Η απεργιακή μάχη στις «τρεις αδελφές»

Η απεργιακή μάχη στις «τρεις αδελφές»

Οι συνέπειες της συνεχιζόμενης κινητοποίησης σε General Motors, Ford και Stellantis

2' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το συνδικάτο των Ηνωμένων Εργατών Αυτοκινητοβιομηχανίας των Ηνωμένων Πολιτειών συμπληρώνει ήδη 20 ημέρες αδιάλειπτης απεργιακής κινητοποίησης, η οποία βασίζεται σε μια τολμηρή στρατηγική – μια στρατηγική, η οποία θέτει τις «τρεις αδελφές» του Ντιτρόιτ σε ένα πολύ ριψοκίνδυνο παιχνίδι επιβίωσης (σαν το «Survivor»), διότι οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι λαμβάνουν σε εβδομαδιαία βάση απόφαση ποια εργοστάσια θα απεργήσουν στη συνέχεια. Οι απολύσεις αυξάνονται, οι προμηθευτές του κλάδου του αυτοκινήτου πλήττονται και οι φραστικές αντεπιθέσεις εκατέρωθεν είναι οξείες.

Ο Σον Φέιν, πρόεδρος του συνδικάτου των Ηνωμένων Εργατών Αυτοκινητοβιομηχανίας, έχει μετασχηματίσει την τελετή των εκατέρωθεν διαπραγματεύσεων για τις συλλογικές συμβάσεις με τις General Motors, Ford και Stellantis, μητρική της Chrysler, σε ένα παιχνίδι με ρίσκο, που προσελκύει την προσοχή των ΜΜΕ.

Οι κατασκευάστριες αυτοκινήτων αναζητούν σημάδια για το πώς θα μπορέσουν να επιβιώσουν, αφότου επετεύχθη μερική συμφωνία του συνδικάτου με τα φορτηγά Mack Trucks, που ανήκουν στον όμιλο Volvo Group την Κυριακή. Προς το παρόν, φαίνεται ότι το συνδικαλιστικό όργανο των εργαζομένων στον κλάδο έχει τον έλεγχο της καταστάσεως, αν και οι οδυνηρές συνέπειες πλήττουν και τις δύο πλευρές.

Στις αρχές της εβδομάδας, τόσο η General Motors όσο και η Ford δήλωσαν ότι θα απολύσουν επ’ αόριστον 500 επιπλέον άτομα πέραν των αρχικών σε τέσσερα εργοστάσιά τους στις μεσοδυτικές πολιτείες.

Από τη δική τους πλευρά οι αναλυτές, έχοντας στρέψει το βλέμμα στα οικονομικά αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου, που αναμένονται, αρχίζουν να υπολογίζουν το κόστος των απεργιών, που χαρακτηρίζει «μαχητικές» το συνδικάτο. Κατά την JP Morgan, η General Motors ειδικά έχει απολέσει από τα λειτουργικά της κέρδη 191 εκατ. δολάρια και 145 εκατ. δολάρια η Ford, διαρκούντος του τρίτου τριμήνου.

Πρόκειται για πολύ μεγάλα ποσά, αλλά όχι σε συσχετισμό με την GM ή τη Ford, οι οποίες προβλέπουν αθροιστικά προ φόρων κέρδη έως και 26 δισ. δολάρια το τρέχον έτος. Το ημερήσιο κόστος των απεργιών είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αυξάνεται από τη μία εβδομάδα στην άλλη, όπως προσθέτει στην ανάλυσή της η JP Morgan.

Το πραγματικό πλήγμα θα υπάρξει όταν το συνδικάτο των Ηνωμένων Εργατών Αυτοκινητοβιομηχανίας δώσει εντολή για απεργία στα εργοστάσια εκείνα που κατασκευάζουν τα αγροτικά αυτοκίνητα Ford, Chevrolet και Ram, καθώς και τα μεγάλα οχήματα πολλαπλών δραστηριοτήτων όπως η Cadillac Escalade της General Motors. Ωστόσο, με τον ρυθμό που ακολουθεί το συνδικάτο, θα χρειαστούν εβδομάδες μέχρι να επεκταθούν στα ανωτέρω εργοστάσια οι κινητοποιήσεις.

«Τώρα έχουμε τη δύναμη να κλιμακώσουμε τη δράση μας και να διακόψουμε τη λειτουργία εργοστασίων», τόνισε σε δήλωσή του στις 13 Σεπτεμβρίου ο Σον Φέιν. «Και αυτό πρόκειται να δημιουργήσει σύγχυση στις εταιρείες, καθώς θα διερωτώνται συνεχώς τι μέλλει γενέσθαι, ποια θα είναι η επόμενη κίνηση».

Την προηγούμενη Παρασκευή, το συνδικάτο απέδειξε την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής του, προκηρύσσοντας ταυτόχρονη περιορισμένη κινητοποίηση και στις τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες αντί να οργανώνει απεργίες σε κάθε μία ξεχωριστά, όπως γινόταν στο παρελθόν.

Ο Σον Φέιν, τέλος, είχε προετοιμαστεί να κηρύξει απεργία σε ένα εργοστάσιο από κάθε μία εταιρεία, αλλά την τελευταία στιγμή αποφάσισε να εξαιρέσει εκείνο της Stellantis, μητρικής της Chrysler, διότι ο όμιλος προχώρησε σε νέες συμβιβαστικές προτάσεις λίγα λεπτά πριν από τη ζωντανή δήλωση του Σον Φέιν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή