Φαινόμενα κερδοσκοπίας στη Βρετανία

Φαινόμενα κερδοσκοπίας στη Βρετανία

Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών ανακοίνωσε ότι περίπου τα 3/4 των κατασκευαστών επώνυμων προϊόντων αύξησαν την κερδοφορία τους ανεβάζοντας τις τιμές των τροφίμων

2' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η ρυθμιστική αρχή ανταγωνισμού της Βρετανίας κατηγορεί τις εταιρείες τροφίμων ότι αυξάνουν τις τιμές περισσότερο από το κόστος, εκτοξεύοντας τον πληθωρισμό των τροφίμων. Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών (CMA) ανακοίνωσε ότι η έρευνα που ξεκίνησε τον Ιούλιο στον τομέα των τροφίμων και των σούπερ μάρκετ διαπίστωσε ότι ο πληθωρισμός-ρεκόρ των τροφίμων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση του κόστους εισαγωγής.

Ωστόσο, πρόσθεσε, περίπου τα 3/4 των κατασκευαστών επώνυμων προϊόντων, ιδίως οι κατασκευαστές βρεφικού γάλακτος, είχαν αυξήσει την κερδοφορία τους ανεβάζοντας τις τιμές των τροφίμων. Σημειωτέον ότι η βιομηχανία βρεφικών παρασκευασμάτων κυριαρχείται από τους ομίλους Danone και Nestlé, οι οποίοι κατέχουν αντιστοίχως περίπου το 71% και το 14% της αγοράς στη χώρα. Η CMA είπε ότι θα «εξετάσει περαιτέρω» εάν οι γονείς πληρώνουν πάρα πολλά για βρεφικά γάλατα ως αποτέλεσμα του αδύναμου ανταγωνισμού.

Η αύξηση στις τιμές των τροφίμων και των μη αλκοολούχων ποτών έφτασε στο 19,2%, υψηλό 45 ετών, τον Μάρτιο του 2023, σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, ενώ οι τιμές χονδρικής των τροφίμων εκτινάχθηκαν στα ύψη το καλοκαίρι του 2022 μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, πλήττοντας περισσότερο τα φτωχότερα νοικοκυριά. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ο πληθωρισμός των τροφίμων έχει επιβραδυνθεί έκτοτε, με την ερευνητική εταιρεία Kantar να καταγράφει αύξηση της τάξεως του 9,7% τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 29 Οκτωβρίου.

«Ο πληθωρισμός των τροφίμων ασκεί τεράστια πίεση στους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών, επομένως είναι ζωτικής σημασίας τα ζητήματα ανταγωνισμού να μην ενισχύουν το πρόβλημα», δήλωσε η Σάρα Καρντέλ, διευθύνουσα σύμβουλος της CMA. Η εποπτική αρχή δεν κατηγόρησε κάποιον κατασκευαστή ονομαστικά, αλλά στην έκθεσή της ανέφερε ότι «τα πιο επιτυχημένα επώνυμα προϊόντα», όπως η Heinz Beanz, η μαγιονέζα Hellmann της Unilever και η τροφή για γάτες Felix της Nestlé, ήταν «απαραίτητα» είδη για τους λιανοπωλητές και ότι οι καταναλωτές μπορεί να τα αναζητήσουν αλλού εάν δεν είναι διαθέσιμα, δίνοντας στους κατασκευαστές «ισχύ ως προς τις τιμές» έναντι των λιανοπωλητών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε αφότου ο υπουργός Οικονομίας Τζέρεμι Χαντ είπε ότι θα εξετάσει εξονυχιστικά τα κρούσματα κερδοσκοπίας στην αλυσίδα εφοδιασμού της βιομηχανίας τροφίμων, σε μια προσπάθεια να βοηθήσει τα νοικοκυριά.

Στα θετικά της έρευνας είναι ότι οι καταναλωτές μπορούσαν κατά κύριο λόγο να βρουν φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις, μειώνοντας τον αντίκτυπο στον πληθωρισμό των τροφίμων. Εκτός από την περίπτωση του βρεφικού γάλακτος, η CMA διαπίστωσε ότι οι καταναλωτές αλλάζουν συχνά τα επώνυμα προϊόντα με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ή μειώνουν δραστικά την κατανάλωση, γεγονός που μειώνει το μερίδιο των μεγάλων κατασκευαστών τροφίμων στην αγορά.

Τα νοικοκυριά στο Ηνωμένο Βασίλειο εξακολουθούν να βρίσκονται υπό πίεση παρά τον χαμηλότερο πληθωρισμό των τελευταίων δύο ετών. Οι τιμές των βρεφικών παρασκευασμάτων έχουν αυξηθεί κατά 25% τα τελευταία δύο χρόνια, περίοδο κατά την οποία διατήρησαν υψηλά περιθώρια κέρδους, επειδή οι γονείς δεν έχουν πολλές επιλογές. Η ρυθμιστική αρχή «ανησυχεί ότι οι γονείς μπορεί να μην έχουν πάντα τις σωστές πληροφορίες για να κάνουν τεκμηριωμένες επιλογές και ότι οι προμηθευτές μπορεί να μην έχουν ισχυρά κίνητρα για να προσφέρουν βρεφικά παρασκευάσματα σε ανταγωνιστικές τιμές».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT