Εταιρείες διανομής: Ανθησαν στην πανδημία, τώρα δυσκολεύονται

Εταιρείες διανομής: Ανθησαν στην πανδημία, τώρα δυσκολεύονται

Περικοπές προσωπικού από τη γερμανική Gorillas, αλλαγές σε Flink και Wolt

2' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εν μέσω πανδημίας έκαναν την εμφάνισή τους εντελώς ξαφνικά στην αγορά νεοφυείς επιχειρήσεις, όπως η Gorillas και η Flink, οι οποίες δημιούργησαν ένα πυκνό δίκτυο στις γερμανικές –και όχι μόνο– μεγαλουπόλεις, προσέλαβαν εκατοντάδες διανομείς και υποσχέθηκαν παράδοση φρέσκων τροφίμων και προϊόντων σούπερ μάρκετ μέσα σε λίγα λεπτά κατ’ οίκον. Το μόνο που έπρεπε να κάνει κανείς ήταν να ανοίξει την εφαρμογή και να επιλέξει τα προϊόντα που επιθυμεί και σε τιμές σούπερ μάρκετ. Η ζήτηση αυξήθηκε κατακόρυφα κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού και τα κέρδη των επενδυτών ήταν τεράστια. Ωστόσο, η επιτυχία της περασμένης διετίας άρχισε να φθίνει με την άρση των μέτρων. Το λεγόμενο «γρήγορο εμπόριο» ξεπέρασε το λιανικό το 2021, επισημαίνει σε σχετικό δημοσίευμα της Deutsche Welle ο Κάι Χούντετς, διευθύνων σύμβουλος στο Ινστιτούτο Ερευνας Λιανικού Εμπορίου της Κολωνίας (IFH). «Ακόμη και τότε, όμως, έπρεπε να αναρωτηθεί κανείς, αν όντως η διανομή ενός γιαουρτιού στο γραφείο μέσα σε 15 λεπτά θα μπορούσε μακροπρόθεσμα να συνιστά λειτουργικό επιχειρηματικό μοντέλο», συμπληρώνει.

O συγκεκριμένος κλάδος βέβαια δεν έμεινε ανεπηρέαστος από τον πόλεμο στην Ουκρανία και τον πληθωρισμό, καθιστώντας τους επενδυτές διστακτικούς. Πολλές υπηρεσίες διανομής προϊόντων που πόνταραν σε μία κατακόρυφη ανάπτυξη έχουν δυσκολίες. Η βερολινέζικη νεοφυής Gorillas, για παράδειγμα, ανακοίνωσε μόλις πριν από λίγους μήνες ότι κάνει περικοπές σε εκατοντάδες διοικητικές θέσεις εργασίας, ενώ πρόσφατα εγκατέλειψε ορισμένες πόλεις διανομής στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία. Η ανταγωνίστριά της, Wolt, έχει επικεντρωθεί κυρίως στις διανομές φαγητών εστιατορίου. Η πίεση εξαιτίας του ανταγωνισμού είναι τεράστια λόγω των πολυάριθμων εταιρειών στην αγορά, ενώ παράλληλα η διατήρηση των αποθηκών για τα προϊόντα είναι πολύ δαπανηρή. Σε όλα αυτά προστίθεται η αυτοπεποίθηση των εργαζομένων, οι οποίοι σημειώνουν διαρκώς επιτυχίες στους αγώνες τους για καλύτερες αμοιβές, ασφάλεια και βελτιωμένες εργασιακές συνθήκες, καθώς και η αύξηση των τιμών. «Τα έξοδα παράδοσης οδηγούν πλέον τους πελάτες να κάνουν μόνοι τους τα 300 μέτρα μέχρι το σούπερ μάρκετ ή παραγγέλνουν από φθηνότερη εφαρμογή», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Χούντετς. Βέβαια οι επιλογές που έχουν στη διάθεσή τους οι εταιρείες είναι στην πραγματικότητα ελάχιστες. Η Flink προσφέρει πλέον δωρεάν διανομή μόνο για αγορές αξίας 50 ευρώ και άνω, ενώ όλες οι εταιρείες δεν υπόσχονται παράδοση εντός 10 λεπτών. Παρ’ όλα αυτά, όπως σημειώνει η Deutsche Welle, η προσφορά ενδέχεται να μην εξαφανιστεί τελείως, καθώς οι δυνατότητες ανάπτυξης στον συγκεκριμένο κλάδο παραμένουν τεράστιες. Σύμφωνα, τέλος, με τη γερμανική Ενωση Λιανικού Εμπορίου (HDE), ο κλάδος είχε πέρυσι τζίρο από πωλήσεις τροφίμων ύψους 204 δισ. ευρώ, ενώ οι διαδικτυακές πωλήσεις αντιστοιχούσαν μόλις στο 2,4% του συνολικού.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή