Οι «κάλπες» φρενάρουν τρεις μεγάλες αποκρατικοποιήσεις

Οι «κάλπες» φρενάρουν τρεις μεγάλες αποκρατικοποιήσεις

Για το β΄ εξάμηνο μετατίθενται τα σχέδια για Εγνατία, Αττική Οδό και ΔΑΑ

2' 41" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Για το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτος μετατίθενται de facto τουλάχιστον τρεις μεγάλες αποκρατικοποιήσεις, που βρίσκονται σε διαφορετικό στάδιο η καθεμιά, εξαιτίας της επερχόμενης προκήρυξης εθνικών εκλογών. Και αυτό διότι σχεδόν όλες οι αποκρατικοποιήσεις, ειδικά όταν σχετίζονται με παραχωρήσεις, απαιτούν όχι μόνο υπουργικές αποφάσεις και άλλες πράξεις νομοθετικού περιεχομένου αλλά κυρίως κύρωση από τη Βουλή.

Αυτό αφορά κυρίως την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, την οποία έχει εξασφαλίσει μετά τη σχετική διαγωνιστική διαδικασία η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έναντι τιμήματος 1,496 δισ. ευρώ, και την παραχώρηση της Αττικής Οδού, η οποία ωστόσο ακόμα βρίσκεται στην αρχή της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού, δηλαδή πολύ πριν από την κατάθεση δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.

Στο δεύτερο εξάμηνο του 2023 τοποθετείται πλέον και η εισαγωγή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο Χρηματιστήριο Αθηνών μέσω της εισφοράς του 30% του μετοχικού κεφαλαίου στη συναλλαγή από το χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ. Για τη συγκεκριμένη συναλλαγή υπάρχουν κι άλλες εκκρεμότητες, πέραν των εκλογών, που ακόμα δεν έχουν λυθεί, μεταξύ των οποίων και η οριστικοποίηση της συμφωνίας μετόχων. Υπενθυμίζεται πως μέτοχοι του ΔΑΑ εκτός από το ΤΑΙΠΕΔ που κατέχει το 30%, είναι το Υπερταμείο (με 25%), οι Avi Alliance GmbH (26,7%) και Avi Alliance Capital GmbH (13,3%), αμφότερες συμφερόντων του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου PSP Investments και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5%). Το μοντέλο που προωθείται για τον ΔΑΑ είναι η παροχή δικαιώματος στην PSP να αγοράσει έναντι premium μέσα από διαδικασία ένα πρόσθετο 10% ώστε να αποκτήσει το 50%+1 του μετοχικού κεφαλαίου, διασφαλίζοντας το μάνατζμεντ και να δοθεί η ευκαιρία στο ευρύτερο επενδυτικό κοινό να αγοράσει από το υπόλοιπο ποσοστό του ΤΑΙΠΕΔ το 20%.

Οι εκλογές καθιστούν αδύνατη την κύρωση από τη Βουλή και την έκδοση υπουργικών αποφάσεων.

Για το δεύτερο εξάμηνο οδεύει επίσης de facto η παραχώρηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, που βρίσκεται στη Β΄ φάση του διαγωνισμού, αλλά υπάρχουν ήδη πολλά αιτήματα για μετάθεση της ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών, η οποία είχε προσδιοριστεί για τα τέλη Μαρτίου. Στο δεύτερο μισό του έτους τοποθετείται πλέον και η προκήρυξη νέων διαγωνισμών όπως, για παράδειγμα, για το ακίνητο στη θέση Βερβερόντα στο Πόρτο Χέλι. Παράλληλα, διαγωνισμοί που «τρέχουν» και βρίσκονται είτε στην αρχική φάση είτε έχουν προτιμητέο επενδυτή, όπως για το Ολυμπιακό Κέντρο Μαρκοπούλου ή τη Λουτρόπολη στα Καμένα Βούρλα αντίστοιχα, εξαιτίας της ανάγκης τακτοποίησης διαφόρων εκκρεμοτήτων μέσω υπουργικών και άλλων αποφάσεων προεξοφλείται πως επίσης θα πρέπει να περιμένουν την ανάδειξη νέας κυβέρνησης.

Εξαίρεση ενδέχεται να αποτελέσει ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας, όπου παραχωρησιούχος έχει ανακηρυχθεί ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι έναντι 84 εκατομμυρίων και η σύμβαση μπορεί να υπογραφτεί έως τις 20 Μαρτίου. Εάν η Βουλή δεν έχει διαλυθεί μέχρι τότε, σενάριο που σύμφωνα με κύκλους της αγοράς τα τελευταία εικοσιτετράωρα συγκεντρώνει περισσότερες πιθανότητες, είναι πιθανόν η σύμβαση παραχώρησης να προλάβει να ψηφιστεί.

Βεβαίως δεν είναι μόνο οι διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ που θα χρειαστεί να περιμένουν τις δύο κατά πάσα πιθανότητα εκλογικές αναμετρήσεις. Το ίδιο εκτιμάται πως θα απαιτηθεί και για τον διαγωνισμό παραχώρησης του αεροδρομίου της Καλαμάτας όπου εκδηλώθηκε ζωηρότατο επενδυτικό ενδιαφέρον από κοινοπρακτικά σχήματα μεγάλων ελληνικών και ξένων ομίλων και τον οποίο διενεργεί το Yπερταμείο. Ακόμα περισσότερο πίσω πάει βέβαια η κυοφορούμενη διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση και άλλων από τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το Υπερταμείο και έχει ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες όπως η πρόσληψη συμβούλων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή