Οι καταναλωτές εμπιστεύονται τα marketplaces

Οι καταναλωτές εμπιστεύονται τα marketplaces

Επτά στους δέκα τα επισκέπτονται καθημερινά για να συγκρίνουν τιμές, λέει ο επικεφαλής της EveryPay Γρηγόρης Σιουρούνης

5' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σταθερή ανάπτυξη του e-commerce και περαιτέρω διείσδυση των marketplaces μέσα και από την ανάπτυξη συμπληρωματικών υπηρεσιών, όπως η υπηρεσία last mile, οι πληρωμές, η ασφάλιση προϊόντων, η αποταμίευση για αγορές στο μέλλον, τα προγράμματα επιβράβευσης και φυσικά εργαλεία χρηματοδότησης τόσο του καταναλωτή όσο και του εμπόρου, προβλέπει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της EveryPay Γρηγόρης Σιουρούνης. Στη συνέντευξή του στην «Κ» ο κ. Σιουρούνης εξηγεί τα σχέδια της EveryPay, όπως οι πληρωμές, μετά την εξαγορά της από τη Skroutz και περιγράφει το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου στο περιβάλλον της εικονικής πραγματικότητας, του metaverse και του blockchain.

– Πώς εξελίσσεται το e-commerce μετά την εκτόνωση της πανδημίας και ποια είναι η συμμετοχή των marketplaces στον συνολικό τζίρο του;

– Το e-commerce αυξάνεται συνεχώς λόγω του ότι οι καταναλωτικές συνήθειες άλλαξαν σημαντικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Τα στοιχεία διεθνών βάσεων δεδομένων καταγράφουν μια υγιή αύξηση της τάξεως του 8%. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό εμπεριέχει ένα σημαντικό κομμάτι της απότομης αύξησης του πληθωρισμού μετά τον Μάρτιο του 2022, από το επίπεδο του 2% σε πάνω από 10%. Η τάση αυτή είναι μη αναστρέψιμη, καθώς ο καταναλωτής παίρνει αυτό που θέλει στη σωστή τιμή και ποιότητα.

Σε ό,τι αφορά τα marketplaces στην Ελλάδα, το μερίδιό τους κινείται στον μέσο όρο της Ευρώπης και καταλαμβάνουν περίπου το 25%, αλλά υπάρχει μεγάλη ανισοκατανομή. Οι αγορές μέσω marketplaces ενέπνευσαν εμπιστοσύνη στον καταναλωτή. Βασικό συστατικό τους είναι η μεγάλη επάρκεια προϊόντων, η ασφάλεια συναλλαγών και η καλή εμπειρία παράδοσης προϊόντων (last mile services). Το πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι καταναλωτές, ακόμη κι αν δεν αγοράσουν τελικά από τα marketplaces, 7 στους 10 τα επισκέπτονται καθημερινά για να ενημερωθούν για τιμές και διαθεσιμότητα!

– Ποιες είναι οι σύγχρονες τάσεις στον χώρο των marketplaces με βάση και την εμπειρία άλλων πιο ώριμων αγορών και ποιοι είναι οι τομείς που μπορούν να προσελκύσουν επενδύσεις στον χώρο;

– Οσον αφορά τον καταναλωτή, η σύγχρονη τάση βρίσκεται ξεκάθαρα στη βελτίωση της εμπειρίας του, στην ευκολία να βρίσκει αυτό που θέλει σε σύντομο χρονικό διάστημα, να πληρώνει χωρίς παρεμβολές με οποιοδήποτε τρόπο επιθυμεί (κάρτα, λογαριασμό, wallet, αντικαταβολή), να παραλαμβάνει στην ώρα που θέλει, να έχει ευελιξία στις επιστροφές και φυσικά να έχει κάποιο όφελος από την αφοσίωσή του. Δηλαδή, τη γνωστή επιβράβευση για τη συνεπή συμπεριφορά του. Για τον έμπορο, η τάση είναι να έχει στη διάθεσή του όλα εκείνα τα εργαλεία που μειώνουν το κόστος αποθήκευσης των προϊόντων και αυξάνουν τη ρευστότητά του για αγορά νέων προϊόντων σε καλύτερες τιμές. Να δέχεται πληρωμές από οποιοδήποτε κανάλι (φυσικό ή ηλεκτρονικό), να έχει ένα οργανωμένο σύστημα διαχείρισης επιστροφών και φυσικά μια πολύ εύκολη και ομαλή λειτουργία παράδοσης προϊόντων. Επίσης, η αυτοματοποίηση λειτουργιών, όπως είναι η αύξηση εργαλείων διαχείρισης της αποθήκης του, αλλά και των λογιστικών του βιβλίων, αποτελεί ζωτικής σημασίας, ώστε βασικό του μέλημα να είναι η υλοποίηση του επιχειρηματικού του σχεδίου. Ολα τα παραπάνω μπορούν να είναι διαθέσιμα στο οικοσύστημα των marketplaces του 2025.

Αναπόφευκτα, στην αγορά αυτή υπάρχει χώρος να αναπτυχθούν και άλλες συμπληρωματικές υπηρεσίες, όπως το last mile, οι πληρωμές, η ασφάλιση προϊόντων, η αποταμίευση για αγορές στο μέλλον, τα προγράμματα επιβράβευσης και φυσικά εργαλεία χρηματοδότησης τόσο του καταναλωτή όσο και του εμπόρου. Ολοι αυτοί οι τομείς δέχονται πολύ μεγάλα κεφάλαια από τα λεγόμενα smart money pools και αναμένεται να αλλάξουν σημαντικά τόσο την εμπειρία του καταναλωτή όσο και την καθημερινότητα του εμπόρου, σε ένα ενιαίο καλά οργανωμένο οικοσύστημα.

– Πώς βλέπετε τη δημιουργία wallets από μεγάλους εμπόρους και ποια είναι τα σχέδια της EveryΡay μετά και την εξαγορά της από τη Skroutz;

– Σε πολλές χώρες του κόσμου έχουν γίνει προσπάθειες για την υιοθέτηση wallets καταναλωτών ή επιχειρήσεων. Δεν είναι πολλές οι επιτυχείς προσπάθειες, καθώς οι έρευνες δείχνουν ότι μέχρι και πριν από την πανδημία, το 85% των καταναλωτών δεν αλλάζει ποτέ τον τραπεζικό του λογαριασμό κατά τη διάρκεια της ζωής του. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις που η κάθε μια για διαφορετικούς λόγους έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και χρησιμοποιείται ευρέως, όπως π.χ. το αμερικανικό PayPal και τα κινεζικά Αlipay και WeChat Pay. Επίσης υπάρχουν και κάποια wallets πoυ ξεκίνησαν εφαρμογές επικοινωνίας και μετεξελίχθηκαν σε πάρα πολύ επιτυχή πορτοφόλια, όπως αυτό της νοτιοκορεατικής Kakaobank. Ολα αυτά έχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά, τον ρυθμό επισκεψιμότητας σε κάποια ενέργεια (π.χ. chatting), τις πάρα πολλές επιλογές μέσα στο wallet (χρηματοοικονομικές, chat, mobility κ.ά.), αλλά και τη γρήγορη και καθολική αποδοχή του wallet από τους εμπόρους ως τρόπο πληρωμής.

Είναι μια άσκηση που ο όμιλος τη μελετάει πάρα πολύ προσεκτικά και ό,τι εισέλθει στην αγορά θα είναι κατ’ αρχάς προς όφελος του οικοσυστήματος (καταναλωτές – έμποροι). Το όραμά μας είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου και τεχνολογικά ό,τι πιο εξελιγμένου υπάρχει στον κόσμο αυτή τη στιγμή, αλλά και χρηστικού, ώστε να μη χρειάζεται καμία άλλη διεπαφή πέραν του wallet για την εξυπηρέτηση της καθημερινότητας τόσο του καταναλωτή όσο και του εμπόρου.

– Στο όχι πολύ μακρινό μέλλον, η εικονική πραγματικότητα θα είναι ένας συνηθισμένος τρόπος να περνάμε τον χρόνο μας. Πώς μπορεί το metaverse να αλλάξει τόσο τη δυναμική των marketplaces όσο και την εμπειρία πληρωμών μέσα σε αυτά;

– Αυτή είναι μια πάρα πολύ καλή ερώτηση, η οποία σχετίζεται με μια σιωπηρή επανάσταση που συντελείται αυτή τη στιγμή στον κόσμο. Αφορά ένα σύνολο από δραστηριότητες, oι οποίες πλέον μετακινούνται με ταχύτατους ρυθμούς στο αποκαλούμενο web 3.0 και το metaverse με τη βοήθεια της τεχνολογίας αποκεντρωμένου λογισμικού (blockchain). Δραστηριότητες, που ούτε καν φανταζόμαστε στηρίζονται πλέον στην απόλυτη αποκέντρωση, decentralized, όπως κάθε είδους κυβερνητικά έγγραφα, ψηφοφορίες, προγράμματα επιβράβευσης, συναλλαγές, τέχνη, χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, κοινωνικά δίκτυα, δικηγορικά και συμβολαιογραφικά έγγραφα και φυσικά gaming, προσφέροντας μοναδικές εμπειρίες στους χρήστες σε ένα τρισδιάστατο περιβάλλον που αλληλεπιδρούν άβαταρ. Φυσική συνέχεια είναι και η προσφορά επιπλέον αγαθών και υπηρεσιών μέσα σε αυτό το περιβάλλον, όπως π.χ. τα προϊόντα μόδας, μια αγορά την οποία κάποιοι την τοποθετούν να φθάνει παγκοσμίως τα 30 τρισ. ευρώ μέχρι το 2030!

Αυτός είναι και ο λόγος που πλέον όλα τα μεγάλα brands λανσάρουν καμπάνιες και στο metaverse. Αυτό που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι ότι το marketplace μπορεί να είναι ένας από τους φυσικούς χώρους ανάπτυξης ενός υβριδικού μοντέλου, όπου ο καταναλωτής θα περιηγείται σε 3 διαστάσεις με το άβατάρ του, θα βλέπει live κριτικές για τα προϊόντα, θα μπορεί να συγκρίνει live προϊόντα μεταξύ τους, θα μπορεί να δοκιμάζει live wearables και να ψωνίζει tokens. Οταν έρθει όμως η ώρα της παράδοσης θα παραλαμβάνει πραγματικά προϊόντα στην πόρτα του! Οι πληρωμές σε περιβάλλον web 3.0 δεν μπορούν να μην είναι μέσω digital interoperable crypto-currency wallets, μια τεχνολογία που αναπτύσσεται ταχύτατα, απορροφώντας εκατοντάδες εκατομμύρια επενδύσεων στο Palo Alto.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT