Αυξήσεις εισιτηρίων στα δρομολόγια μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, που διαμορφώνονται πέριξ του 5% περίπου, ανάλογα με τη γραμμή, ισχύουν πλέον για τα ταξίδια από την 1η Ιανουαρίου και μετά. Οι αυξήσεις αυτές αποτελούν επίναυλο περιβαλλοντικής συμμόρφωσης μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Ενωσης για ένταξη της ακτοπλοΐας από τις αρχές του καινούργιου έτους στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (Emission Trading System ή ETS). Ανάλογες αυξήσεις στα εισιτήρια αναμένεται να ανακοινωθούν και για τα δρομολόγια προς την Κρήτη και να ισχύσουν από τα μέσα του Ιανουαρίου, ενώ εξαίρεση μέχρι το 2029 έχει εξασφαλιστεί για τα δρομολόγια προς τις Κυκλάδες και τους άλλους νησιωτικούς προορισμούς της χώρας.
Ειδικότερα, οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις αρχής γενομένης από την 1η Ιανουαρίου 2024 υποχρεούνται να έχουν αγοράσει δικαιώματα εκπομπής ρύπων (CO2) από την αγορά ανάλογα με τους ρύπους που παράγουν τα πλοία τους κατά την εκτέλεση των δρομολογίων τους. Πρόκειται για ευρωπαϊκό κανονισμό που αποσκοπεί στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέσω της επιβολής αντικινήτρων στη χρήση συμβατικών καυσίμων και στην επιτάχυνση της διαδικασίας στροφής προς νέα φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα και συστήματα πρόωσης.
Από το 2030 το σύνολο των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων θα πρέπει είτε να έχει αλλάξει συστήματα πρόωσης και καύσιμα, είτε να μειώσει ταχύτητες για να εκπέμπει λιγότερους ρύπους, είτε να πληρώνει για να αγοράζει δικαιώματα εκπομπής ρύπων ή συνδυασμό των παραπάνω.
Ο ιταλικός όμιλος Grimaldi Lines ανακοίνωσε πρώτος αυξήσεις μέσω επιστολής του προς μεταφορικές εταιρείες, εταιρείες logistics και πράκτορες έκδοσης εισιτηρίων ορίζοντας την επιβάρυνση σε ευρώ ανά μετρό μήκους φορτηγών. Ωστόσο, πριν από λίγες μέρες περιόρισε τις επιβαρύνσεις κατά 50% περίπου προκειμένου να προσεγγίσει τις πολύ χαμηλότερες επιβαρύνσεις που ανακοίνωσε η Attica Group, η οποία τις συνδέει άμεσα με τις τιμές των δικαιωμάτων στην αγορά χωρίς καμία περαιτέρω προσαύξηση.
Η Attica Group γνωστοποίησε πως η χρέωση EU ETS θα αναπροσαρμόζεται μηνιαίως με βάση τις μέσες τιμές της αγοράς για τις εκπομπές CO2, ενώ το περιβαλλοντικό τέλος αυτό θα είναι διακριτό στα εισιτήρια ώστε να γνωρίζουν οι αγοραστές τι ακριβώς πληρώνουν και πού. Η ελληνική ακτοπλοϊκή δήλωσε ότι «η χρέωση EU ETS που θα εισπράττεται από την κοινοπραξία ANEK – Superfast αποδίδεται απευθείας στην Ε.Ε. ως μέρος της πληρωμής του ETS για την υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών, με στόχο τη μείωση των εκπομπών και τη μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον».
Επί του παρόντος, οι επίναυλοι αυτοί της Attica για την Αδριατική για τον Ιανουάριο διαμορφώνονται ως εξής: από 3,7% έως 5% στην τελική τιμή του φορτηγού, ανάλογα με τη γραμμή και την κατηγορία φορτηγού, ενώ οι επιβάτες στην οικονομική θα επιβαρυνθούν κατά 5% έως 10%, ανάλογα με τη γραμμή και από 2,6 % έως 6,2% στις καμπίνες, ανάλογα πάντα με τη γραμμή και τα Ι.Χ. από 4% έως 8%. Αντίστοιχες είναι οι επιβαρύνσεις και για τα εισιτήρια της Grimaldi Lines, που ελέγχει μερίδιο 60% περίπου της κίνησης στην Αδριατική.