Εξπρές μεταβιβάσεις ακινήτων μέσω μιας νέας πλατφόρμας

Εξπρές μεταβιβάσεις ακινήτων μέσω μιας νέας πλατφόρμας

Οι συμβολαιογράφοι θα αντλούν ηλεκτρονικά τα απαραίτητα δικαιολογητικά

2' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τέλος στο χαρτοβασίλειο των μεταβιβάσεων ακινήτων επιχειρούν να βάλουν κυβέρνηση και ΑΑΔΕ, θέτοντας άμεσα σε εφαρμογή ένα νέο ψηφιακό σύστημα το οποίο θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι συμβολαιογράφοι και να αντλήσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, που σήμερα ξεπερνούν τα 17.

Οπως ανέφερε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κ. Πιερρακάκης την προσεχή Δευτέρα θα ανακοινώσουν από κοινού με τους συμβολαιογράφους το νέο πιλοτικό ψηφιακό σύστημα, μέσω του οποίου θα μπορούν να «τραβήξουν» αυτόματα το… βουνό εγγράφων που ζητούν τώρα από τους πολίτες.

Συγκεκριμένα, ο υπουργός επισήμανε ότι εφόσον το ακίνητο του ενδιαφερόμενου πολίτη είναι κτηματογραφημένο και τακτοποιημένο, θα μπορεί ο συμβολαιογράφος να αντλήσει όλα τα στοιχεία και τα έγγραφα που αφορούν το ακίνητο αυτόματα μέσω μιας πλατφόρμας που θα έχει μπροστά του. «Αυτό είναι μια μεγάλη ποιοτική αλλαγή, το κάναμε μαζί με τους συμβολαιογράφους για να είναι χρηστικό και λειτουργικό», σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης.

Σήμερα η συγκέντρωση δικαιολογητικών από τους πολίτες διαφέρει ανά δήμο και εφορία. Ανάλογα με το δυναμικό κάθε δήμου ή της εφορίας διαμορφώνεται και ο χρόνος ολοκλήρωσης της μεταβίβασης. Είναι ενδεικτικό ότι υπάρχουν δήμοι που βγάζουν σε λίγα λεπτά το πιστοποιητικό περί μη οφειλής ΤΑΠ και δήμοι που χρειάζονται 1,5-2 μήνες. Επίσης, χωρίς να απαιτείται, υπάρχουν δήμοι όπως ο Δήμος Σκιάθου που ζητάει 10 έγγραφα για να εκδώσει το εν λόγω πιστοποιητικό και ο Δήμος Αλμυρού 15 έγγραφα.

Σε πρώτη φάση οι συμβολαιογράφοι θα μπορούν να αντλούν 7-8 δικαιολογητικά και σταδιακά θα προστεθεί το σύνολο των απαιτούμενων εγγράφων. Στόχος, όπως αναφέρουν κυβερνητικοί παράγοντες, είναι η μεταβίβαση να ολοκληρώνεται το πολύ σε 2-3 ημέρες. Στη νέα ψηφιακή εφαρμογή θα εμπεριέχονται όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και έγγραφα ενός ακινήτου από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, Τεχνικό Επιμελητήριο, ΕΦΚΑ) τα οποία θα αντλεί ο συμβολαιογράφος και θα καταχωρίζονται στον φάκελο του ακινήτου που πρόκειται να μεταβιβαστεί. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό:

• Δημιουργείται ηλεκτρονική πλατφόρμα υποστήριξης της διενέργειας εμπραγμάτων δικαιοπραξιών επί ακινήτων με την ονομασία «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου», που λειτουργεί μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ) με σκοπό την απλούστευση και ψηφιοποίηση της διαδικασίας συλλογής δικαιολογητικών που απαιτούνται στη σύνταξη συμβολαιογραφικών εγγράφων για τη σύσταση, μετάθεση, αλλοίωση ή κατάργηση εμπράγματου δικαιώματος σε ακίνητο.

Απώτερος στόχος η διαδικασία να ολοκληρώνεται σε 2-3 ημέρες – Προϋπόθεση το ακίνητο να είναι κτηματογραφημένο και τακτοποιημένο.

• Η ηλεκτρονική πλατφόρμα διαλειτουργεί με πληροφοριακά συστήματα φορέων του Δημοσίου, όπως της ΑΑΔΕ, του e-ΕΦΚΑ, του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) και του Κτηματολογίου, από τα οποία αντλεί πληροφορίες και έγγραφα.

• Τα ενδιαφερόμενα μέρη και ο συμβολαιογράφος που συντάσσει τη σχετική πράξη εισέρχονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα κατόπιν αυθεντικοποίησης με τη χρήση των κωδικών – διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (TAXISnet), ή με τη χρήση των διαπιστευτηρίων του μητρώου συμβολαιογράφων, αντίστοιχα. Κατά την έκταση που αυτό προβλέπεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, τα ενδιαφερόμενα μέρη και ο συμβολαιογράφος μπορούν, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, να εξουσιοδοτούν αλλήλους για τη διενέργεια των παρεχόμενων από την ηλεκτρονική πλατφόρμα υπηρεσιών και την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών.

Στο πλαίσιο λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ο εξουσιοδοτημένος συμβολαιογράφος μπορεί:

α) Να αιτείται την έκδοση ή την εξαγωγή εγγράφων ή την άντληση πληροφοριών από την ΑΑΔΕ, τον e-ΕΦΚΑ, το Ελληνικό Κτηματολόγιο, το Τεχνικό Επιμελητήριο.

β) Να αιτείται τη διόρθωση των παραπάνω εγγράφων ή πληροφοριών.

γ) Να αναρτά έγγραφα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου αυτά δεν είναι δυνατόν να εκδοθούν ή να εξαχθούν ηλεκτρονικά, υπέχοντας ευθύνη ως προς την ακρίβεια και την πληρότητα αυτών.

• Τα έγγραφα που εκδίδονται ή εξάγονται από τους φορείς μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας επέχουν θέση πρωτοτύπου εγγράφου και προσαρτώνται στο συμβολαιογραφικό έγγραφο χωρίς άλλες διατυπώσεις.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT