Η Κίνα χάνει τη δυναμική της ως «εργοστάσιο του κόσμου»

Η Κίνα χάνει τη δυναμική της ως «εργοστάσιο του κόσμου»

Υποχώρηση μεταποίησης και εξαγωγών, μεγάλο κερδισμένο το Βιετνάμ

3' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Κίνα χάνει έδαφος ως «εργοστάσιο του κόσμου», ενώ κατακτούν μερίδιο αγοράς άλλες ασιατικές χώρες, όπως το Βιετνάμ, η Μαλαισία, η Ινδία, το Μπαγκλαντές και η Ταϊβάν. Τα τελευταία στοιχεία καταδεικνύουν πως μειώνονται οι εξαγωγές της σε επιπλώσεις, ρούχα, παπούτσια, είδη ταξιδιού και τσάντες, μέταλλα αλλά και προϊόντα επιστήμης και τεχνολογίας.

Η εικόνα προκύπτει από τον χάρτη των εφοδιαστικών αλυσίδων του αμερικανικού δικτύου CNBC, σύμφωνα με το οποίο καθοριστικός παράγοντας είναι η πολιτική της μηδενικής ανοχής στον κορωνοϊό που διαβρώνει περαιτέρω το μερίδιο αγοράς της Κίνας στη μεταποίηση και τις εξαγωγές, ενώ ενισχύει εκείνο των γειτονικών χωρών. Οπως τονίζει η Αντονέλα Τεοντόρο, στέλεχος της συμβουλευτικής MDS Transmodal, «η πολιτική της μηδενικής ανοχής στον κορωνοϊό έχει αντίκτυπο στην παραγωγή και οι βιομηχανίες αναζητούν εναλλακτικές» έναντι του «εργοστασίου του κόσμου», όπως χαρακτηρίζεται επί δεκαετίες η Κίνα. Οπως τονίζει η ίδια, η Κίνα χάνει μερίδιο αγοράς διαρκώς, ενώ «το Βιετνάμ είναι ανάμεσα στις χώρες που αναδεικνύονται τώρα και αποκτούν μεγαλύτερη σημασία στο διεθνές περιβάλλον». Και ο λόγος είναι βέβαια αφενός η γειτνίαση με την Κίνα και αφετέρου τα φτηνά εργατικά χέρια, που καθιστούν το Βιετνάμ την κατάλληλη εναλλακτική.

Τον Ιούλιο, η εταιρεία υπερωκεάνιων μεταφορών MSC από κοινού με την Ενωση Θαλάσσιων Μεταφορών του Βιετνάμ ανακοίνωσαν ένα νέο σχέδιο τερματικών σταθμών μεταφόρτωσης κοντέινερ κοντά στην πόλη Χο Τσι Μινχ. Από τη στιγμή που θα ολοκληρωθεί αυτός ο τερματικός σταθμός, θα είναι ο μεγαλύτερος στη χώρα. Τόσο η μεγαλύτερη μεταφορική ναυτιλιακή στον κόσμο, η Maersk, όσο και η CMA CGM επενδύουν σε δικές τους εγκαταστάσεις στην ίδια περιοχή. Οι εταιρείες θαλασσίων μεταφορών αναζητούν νέες αγορές και επενδύουν στην επέκταση αυτών των αγορών, καθώς διαπιστώνουν ότι υπάρχει ζήτηση και με τις επενδύσεις τους αυτές δημιουργούν μια νέα αγορά. Ο ανταγωνισμός έγινε πολύ πιο έντονος τα χρόνια πριν από την πανδημία και το Βιετνάμ πήρε τη μερίδα του λέοντος στο εμπόριο ειδών μεταποίησης εφόσον οι εμπορικές του συναλλαγές έχουν αυξηθεί κατά 360% από το 2014, οπότε άρχισε να επενδύει η χώρα στις θαλάσσιες μεταφορές και στη μεταποίηση. Σύμφωνα με την εταιρεία MDS Transmodal, στην παραγωγή και το εμπόριο ειδών ένδυσης έχουν αποσπάσει μερίδιο αγοράς από την Κίνα τόσο η Μαλαισία όσο και το Μπαγκλαντές, ενώ η Ταϊβάν βλέπει να αυξάνεται κάπως η οικονομική της δραστηριότητα στη βιομηχανία μετάλλου.

Καθοριστικό ρόλο έπαιξαν τα αλλεπάλληλα κινεζικά lockdowns, που επιδείνωσαν το έμφραγμα της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Από το 2018, οπότε η Ουάσιγκτον επέβαλε υψηλότατους δασμούς στην Κίνα, βιομηχανίες και μεταφορικές αναζητούσαν πυρετωδώς εναλλακτικούς προμηθευτές έναντι της Κίνας. Αρχικά το ενδιαφέρον τους περιοριζόταν στα είδη ένδυσης και υπόδησης, όπως αναφέρει ο Ακίλ Ναΐρ, αντιπρόεδρος υπεύθυνος για την περιοχή Ασίας και Ειρηνικού της εταιρείας logistics Seko. Καθοριστικό ρόλο έπαιξαν στη συνέχεια τα αλλεπάλληλα lockdowns της Κίνας, που επιδείνωσαν το έμφραγμα της εφοδιαστικής αλυσίδας και έστρεψαν το ενδιαφέρον σε χώρες όπως το Βιετνάμ. Σύμφωνα με τον Ναΐρ, έχει καταγραφεί σημαντική αύξηση του εμπορίου ανάμεσα στις χώρες της Ασίας και αφορά κυρίως τις πρώτες ύλες, ενώ έχουν αυξηθεί οι εξαγωγές τελικών προϊόντων από το Βιετνάμ και άλλες χώρες της νοτιοανατολικής Ασίας. Επιπλέον, διευθυντικά στελέχη των εταιρειών logistics ανέφεραν στο δίκτυο CNBC ότι οι παραγγελίες που θα φτάσουν τον Νοέμβριο στις ΗΠΑ και θα προέρχονται από την Κίνα αναμένεται να είναι μειωμένες κατά 40% με 50%.

Στο μεταξύ, το λιμάνι του Νίνγκμπο, που είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο και τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, είναι το τελευταίο εμπορικό κέντρο της Κίνας που δέχεται πλήγμα από την πολιτική μηδενικής ανοχής στον κορωνοϊό. Ανιχνεύθηκε νέο κύμα της πανδημίας την περασμένη εβδομάδα και στη συνέχεια επεκτάθηκε στην περιοχή Μπεϊλούν στην οποία βρίσκονται οι περισσότεροι τερματικοί σταθμοί του λιμανιού του Νίνγκμπο. Το αποτέλεσμα ήταν η πτώση της παραγωγικότητας, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων για θέματα θαλασσίων μεταφορών Marine Traffic. Ο Αλεξ Χαρβαλιάς, στέλεχος της Marine Traffic, μίλησε για «σημαντική μείωση των αφίξεων εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Νίνγκμπο» και απέδωσε την εξέλιξη στο τελευταίο κύμα της πανδημίας που κατεγράφη στην περιοχή. Εξάλλου, στην περιοχή Μπεϊλούν βρίσκεται μεγάλος αριθμός αποθηκών και εγκαταστάσεων αποθήκευσης εμπορευματοκιβωτίων. Στις 16 Οκτωβρίου η περιοχή Μπεϊλούν έκλεισε προσωρινά και προς το παρόν οι αποθήκες της δεν μπορούν να ανοίξουν για να υποδεχθούν φορτία και δεν μπορούν να λάβουν ούτε κενά εμπορευματοκιβώτια. Οι οδηγοί φορτηγών πρέπει να υποβάλουν αιτήσεις για ειδικές άδειες ώστε να εισέλθουν στην περιοχή και η κατάσταση μπορεί να διαρκέσει επί μία εβδομάδα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή