Η JPMorgan «εισβάλλει» στην Ευρώπη

Η JPMorgan «εισβάλλει» στην Ευρώπη

Η ψηφιακή τραπεζική μειώνει σημαντικά το κόστος δραστηριοποίησης εκτός ΗΠΑ

2' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο διευθύνων σύμβουλος της JP-Morgan Chase, Τζέιμι Ντίμον, ήταν μέχρι πρότινος ανένδοτος: o κολοσσός της Wall Street δεν πρόκειται να εισβάλει στη λιανική τραπεζική στην Ευρώπη. Πλέον έχει κάνει στροφή 180 μοιρών. Η μεγαλύτερη τράπεζα των ΗΠΑ ετοιμάζεται να εγκαινιάσει ένα τμήμα αποκλειστικά για ψηφιακή χρήση σε μια ευρωπαϊκή χώρα (σ.σ.: δεν έχει ανακοινώσει ακόμη ποια), ενώ επεκτείνει τις δραστηριότητες λιανικής της στο Ηνωμένο Βασίλειο, που ξεκίνησαν πιλοτικά προ διετίας. «Στόχος είναι να κερδίσουμε δεκάδες εκατ. νέους πελάτες και δεκάδες δισ. δολάρια σε καταθέσεις», εξηγεί ο Σανόκε Βισβανάθαν, επικεφαλής της παγκόσμιας στρατηγικής της τράπεζας.

Η JPMorgan ποντάρει στη λιανική τραπεζική διεθνώς, ενώ άλλες μεγάλες τράπεζες, όπως η Citigroup και η HSBC Holdings, περιορίζονται. Βασίζεται στην επωνυμία της και την άνοδο της ψηφιακής τραπεζικής – η οποία έχει διευκολύνει τα νοικοκυριά να αλλάζουν τράπεζα, ανατρέποντας την καθιερωμένη ιεραρχία των αμερικανικών τραπεζών στο εξωτερικό. Η Citi υπήρξε εδώ και καιρό η αμερικανική τράπεζα με τη μεγαλύτερη έκθεση στο εξωτερικό, κάτι που προσπάθησε να μειώσει τα τελευταία χρόνια. Η JPMorgan, αν και ισχυρή στην επενδυτική τραπεζική στο εξωτερικό, είχε ένα πιο περιορισμένο διεθνές αποτύπωμα. Στο εσωτερικό της, πάντως, η κίνηση έχει επικριτές. Ανώτερα στελέχη αμφισβήτησαν μια δαπανηρή επέκταση αμφίβολης διάρκειας, ενώ πολλοί θεωρούν ότι υπάρχει μεγάλο περιθώριο ενίσχυσης του δικτύου καταστημάτων της στις ΗΠΑ.

Στόχος είναι να κερδίσει δεκάδες εκατ. νέους πελάτες και δεκάδες δισ. δολάρια σε καταθέσεις.

Το εγχείρημα στο Ηνωμένο Βασίλειο στοιχίζει περίπου 450 εκατ. δολάρια ετησίως. Η JPMorgan ξοδεύει πολλά για την ανάπτυξη λογισμικού και υποδομών πληροφορικής, για διαφημίσεις, κίνητρα και σχετικά υψηλά επιτόκια στις καταθέσεις για να προσελκύσει νέους πελάτες, ενώ δεν προσφέρει ακόμη δάνεια ή άλλα προϊόντα που αποφέρουν τόκους. «Δεν έχουν βαθιά γνώση των αγορών στις οποίες εισέρχονται. Αρα ξεκινούν από το μηδέν σ’ αυτό το πλαίσιο. Η δυνατότητα μεταφοράς των πιστωτικών αποφάσεων και η εμπειρία που έχουν αποκτήσει ίσως δεν ταιριάζουν στην Ευρώπη», εκφράζει αμφιβολίες ο Τζον Κρόνιν, αναλυτής στην Goodbody.

Η JPMorgan «εισβάλλει» στην Ευρώπη-1
Φωτ. A.P.

Υπό τον Ντίμον, η JPMorgan αντιστεκόταν για καιρό στην είσοδο σε ξένες αγορές, δεδομένου του κόστους μίσθωσης και στελέχωσης καταστημάτων. «Πάντα λέγαμε ότι δεν πρόκειται να επεκταθούμε στο εξωτερικό από την πλευρά της λιανικής. Θα χάνουμε χρήματα για το υπόλοιπο της ζωής μας», έλεγε σε ένα συνέδριο το 2018. Τι κατάφερε να τον μεταπείσει; Η ψηφιακή τραπεζική, η οποία μείωσε το κόστος εισόδου σε νέες αγορές. Οκτώ στους 10 πελάτες της Chase στις ΗΠΑ χρησιμοποιούν ψηφιακή τραπεζική. Μέχρι το 2018 η εταιρεία άρχισε να μελετάει άλλες αγορές, όπως η Λατινική Αμερική, η Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Το 2021 αγόρασε μερίδιο 40% στη βραζιλιάνικη ψηφιακή τράπεζα C6 Bank, ενώ την ίδια χρονιά αγόρασε τη διαδικτυακή εταιρεία διαχείρισης επενδύσεων Nutmeg Saving and Investment και ξεκίνησε την ψηφιακή τραπεζική της στη Βρετανία, προσφέροντας αρχικά λογαριασμούς όψεως μέσω εφαρμογής. Επίσης, το 2022 η JPMorgan εξαγόρασε το 48,5% της ελληνικής Viva Wallet.

Η Chase και η Nutmeg μαζί έχουν πάνω από 2 εκατ. πελάτες στο Ηνωμένο Βασίλειο, με καταθέσεις 18 δισ. δολαρίων. Τον Σεπτέμβριο η κυβέρνηση ανακοίνωσε μια μεγάλη ρυθμιστική αλλαγή που θα ανοίξει τον δρόμο για την επέκταση της JPMorgan. Οι Αρχές δήλωσαν ότι θα χαλαρώσουν τους λεγόμενους κανόνες ring-fencing που απαιτούν από τις τράπεζες με καταθέσεις άνω των 25 δισ. λιρών να διαχωρίσουν τις εργασίες λιανικής και επενδυτικής τραπεζικής. Η JPMorgan ξεκίνησε από το μηδέν στο Ηνωμένο Βασίλειο, δημιουργώντας μια εντελώς νέα εφαρμογή και πλατφόρμα βασισμένη στο cloud για το εγχείρημα με την υπογραφή της startup 10X Banking με επικεφαλής τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Barclays, Αντονι Τζένκινς.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT