«Καλάθι του Αη Βασίλη»: Μεγάλη συμμετοχή εταιρειών

«Καλάθι του Αη Βασίλη»: Μεγάλη συμμετοχή εταιρειών

Κατά τις επτά εβδομάδες που ισχύει το «καλάθι του νοικοκυριού» οι τιμές των προϊόντων έχουν μειωθεί έως και 34,92%

2' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με υποχώρηση των τιμών στα προϊόντα που περιλαμβάνει το «καλάθι του νοικοκυριού» ακόμη και κατά 34,92% σε σύγκριση με τις πρώτες ημέρες της εφαρμογής του συμπλήρωσε έξι εβδομάδες η πολυσυζητημένη πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η οποία πλέον διανύει την έβδομη εβδομάδα. Ωστόσο, όπως και ο ίδιος ο κ. Αδωνις Γεωργιάδης παραδέχθηκε χθες, το εν λόγω «καλάθι» απευθύνεται στην πραγματικότητα μόνο στα πλέον ευάλωτα νοικοκυριά και δεν μπορεί να τιθασευθεί γενικότερα ο πληθωρισμός. Αλλωστε, όπως εκτίμησε και ο ίδιος, το 2023 μπορεί να αναμένεται αποκλιμάκωση των τιμών, όχι όμως επιστροφή τους στα προ της τρέχουσας πληθωριστικής κρίσης επίπεδα.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία που παρουσίασε χθες το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η μέση αξία του «καλαθιού» με βάση τα «καλάθια» όλων των επιχειρήσεων που συμμετείχαν τις πρώτες έξι εβδομάδες από 124,62 ευρώ υποχώρησε σε 109,08 ευρώ, μείωση δηλαδή κατά 12,47%. Το κέρδος για τον καταναλωτή, υπό την προϋπόθεση ότι ψωνίζει μόνο τα προϊόντα του «καλαθιού», είναι 15,32 ευρώ/εβδομάδα ή 66,40 ευρώ/μήνα ή 796,74 ευρώ/έτος, ποσό που αντιστοιχεί σε 1,12 βασικούς μισθούς. Εάν εξαιρεθούν τα «καλάθια» των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ που συμμετέχουν (efood, wolt market και efresh.gr), τότε το όφελος είναι ακόμη μεγαλύτερο και υπολογίζεται σε 15,58 ευρώ/εβδομάδα, 67,52 ευρώ/μήνα και 810,28 ευρώ/έτος, όσο δηλαδή 1,14 βασικός μισθός. Βεβαίως, το «καλάθι» έχει συμπληρώσει μόλις έξι εβδομάδες εφαρμογής και ακόμη δεν έχει αποφασισθεί εάν θα παραταθεί πέραν της 31ης Μαρτίου 2023, όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία. «Αναλόγως των εξελίξεων, τότε θα αποφασισθεί η χρονική επέκτασή του ή όχι. Τυχόν επέκτασή του, πάντως, θα χρειαστεί πάλι τη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Ανταγωνισμού», απάντησε σε σχετική ερώτηση ο υπουργός Ανάπτυξης.

Ερωτηθείς, πάντως, να σχολιάσει το γεγονός ότι παρά την εφαρμογή του «καλαθιού» καθ’ όλη τη διάρκεια του Νοεμβρίου ο πληθωρισμός των τροφίμων σε ετήσια βάση ήταν 16% και σε μηνιαία βάση 0,9%, o κ. Γεωργιάδης απάντησε: «Κατ’ αρχάς, ουδέποτε και κανένας μας δεν ισχυρίστηκε ότι το “καλάθι” θα σβήσει τον πληθωρισμό. Ο πληθωρισμός είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Τώρα αν κάποιος έχει μεγαλύτερη οικονομική δυνατότητα και θέλει να προμηθευτεί ακριβότερα προϊόντα, προφανώς μπορεί να το κάνει. Αυτό όμως είναι πια η δική του επιλογή. Η μακροπρόθεσμη επίπτωση του “καλαθιού” στον πληθωρισμό συνολικά είναι κάτι που είναι πολύ νωρίς για να μετρηθεί. Θα χρειαστεί πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και πολύ πιο ενδελεχή επιστημονική ανάλυση για να το μετρήσεις στα σοβαρά». Σε ό,τι αφορά τη μικρή ακόμη συμμετοχή των πολυεθνικών επιχειρήσεων στο «καλάθι», ο υπουργός Ανάπτυξης σχολίασε: «Εάν μπορεί η ελληνική κυβέρνηση να πιέσει τις πολυεθνικές εταιρείες και σε ποιο βαθμό, χωρίς να αφίσταμαι της ευθύνης, μιλάμε και με τις πολυεθνικές εταιρείες, αλλά εκεί προφανώς οι δικές μας δυνατότητες είναι περιορισμένες. Η ελληνική αγορά παραμένει μια μικρή αγορά για τις πολυεθνικές εταιρείες και άρα η δική μας επίπτωση στις δικές τους τιμές παραμένει μικρή».

Μεγαλύτερη από την αναμενόμενη είναι από την άλλη η συμμετοχή των επιχειρήσεων στο «καλάθι του Αη Βασίλη», το οποίο περιέχει παιχνίδια και εγκαινιάστηκε χθες με εφαρμογή έως τις 11 Ιανουαρίου 2023. Κατά την πρώτη ημέρα εφαρμογής συμμετείχαν 29 επιχειρήσεις, τόσο οι γνωστές αλυσίδες παιχνιδιών όπως Jumbo, «Μουστάκας», «Ζαχαριάς», Comfuzio, Perfect Toys, Playmobil, η αλυσίδα «Πλαίσιο», αλλά και πολλές μικρότερες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή