Η Ρωσία ανοίγει την πόρτα της Αρκτικής στην Κίνα

Η Ρωσία ανοίγει την πόρτα της Αρκτικής στην Κίνα

Κινεζικές εταιρείες αναλαμβάνουν έργα ανάπτυξης λιμένων και εξορύξεων

3' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μείζονα ανατροπή στην ισορροπία δυνάμεων ανάμεσα στις χώρες που ανταγωνίζονται στην Αρκτική επιφέρει ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία και η συνεπακόλουθη απομόνωση της Μόσχας εξαιτίας των κυρώσεων από τη Δύση. Η απομόνωσή της αυτή και η εγκατάλειψή της από τις επιχειρήσεις της Δύσης όχι μόνον έχουν οδηγήσει τη Ρωσία και την οικονομία της σε όλο και μεγαλύτερη εξάρτηση από την Κίνα, αλλά την έχουν αναγκάσει να ανοίξει την πόρτα της Αρκτικής στον πανίσχυρο, πλούσιο και τεχνολογικά εξελιγμένο γείτονά της, την Κίνα. Η Ρωσία όχι μόνον εισάγει όλο και περισσότερα προϊόντα, τεχνογνωσία και εξοπλισμό από την Κίνα, αλλά καταφεύγει στη βοήθειά της για να προωθήσει τα έργα υποδομής στο ρωσικό μέρος της Αρκτικής, όπως και για να μεταφέρει το πετρέλαιό της μέσα από τους διαδρόμους της. Εν προκειμένω, πρόκειται για μια μείζονος σημασίας ανατροπή στον ευρύτερο ανταγωνισμό ανάμεσα στις μεγάλες δυνάμεις για το υπέδαφος και τους φυσικούς πόρους της παγωμένης ηπείρου.

Οπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ της Wall Street Journal, ακόμη και το 2020, όταν οι σχέσεις του Πεκίνου με τη Μόσχα βρίσκονταν στο καλύτερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών, οι ρωσικές αρχές συνέλαβαν εμπειρογνώμονα επί θεμάτων Αρκτικής ως ύποπτο ότι παρέδιδε στην Κίνα απόρρητες πληροφορίες για την περιοχή. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αλλάξει άρδην τη στάση της Μόσχας, αφού οι κυρώσεις που της επέβαλε η Δύση την αναγκάζουν να βασιστεί στην Κίνα για να προωθήσει τους στόχους στην Αρκτική. Η αλλαγή φάνηκε τον Μάρτιο, όταν ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ επισκέφθηκε τη Μόσχα και ο Ρώσος ομόλογός του, Βλαντιμίρ Πούτιν, μίλησε για την «πολλά υποσχόμενη» συνεργασία της Ρωσίας με κινεζικές εταιρείες με σκοπό την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του διαδρόμου της Βόρειας Θάλασσας. Οπως σχολιάζει σχετικά αναλυτής του Ελβετικού Ινστιτούτου Τεχνολογίας, η Ρωσία διαθέτει σίγουρα το απαιτούμενο ανθρώπινο δυναμικό και τη γνώση της περιοχής, όμως, δεν διαθέτει πλέον ούτε τα απαιτούμενα κεφάλαια ούτε την τεχνολογία. Και το αποτέλεσμα είναι «να αποκτά πλεονέκτημα η Κίνα, που μπορεί πια να ασκήσει επιρροή και οικονομική πίεση στη Ρωσία και να αναπτύξει αυτόν τον διάδρομο σύμφωνα με τις δικές της ανάγκες».

Μετά τις δυτικές κυρώσεις, η Μόσχα βασίζεται στο Πεκίνο για να προωθήσει τους στόχους της στο ρωσικό μέρος της Αρκτικής.

Από τη στιγμή που οι δυτικές επιχειρήσεις άρχισαν να εγκαταλείπουν τη Ρωσία, η Μόσχα στράφηκε στις κινεζικές ζητώντας τη βοήθειά τους για την ανάπτυξη λιμένων, ορυχείων και γενικότερα υποδομών στο ρωσικό τμήμα της Αρκτικής. Γι’ αυτό και έχει από τον Φεβρουάριο τροποποιήσει επίσημο έγγραφο σχετικό με την πολιτική της στην Αρκτική και έχει αντικαταστήσει «την ενίσχυση των καλών σχέσεων γειτονίας με όλες τις χώρες της Αρκτικής» με μια έμφαση «στην πρόσβαση όλων των ξένων χωρών», διατύπωση που ανοίγει περαιτέρω την πόρτα στην Κίνα. Τον Νοέμβριο, ο διευθύνων σύμβουλος της Rosneft, Ιγκόρ Σετσίν, κάλεσε τις κινεζικές εταιρείες να συμμετάσχουν σε ρωσικά σχέδια στην Αρκτική, όπως στον διάδρομο της Βόρειας Θάλασσας και στο Βοστόκ Οϊλ, όπως αποκαλείται εκτεταμένη περιοχή στο βορειότερο άκρο της Ρωσίας που είναι πλούσια σε πετρέλαιο. Παράλληλα, ο Ανατόλι Τκάτσουκ, πρώην στέλεχος της KGB και νυν επιχειρηματίας, ανέφερε πως τον Ιανουάριο συναντήθηκε με εκπροσώπους δύο κινεζικών κρατικών κολοσσών, των κατασκευαστικών China Communications Construction και China Railway Construction. Αντικείμενο της συνάντησης ήταν η εξόρυξη τιτανίου και άλλων πρώτων υλών σε ένα μεγάλο κοίτασμα στη Δημοκρατία του Κόμι κοντά στον Αρκτικό Κύκλο. Το σχέδιο αυτό θα περιλαμβάνει μια σιδηροδρομική γραμμή που θα μεταφέρει τις πρώτες ύλες στις παράκτιες περιοχές και σε ένα λιμένα βαθέος ύδατος, από όπου θα φορτώνονται για τη μεταφορά τους μέσω του διαδρόμου της Βόρειας Θάλασσας.

Εξάλλου, τον Αύγουστο, η τοπική κυβέρνηση της περιοχής του Νένετς, που βρίσκεται κυρίως πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο κατά μήκος της Θάλασσας Μπάρεντς, ανακοίνωσε ότι η China Energy Engineering συμφώνησε να ιδρύσει υποκατάστημά της στην περιοχή όπου εκμεταλλεύεται τα αποθέματα φυσικού αερίου. Σημειωτέον ότι η κινεζική πετρελαϊκή China National Petroleum Corp. μαζί με τη ρωσική PAO Novatek TotalEnergies και το κινεζικό ταμείο για τον Δρόμο του Μεταξιού ανέπτυξαν το σχέδιο υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) Γιαμάλ, που άρχισε να παράγει το 2017. Και όπως τονίζει η αμερικανική εφημερίδα, κάποια κινεζικά σχέδια στην Αρκτική παραμένουν ακόμη σε θεωρητικό επίπεδο, ωστόσο, υπάρχει μια περιοχή στην οποία η δραστηριότητα είναι έντονη και αφορά τις εξαγωγές ενέργειας. Λίγο προτού οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους επιβάλουν το πλαφόν των 60 δολ. στην τιμή του ρωσικού αργού, το ρωσικό δεξαμενόπλοιο «Βασίλι Ντίνκοφ» έπλευσε ανατολικά μέσω Αρκτικής προς τον κινεζικό τερματικό σταθμό πετρελαίου στη χερσόνησο της Σαντόνγκ. Μέσα στον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο, άλλα 10 δεξαμενόπλοια μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο στην Κίνα μέσω του διαδρόμου της Βόρειας Θάλασσας και ένα ακόμη αναμένεται να φτάσει σύντομα, σύμφωνα με την Kpler, εταιρεία δεδομένων για εμπορεύματα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή