Σιδηρόδρομος: «Τρέχουν» διαγωνισμοί για έργα 4 δισ. ευρώ – Στα 500 εκατ. τα συμβασιοποιημένα

Σιδηρόδρομος: «Τρέχουν» διαγωνισμοί για έργα 4 δισ. ευρώ – Στα 500 εκατ. τα συμβασιοποιημένα

Μέσα στο α’ τετράμηνο του 2023 θα υπάρχουν προσωρινοί ανάδοχοι στα περισσότερα από τα σιδηροδρομικά έργα ύψους 4 δισ. ευρώ, οι διαγωνισμοί των οποίων «τρέχουν», ενώ ήδη έχουν συμβασιοποιηθεί σιδηροδρομικά έργα ύψους 500 εκατ. ευρώ, όπως έκανε γνωστό ο Υφυπουργός Υποδομών

5' 40" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μέσα στο α’ τετράμηνο του 2023 θα υπάρχουν προσωρινοί ανάδοχοι στα περισσότερα από τα σιδηροδρομικά έργα ύψους 4 δισ. ευρώ, οι διαγωνισμοί των οποίων «τρέχουν», ενώ ήδη έχουν συμβασιοποιηθεί σιδηροδρομικά έργα ύψους 500 εκατ. ευρώ, όπως έκανε γνωστό ο Υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.

Κατά τη διάρκεια ενημέρωσης της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο κ. Καραγιάννης, έκανε λόγο για «επίμονη προσπάθεια της κυβέρνησης να επιτευχθεί επιτέλους η προώθηση του μέσου» καθώς, όπως εξήγησε «το τρένο ως ο πιο φιλικός τρόπος μετακίνησης για το περιβάλλον έχει μείνει πολλά χρόνια πίσω». Μάλιστα, έστειλε μήνυμα ότι αποτελεί «ευθύνη όλων τα έργα να κατασκευαστούν και να παραδοθούν άρτια και στην ώρα τους».

Κατά τη διάρκεια ενημέρωσης της Επιτροπής αναφέρθηκε στη σήραγγα της Κλεισούρας τονίζοντας ότι «είναι εξαιρετικά σημαντικό έργο για την Δυτική Μακεδονία, αρχικού προϋπολογισμού 57 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Περιλαμβάνει την κατασκευή της νέας Επαρχιακής Οδού, μήκους 10,4 χλμ., που εντάσσεται στον οδικό άξονα Καστοριάς – Πτολεμαΐδας, στα όρια των νομών Καστοριάς και Φλώρινας και καταλήγει στα όρια του νομού Κοζάνης».

Ιδιαίτερης σημασίας είναι και το έργο οριοθέτησης του ρέματος Ραφήνας καθώς, όπως ανέφερε ο Υφυπουργός Υποδομών, «μαζί με αυτό της διευθέτησης του Ρέματος Εσχατιάς, αποτελούν τα δύο μεγαλύτερα έργα της Αττικής για την ανάσχεση των μεγάλων πλημμυρικών φαινομένων. Αντικείμενο του έργου, αρχικού προϋπολογισμού 85,6 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), είναι η διευθέτηση του ρέματος της Ραφήνας, με σκοπό τη διαχείριση των πλημμυρικών απορροών και τη διασφάλιση της αντιπλημμυρικής προστασίας των παρακείμενων αστικών, περιαστικών και αγροτικών περιοχών».

Τα δύο έργα σιδηροδρομικού ενδιαφέροντος που απασχόλησαν την Επιτροπή είναι η κατασκευή νέων σταθμών και η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο και η αναβάθμιση της γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα.

Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη «τα τέσσερα αυτά έργα αθροίζουν περίπου 300 εκ. ευρώ και προστίθενται «στα πολλά σημαντικά έργα που εκτελούμε σε όλη τη χώρα και απαρτίζουν το μεγάλο πρόγραμμα των 13 δισ. ευρώ σε όλη τη χώρα».

Κλείνοντας την ενημέρωση των μελών της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, ο κ. Καραγιάννης σημείωσε ότι «εν μέσω τεράστιας ενεργειακής κρίσης, ενός πολέμου στη γειτονιά μας και μετά από μία μεγάλη υγειονομική κρίση έχουμε καταφέρει να κρατήσουμε ενεργά τα εργοτάξια σε όλη τη χώρα και να τονώσουμε την κατασκευαστική δραστηριότητα που σημαίνει περισσότερες δουλειές».

Από την πλευρά του, ο Υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος ανέφερε ότι προχωρά και η σύμβαση για την ανάταξη 14 συρμών της Γραμμής 1, αρχικού προϋπολογισμού 70 εκατομμυρίων ευρώ πλέον ΦΠΑ και ο χρόνος παράδοσης του συμβατικού αντικειμένου υπολογίζεται σε 34 μήνες.

Όπως είπε ο κ. Παπαδόπουλος, «προ ημερών ολοκληρώθηκε πλήρως η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό προς Πειραιά, που ήδη προσφέρει μία τεράστια ανάσα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, αλλά και για τη μείωση των ημερήσιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Παράλληλα, ξεμπλοκάραμε και ξεκίνησε ήδη η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό. Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο σήμερα, που όταν ολοκληρωθεί, θα εξυπηρετεί καθημερινά 340.000 ανθρώπους. Προχωράμε παράλληλα και με την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον, με 3 νέους σταθμούς και 3,5 χλμ. σήραγγας».

Ο κ. Παπαδόπουλος αναφέρθηκε στη σύμβαση κατασκευής της επαρχιακής οδού Καστοριάς – Πτολεμαΐδας, στο τμήμα από το ρέμα Κώτουρη ως τα όρια του Νομού Κοζάνης με σήραγγα στην Κλεισούρα, με Αναθέτουσα την Εγνατία Οδό, επισημαίνοντας ότι «είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο για τη Δυτική Μακεδονία».

Τι περιλαμβάνουν οι συμβάσεις

Οι συμβάσεις προβλέπουν:

1. «Κατασκευή σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων, ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στη νέα γραμμή Κιάτο-Πάτρα, και στο τμήμα Ροδοδάφνη-Ρίο», με προϋπολογισμό 141 εκατομμυρίων και χρηματοδότηση του έργου μέσα από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014 – 2020

Η σύμβαση του έργου περιλαμβάνει τις εξής εργασίες:

  • Κατασκευή 28,8  χιλιομέτρων διπλής σιδηροδρομικής επιδομής από την είσοδο της Σιδηροδρομικής Στάσης της Ροδοδάφνης και μέχρι μετά το πέρας του υπογείου έργου (Cover and Cut) του Ρίου.
  • Κατασκευή 4 Σιδηροδρομικών Στάσεων: Ροδοδάφνη, Σελιανίτικα, Καμάρες, Άγιος Βασίλειος
  • Κατασκευή 3 Σιδηροδρομικών Σταθμών σε Ψαθόπυργο, Αραχωβίτικα και Ρίο.
  • Κατασκευή 2 Κτιρίων Εξυπηρέτησης Ηλεκτρο-Μηχανολογικών εγκαταστάσεων στην είσοδο και την έξοδο της σήραγγας της Παναγοπούλας
  • Κατασκευή σύγχρονου  συστήματος αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1.
  • Κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης, κ.λπ.

Προσωρινός Μειοδότης είναι η ένωση οικονομικών φορέων «ΤΕΡΝΑ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ», με μέση τεκμαρτή έκπτωση 8,29% και με συνολική προσφορά ύψους 129,5 εκατομμυρίων ευρώ.

Η συνολική προθεσμία περάτωσης όλων των κατασκευών του έργου, είναι για την περίοδο Τ1 της κατασκευής οι 36 μήνες και για τη δεύτερη περίοδο Τ2 της συντήρησης οι 36 μήνες.

2. «Κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και της νέας παρακαμπτήριου γραμμής στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Σοφάδων», με χρηματοδότηση μέσω του ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014-2020, και αρχική προβλεπόμενη δαπάνη του έργου  58,7 εκατομμύρια ευρώ (με αναθεώρηση και χωρίς Φ.Π.Α.).

Οι εργασίες που θα γίνουν, συνοπτικά είναι οι εξής:

  • Υλοποίηση συστήματος ηλεκτροκίνησης της γραμμής Παλαιοφάρσαλος Καλαμπάκα.
  • Κατασκευή των απαραίτητων τηλεπικοινωνιακών συστημάτων.
  • Κατασκευή υποδομής και επιδομής σιδηροδρομικής γραμμής στην περιοχή των Σοφάδων, όπου θα κατασκευαστεί γραμμή υπέρβασης (δηλαδή παρακαμπτήριος) μήκους 650 μέτρων.
  • Κατασκευή αποβάθρας στην περιοχή των Σοφάδων για την εξυπηρέτηση του κοινού, αντίστοιχων διαστάσεων με την υφιστάμενη και εγκατάσταση σε αυτήν φωτισμού και δυο ανελκυστήρων στην υφιστάμενη πεζογέφυρα.
  • Ανακαίνιση και μικρής κλίμακας επισκευές στα υφιστάμενα κτήρια των Σταθμών Σοφάδων, Καρδίτσας, Τρικάλων και Καλαμπάκας.
  • Εγκατάσταση ηλεκτρικής θέρμανσης αλλαγών τροχιάς στις αλλαγές του Σταθμού Παλαιοφαρσάλου με τροφοδότησή τους από την Εναέρια Γραμμή Επαφής κ.λπ.

Προσωρινός Μειοδότης ανακηρύχθηκε η εταιρεία ΑΒΑΞ, με μέση τεκμαρτή έκπτωση 11,20%, και με συνολική προσφορά 52,2 περίπου εκατομμύρια ευρώ.

Οι προθεσμίες περάτωσης του έργου είναι κι εδώ αντίστοιχες, δηλαδή 36 μήνες για την περίοδο Τ1 της κατασκευής και 36 μήνες για τη δεύτερη περίοδο Τ2 της συντήρησης.

3. «Κατασκευή Επαρχιακής Οδού Καστοριάς – Πτολεμαΐδας Άξονας: Τμήμα ρέμα Κώτουρη – όρια Νομού Κοζάνης με σήραγγα στην Κλεισούρα»  αρχικού προϋπολογισμού 57 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ)

Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται η επιμέρους κατασκευή:

  • 4 ανισόπεδων κόμβων,
  • 1 γέφυρας στο ρέμα Κώτουρη,
  • 4 κάτω διαβάσεων
  • 2 κτηρίων στα μέτωπα της σήραγγας, και το πιο σημαντικό επιμέρους έργο, αυτό της σήραγγας της Κλεισούρας με μήκος 1,3 χλμ.

Προσωρινός μειοδότης αναδείχθηκε ο Άκτωρας με μέση έκπτωση της τάξης του 16,72% και σύνολο δαπάνης του έργου τα 47,7 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και με χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου τα 3 έτη.

4. «Διευθέτηση Οριοθέτηση Ρέματος Ραφήνας» αρχικού προϋπολογισμού 85,6 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ 24%) και με χρηματοδότηση από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ.

Τα προτεινόμενα έργα διευθέτησης του ρέματος Ραφήνας αφορούν μήκος 15 περίπου χιλιομέτρων, από την εκβολή του έως τη Λεωφόρο Σπάτων, και των συμβαλλόντων σε αυτό ρεμάτων Καλλιτεχνούπολης, Βαλανάρη, Παλαιού Μύλου και Αγ. Παρασκευής.

Για το έργο έχουν προβλεφθεί απαλλοτριώσεις εκτάσεων άνω των 700 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, ενώ έχουν προβλεφθεί κι επιμέρους έργα μετατόπισης δικτύων τηλεπικοινωνιών, ύδρευσης, υδροδότησης, ηλεκτροδότησης, καθώς και αρχαιολογικές έρευνες.

Προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε η εταιρεία ΙΝΤΡΑΚΑΤ με τεκμαρτή έκπτωση 12,20% και προσφερόμενο σύνολο δαπάνης έργου 60,1 εκατ. ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.).

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή