Ανάλυση: Οι κολοσσοί λιανικής και η καταιγίδα του πληθωρισμού

Ανάλυση: Οι κολοσσοί λιανικής και η καταιγίδα του πληθωρισμού

Πολλές εταιρείες προέβησαν σε αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων τους, χωρίς να μειωθούν οι πωλήσεις

2' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι μεγαλύτερες εταιρείες καταναλωτικών αγαθών στον κόσμο ξεπέρασαν σε μεγάλο βαθμό την καταιγίδα του πληθωρισμού, η οποία τους έπληξε κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου. Γενικά μιλώντας, η Procter & Gamble με αξία 392 δισ. δολάρια, η Nestlé με 366 δισ. δολάρια, η Reckitt με 56 δισ. δολάρια, η Danone με 41 δισ. δολάρια προέβησαν σε αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων τους, χωρίς, ωστόσο, η πελατεία τους να αγοράζει λιγότερα από αυτά. Ωστόσο, οι δυσκολίες της ομόλογής τους Unilever, η οποία αποτιμάται στα 118 δισ. δολάρια, υποδηλώνουν ότι ορισμένες σειρές προϊόντων μπορεί να αποδειχθούν καλύτερα στοιχήματα από άλλες. Μερικές επιχειρήσεις φάνηκαν να τελούν σε καλή κατάσταση, διότι μετά την πανδημία παρατηρήθηκε προσωρινή αύξηση στη ζήτηση για τα παραγόμενα είδη τους. Το τέλος του εγκλεισμού αναζωογόνησε τις πωλήσεις εμφιαλωμένου νερού, λόγου χάριν. Ο όγκος στις πωλήσεις νερού της Danone αυξήθηκε 11%, ακόμη και όταν οι τιμές ανήλθαν κατά 5%. Τα προϊόντα για τη φροντίδα της υγείας στους ομίλους P&G και Reckitt, επίσης, εμφάνισαν αύξηση του όγκου πωλήσεων και των τιμών τους.

Αυτό είναι ένα ιδιαίτερο ενοχλητικό μήνυμα για τον επικεφαλής της Unilever Αλαν Τζόουπ, ο οποίος τον Ιανουάριο ήταν έτοιμος να ανταλλάξει τις σειρές τροφίμων της εταιρείας του, που εμφάνιζαν αργή ανάπτυξη, με τον βραχίονα των καταναλωτικών ειδών για τη φροντίδα της υγείας της GlaxoSmithKline – τελικώς δεν προχώρησε αυτή η προσπάθεια. Αλλες επιχειρήσεις υπέφεραν το πρώτο τρίμηνο επειδή βασίζονταν σε εμπορεύματα, των οποίων οι τιμές έχουν διογκωθεί ταχύτερα. Ειδικότερα, το ακατέργαστο φοινικέλαιο αυξήθηκε ως προς την τιμή του κατά 32% από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο κι αυτά ήταν κακά νέα για τη Unilever, η οποία αγοράζει το ένα δέκατο της παγκόσμιας παραγωγής του για προϊόντα, όπως οι κύβοι μαγειρέματος Knorr. Η Unilever εμφάνισε, επίσης, μειωμένους όγκους πωλήσεων σε σύγκριση με την P&G στα προϊόντα καθαριότητας σπιτιού, εν μέρει επειδή το κόστος των εισροών της είναι ακριβότερο, οπότε έπρεπε να αυξήσει περισσότερο τις τιμές. Ωστόσο, στην περίπτωση της Nestlé ο Μαρκ Σνάιντερ έχει λόγους πιθανώς να αισθάνεται αρκετά ευχαριστημένος. Η οικονομική δραστηριότητα στον καφέ ευνοήθηκε από το γεγονός πως η τιμή του ελαττώθηκε σε ποσοστό 6%. Συν τοις άλλοις, θετικά αποτελέσματα είχαν και τα εμπορικά σήματα φροντίδας κατοικιδίων, όπως οι τροφές Purina και άλλα συναφή είδη με αύξηση πωλήσεων 6%, παρότι οι τιμές ενισχύθηκαν κατά 8%. Οι τροφές για κατοικίδια, όπως και οι παιδικές τροφές, φαίνονται σχετικά άτρωτες στην άνοδο των τιμών, διότι αφορούν ανελαστικές δαπάνες για τους οικονομολόγους.

Ο κ. Τζόουπ θα ήθελε να ισχύει το ίδιο και για τα προϊόντα ομορφιάς. Ο όγκος οργανικών πωλήσεων στην κατηγορία αυτών των αγαθών στην περίπτωση τόσο της Unilever όσο και της P&G έδειξε να μειώνεται, διότι οι τιμές αυξήθηκαν κατά 7% και 4% αντίστοιχα. Η Unilever έχει επικεντρωθεί τα τελευταία χρόνια σε πιο εντυπωσιακές συγχωνεύσεις και εξαγορές στο πεδίο των εμπορικών σημάτων της ομορφιάς και οι πωλήσεις αυτών των αντίστοιχων προϊοντικών σειρών αυξήθηκαν κατά 14% το τρίμηνο, αλλά ο όγκος στον βραχίονα συνολικά υποχώρησε. Παρά το γεγονός ότι τα τρόφιμα θεωρούνται σχετικά ανελαστικές δαπάνες, οι πελάτες μπορεί επίσης να αντικαθιστούν τα επώνυμα προϊόντα της Nestlé, της Unilever και της Danone με φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις. Το πληθωριστικό κύμα έχει πολύ δρόμο μπροστά του. Πάντως, αυτήν τη στιγμή ο Μαρκ Σνάιντερ και οι συνάδελφοί του στο πηδάλιο των ομολόγων ομίλων μάλλον δεν αισθάνονται τόση νευρικότητα όσο ο Αλαν Τζόουπ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή