξαγωγών τους σε εμπορεύματα οι Ρωσία και Ουκρανία δεν είναι μεγάλες εμπορικές δυνάμεις στο διεθνές σκηνικό. Η πρώτη κατατάσσεται στη 16η θέση ως εξαγωγέας αγαθών με πρώτα το πετρέλαιο, το κάρβουνο και το φυσικό αέριο και η Ουκρανία στην 48η με σιτηρά και σιδηρομεταλλεύματα κυρίως. Ωστόσο βρίσκονται σε έναν από τους πιο παλιούς δρόμους του παγκόσμιου εμπορίου, ενώ ο υπερκείμενος εναέριος χώρος τώρα πλέον δεν είναι προσβάσιμος. Στο μεσοδιάστημα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν μπορούν να ελλιμενιστούν στα ουκρανικά λιμάνια και πολλά προσπαθούν να αποφύγουν τη Ρωσία.

Επί του παρόντος δεν υπάρχει παρά ελάχιστη διαθέσιμη χωρητικότητα στις διά θαλάσσης μεταφορές, ώστε να απορροφηθούν οι κραδασμοί έστω και από ένα μεμονωμένο και περιφερειακού χαρακτήρα σοκ, τόνισε ο Γιαν Χόφμαν, διευθυντής των συστημάτων προμηθευτικής αλυσίδας, στη Διάσκεψη Εμπορίου και Ανάπτυξης των Η.Ε. Τόσο η Maersk όσο και η DB Schenker, η μονάδα διαχείρισης συστημάτων μεταφοράς των γερμανικών σιδηροδρόμων Deutsche Bahn, παρέχουν ευέλικτες υπηρεσίες διά θαλάσσης από την Ασία και μετά μέσω του εκτεταμένου σιδηροδρομικού δικτύου της Ρωσίας προς τη Γηραιά Ηπειρο. Αλλά ακόμα και αυτές υπόκεινται στις κυρώσεις. «Το να αποφύγει κανείς τις κυρώσεις συνιστά μείζονα κίνδυνο», παρατηρεί, τέλος, ο Πίτερ Σαντ, προϊστάμενος αναλυτής της Oslo-based Xeneta, μιας πλατφόρμας ανάλυσης της αγοράς φορτίου. «Οπερ σημαίνει ότι ο ναύλος για τη μεταφορά ασυσκεύαστων προϊόντων θα εκτιναχθεί, καθιστώντας το εμπόριο και τις εξαγωγές πιο ακριβές παγκοσμίως».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή