«Ναι» από Βερολίνο στην Cosco για λιμάνι Αμβούργου

«Ναι» από Βερολίνο στην Cosco για λιμάνι Αμβούργου

Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ενέκρινε τον συμβιβασμό που πρότεινε ο καγκελάριος Ολαφ Σολτς για πώληση μεριδίου 24,9% του λιμανιού του Αμβούργου στην κρατική κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία Cosco

2' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ενέκρινε τον συμβιβασμό που πρότεινε ο καγκελάριος Ολαφ Σολτς για πώληση μεριδίου 24,9% του λιμανιού του Αμβούργου στην κρατική κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία Cosco.

Σύμφωνα με το γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων DPA, η συμμετοχή της Cosco στην εταιρεία εκμετάλλευσης τερματικού σταθμού εμπορευμάτων στο λιμάνι του Αμβούργου θα είναι τελικά σημαντικά περιορισμένη σε σύγκριση με το αρχικό σχέδιο, που προέβλεπε πώληση του 35%. Σχετικό ρεπορτάζ της Deutsche Welle αναφέρει πως η συμμετοχή της Cosco θα είναι κάτω του 25%. Σημειωτέον ότι η αρχική πρόταση επικρίθηκε με το επιχείρημα ότι παρέδιδε στην κινεζική εταιρεία μεγάλο μερίδιο στο σημαντικότερο λιμάνι της Γερμανίας.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στην Cosco δεν θα παραχωρηθεί συμβατικό δικαίωμα βέτο σε στρατηγικές επιχειρηματικές αποφάσεις ή αποφάσεις που αφορούν το προσωπικό της εταιρείας, ενώ δεν θα διορίζει μέλη του διοικητικού συμβουλίου.

Οπως επισημαίνει το περιοδικό Der Spiegel, η πρόταση του καγκελαρίου είχε στόχο να κατευνάσει τις αντιδράσεις έξι υπουργείων –μεταξύ των οποίων τα Οικονομίας και Εξωτερικών– για τη συμφωνία. Επιφυλακτικός για τη συμφωνία εμφανίστηκε και ο ομοσπονδιακός πρόεδρος Φρανκ-Βάλτερ Σταϊνμάγερ, ο οποίος την Τρίτη το βράδυ δήλωσε στην τηλεόραση της ARD ότι «πρέπει να πάρουμε το μάθημά μας και να μειώσουμε όπου είναι δυνατόν τις μονόπλευρες εξαρτήσεις – και αυτό ισχύει και για την Κίνα». Ενας από τους πολιτικούς που προέβαλαν αντιρρήσεις στην εν λόγω συμφωνία ήταν ο υπουργός Οικονομικών Ρόμπερτ Χάμπεκ, καθώς επισήμανε πως θα πωλούνταν στην Κίνα στρατηγικής σημασίας υποδομή της Γερμανίας.

Στην κινεζική εταιρεία δεν θα δοθεί συμβατικό δικαίωμα βέτο σε στρατηγικές επιχειρηματικές αποφάσεις.

Αντίθετο στη συμμετοχή της κινεζικής εταιρείας στη διαχείριση του λιμανιού είναι, σύμφωνα με δημοσκόπηση του Spiegel, το 81% των Γερμανών, αλλά ο Ολαφ Σολτς, ο οποίος θα επισκεφθεί το Πεκίνο στις αρχές Νοεμβρίου, είχε ταχθεί εξαρχής υπέρ της επένδυσης.

Το Reuters αναφέρει μάλιστα προειδοποίηση του υπουργείου Εξωτερικών της Γερμανίας, στην οποία προειδοποιούσε ότι η επένδυση της Cosco «επεκτείνει δυσανάλογα τη στρατηγική επιρροή της Κίνας στις υποδομές μεταφορών της Γερμανίας και της Ευρώπης, καθώς και την εξάρτηση της Γερμανίας από την Κίνα». Οπως αναφέρει, η προειδοποίηση υπογράμμιζε «τους σημαντικούς κινδύνους που υπάρχουν όταν τμήματα ευρωπαϊκών υποδομών ελέγχονται από την Κίνα, ενώ η Κίνα δεν επιτρέπει στη Γερμανία να συμμετέχει σε κινεζικά λιμάνια» και κατέληγε στο συμπέρασμα ότι «η εξαγορά του εν λόγω τερματικού σταθμού έχει, όχι μόνον οικονομική αλλά και ιδιαιτέρως γεωπολιτική διάσταση».

Οι υποστηρικτές της συμφωνίας επισήμαναν, αντιθέτως, ότι θα δώσει στο γερμανικό λιμάνι τη δυνατότητα να παραμείνει ανταγωνιστικό έναντι άλλων, καθώς αυξάνεται ο ανταγωνισμός για το εμπόριο με την Κίνα.

Ο συμβιβασμός έρχεται σε μια στιγμή που η Γερμανία προσπαθεί να βρει τη χρυσή τομή ανάμεσα στη διασφάλιση των εμπορικών της σχέσεων με τον μεγαλύτερο εταίρο της, την Κίνα, αλλά παράλληλα τη θωράκισή της έναντι μιας υπερβολικής εξάρτησης από την Κίνα. Αντικρούοντας τις επικρίσεις που δέχθηκε για την απόφασή του να πουλήσει στην Κίνα έναν τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στο Αμβούργο, ο Γερμανός καγκελάριος υπογράμμισε πως δεν πρόκειται περί πώλησης ούτε του λιμένος ούτε του τερματικού σταθμού, αλλά «απλά και μόνον» ενός μεριδίου σε έναν και μόνον τερματικό σταθμό.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή