Πάνω από 10% έχει αυξηθεί το κόστος για το 50% των επιχειρήσεων

Πάνω από 10% έχει αυξηθεί το κόστος για το 50% των επιχειρήσεων

Σχεδόν μία στις δύο επιχειρήσεις δηλώνει ότι το κόστος της έχει αυξηθεί πάνω από 10% εξαιτίας της αύξησης του κόστους των πρώτων υλών

1' 56" χρόνος ανάγνωσης

Σχεδόν μία στις δύο επιχειρήσεις δηλώνει ότι το κόστος της έχει αυξηθεί πάνω από 10% εξαιτίας της αύξησης του κόστους των πρώτων υλών και ότι η αύξηση αυτή έχει επηρεάσει τις πωλήσεις, σύμφωνα με έρευνα σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που πραγματοποίησε η μονάδα οικονομικής ανάλυσης της Eurobank.

Ωστόσο, μόνο η μία στις τρεις (33%) δήλωσε ότι η τελική τιμή του προϊόντος αυξήθηκε πάνω από 10%, γεγονός που κατά τους αναλυτές της Eurobank υποδηλώνει μερική απορρόφηση του αυξημένου κόστους ή ότι άλλα κόστη, π.χ. εργατικό, δεν αυξήθηκαν αντίστοιχα.

Η έρευνα εντάσσεται στη μελέτη που δημοσίευσε χθες η τράπεζα με τίτλο «Η έξαρση του πληθωρισμού και μια έρευνα κόστους επιχειρήσεων», με συγγραφείς τους Ανδρέα Αθανασόπουλο, αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο και Τάσο Αναστασάτο, επικεφαλής οικονομολόγο του ομίλου. Αποτελεί δε συνέχεια μελέτης του Ιουλίου 2022, που επισκοπούσε τα χαρακτηριστικά του πληθωριστικού φαινομένου σε παγκόσμιο και εθνικό επίπεδο.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η επενδυτική απραξία που προκύπτει από την έρευνα. Το 53% απάντησε ότι δεν σχεδιάζει να πραγματοποιήσει καμιά επένδυση, παρά το γεγονός ότι το 47% των ερωτηθέντων απάντησε ότι δεν έχει προβεί σε κανενός είδους επένδυση την τελευταία διετία για τον εκσυγχρονισμό της επιχείρησής του και παρά τις θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας για τα επόμενα έτη.

«Αυτό το γεγονός είναι ενδεικτικό του επενδυτικού κενού στην ελληνική οικονομία», σημειώνουν οι αναλυτές. «Εξίσου σημαντικό, υπάρχει μια συσχέτιση του μεγέθους της επιχείρησης με την ετοιμότητα διεξαγωγής επενδύσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις της έρευνας επενδύουν περισσότερο, καθώς αξιοποιούν οικονομίες κλίμακος μέσω βελτιστοποίησης διαδικασιών παραγωγής. Επιπλέον, δύνανται να διαπραγματευθούν από καλύτερη θέση με τους προμηθευτές τους, αλλά ακόμη και να μετακυλίσουν, σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι οι μικρές επιχειρήσεις, το αυξημένο κόστος στον τελικό καταναλωτή.

Οι μικρότερες επιχειρήσεις παρουσιάζονται πιο εσωστρεφείς κι επενδύουν λιγότερο. Ωστόσο, περίπου οι μισές επιχειρήσεις είναι ενήμερες για τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά προγράμματα που προσφέρονται μέσω των διαφόρων θεσμών (ΕΣΠΑ, Αναπτυξιακός Νόμος, Εξοικονομώ – Επιχειρώ) και, σε μεγάλο ποσοστό, δηλώνουν ότι θα κάνουν αίτηση για τα διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία, ενδεικτικό ότι τα αντιλαμβάνονται ως εργαλεία ρευστότητας και λιγότερο ως αναπτυξιακά».

Οι αναλυτές καταλήγουν επισημαίνοντας την ανάγκη όλοι οι φορείς να εντατικοποιήσουν την προσπάθεια ενημέρωσης των επιχειρήσεων για όλες τις δράσεις –που είναι πολλές και σύνθετες μερικές φορές– ώστε να καταρριφθούν οι μύθοι προσβασιμότητας, είτε σε προγράμματα επιχορηγήσεων είτε σε προγράμματα χαμηλότοκου δανεισμού και να ενισχυθεί η επενδυτική προσπάθεια των επιχειρήσεων.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT