Συνέντευξη Δημήτρη Καρέλου στην «Κ»: Το online delivery περνάει σε νέα εποχή

Συνέντευξη Δημήτρη Καρέλου στην «Κ»: Το online delivery περνάει σε νέα εποχή

Πλέον ο καταναλωτής έχει ένα shopping mall στην τσέπη του, εξηγεί και σημειώνει ότι η εταιρεία βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης

9' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Ο Ελληνας καταναλωτής πέρασε από την εποχή του “σουβλάκι – πίτσα – καφές” στη δυνατότητα τού να έχει ένα shopping mall (εμπορικό κέντρο) στην τσέπη του». Αυτό τονίζει μεταξύ άλλων μιλώντας στην «Κ» της Κυριακής ο κ. Δημήτρης Καρέλος, γενικός διευθυντής της Wolt Greece, υπεύθυνος για τις αγορές της Ελλάδας, της Κύπρου και της Μάλτας. Η Wolt, που συμπληρώνει σε λίγο καιρό 5 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά, λειτουργεί ήδη σε 23 πόλεις σε όλη την Ελλάδα, συνεργαζόμενη με πάνω από 10.000 επιχειρήσεις και ετοιμάζεται να επεκταθεί το 2024 και σε άλλες περιοχές, όπως αποκαλύπτει ο κ. Καρέλος. Η εταιρεία, πάντως, παρά τη μεγάλη ανάπτυξη του quick commerce κατά την περίοδο της πανδημίας και λίγο μετά από αυτήν, καταγράφει ζημίες, με τον επικεφαλής της στην Ελλάδα να αιτιολογεί την κατάσταση αυτή με το γεγονός ότι η Wolt βρίσκεται ακόμη σε φάση επένδυσης. Ο ίδιος υπεραμύνεται του μοντέλου εργασιακών σχέσεων με τους διανομείς που ακολουθεί η εταιρεία, ένα μοντέλο ελεύθερου επαγγελματία και όχι μισθωτής απασχόλησης, και δίνει τη δική του εξήγηση για το άδοξο τέλος πολλών πλατφορμών παραγγελιοληψίας ή/και διανομής στην Ελλάδα κατά την τελευταία διετία. H Wolt ιδρύθηκε το 2014 στη Φινλανδία, κάνοντας την πρώτη διανομή φαγητού στο Ελσίνκι το 2015. Τα χρόνια που ακολούθησαν επεκτάθηκε στη Σουηδία, την Εσθονία, τη Δανία, τη Λετονία, τη Λιθουανία, την Κροατία, την Τσεχία, τη Νορβηγία, την Ουγγαρία, τη Γεωργία, στο Ισραήλ και στην Πολωνία, ενώ το 2019 ήταν η σειρά της Ελλάδας, της Σερβίας, του Αζερμπαϊτζάν, της Σλοβακίας, της Σλοβενίας και του Καζακστάν. Το 2020 επεκτάθηκε σε Κύπρο, Μάλτα, Ιαπωνία και Γερμανία, ενώ το 2022 εξαγοράστηκε από την αμερικανική DoorDash.

– Η Wolt κλείνει σχεδόν 5 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της αγοράς, καθώς και τα χαρακτηριστικά του Ελληνα χρήστη;

– Πράγματι, σύντομα κλείνουμε 5 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά, αγγίζοντας μάλιστα τα 500 άτομα σε ανθρώπινο δυναμικό. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και οι απαιτήσεις του καταναλωτικού κοινού ακόμη μεγαλύτερες, αυτό όμως είναι ένα στοιχείο που οδηγεί στη συνεχή βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών και μας δίνει κίνητρο καθημερινά να ανακαλύπτουμε νέους τρόπους και υπηρεσίες ώστε να προσφέρουμε την προστιθέμενη αξία και την ποιότητα της υπηρεσίας που ζητάει ο καταναλωτής και φυσικά οι συνεργαζόμενες επιχειρήσεις.

Μέσα από αυτό το ταξίδι των σχεδόν 5 ετών είδαμε τις προσφερόμενες επιλογές να αυξάνονται με ιλιγγιώδη ταχύτητα και θεωρούμε πως με τη βοήθεια της Wolt ο Ελληνας καταναλωτής πέρασε από την εποχή του “σουβλάκι – πίτσα – καφές» στη δυνατότητα να έχει ένα shopping mall στην τσέπη του, με επιλογές εστιατορίων και διαφορετικών κουζινών από όλο τον κόσμο, αλλά και επιχειρήσεις λιανικής για κάθε γούστο και απαιτήσεις.

 

Συνέντευξη Δημήτρη Καρέλου στην «Κ»: Το online delivery περνάει σε νέα εποχή-1
Αυτή τη στιγμή η Wolt λειτουργεί σε 23 πόλεις σε όλη την Ελλάδα και μέσα στο 2024 σχεδιάζει την επέκτασή της σε ακόμη περισσότερες περιοχές. Το 2021 λανσαρίστηκε το Wolt Market και επεκτάθηκε γρήγορα στις τρεις μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας. Σήμερα μετράει ήδη 10 online σούπερ μάρκετ.

Ακόμη ένα χαρακτηριστικό του Ελληνα καταναλωτή είναι η έμφαση που δίνει στις προσφορές και τις εκπτώσεις, οι οποίες παίζουν όλο και σημαντικότερο ρόλο στον ανταγωνισμό μεταξύ των πλατφορμών. Τέλος, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η τεχνολογία μεταλλάσσει και εξελίσσει συνεχώς τον κλάδο και η εμπειρία για τον καταναλωτή βελτιώνεται και θα συνεχίσει να βελτιώνεται.

– Αναφερθήκατε στην έμφαση που δίνει ο Ελληνας καταναλωτής στις προσφορές και τις εκπτώσεις. Αλήθεια, πόσο και πώς έχει επηρεάσει ο πληθωρισμός τις παραγγελίες φαγητού;

Η τεχνολογία μεταλλάσσει και εξελίσσει συνεχώς τον κλάδο και η εμπειρία για τον καταναλωτή βελτιώνεται.

– Ο πληθωρισμός είναι μια συνθήκη που σίγουρα επηρέασε και τις τιμές αλλά και την αγοραστική συμπεριφορά του καταναλωτή. Από την εμφάνιση της ενεργειακής κρίσης μέχρι και σήμερα οι τιμές αναπόφευκτα ανεβαίνουν σε αρκετές προϊοντικές κατηγορίες, έτσι και στο φαγητό, καθώς η αξία των πρώτων υλών πιέζεται συνεχώς προς τα πάνω. Ωστόσο είναι σημαντικό να διευκρινίσουμε ότι παρότι οι τιμές παρουσιάζουν ανοδική τάση, το μέσο καλάθι δεν έχει επηρεαστεί ανάλογα, καθώς οι καταναλωτές προτιμούν προϊόντα χαμηλότερης τιμής και αξίας.

– Πώς είναι η αγορά στην οποία δραστηριοποιείστε τώρα που πλέον δεν υπάρχουν περιορισμοί λόγω COVID-19; Παρατηρείται κάμψη ή έστω στασιμότητα, όπως και στο εξωτερικό;

– Η πανδημία ήταν σίγουρα ένας παράγοντας που επιτάχυνε τον ρυθμό ανάπτυξής μας στις περισσότερες αγορές, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Παρ’ όλα αυτά η ανάπτυξή μας ήταν και είναι συνεχής, ανεξάρτητα από την πορεία της πανδημίας. Η αγορά του online delivery παρουσίαζε μεγάλη δυναμική και πριν από την εμφάνιση της πανδημίας, ωστόσο, όπως ήταν αναμενόμενο, οι συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία ευνόησαν την εδραίωση μιας νέας εποχής που ήταν ήδη σε εξέλιξη όχι μόνο για το online delivery, αλλά για το ηλεκτρονικό εμπόριο γενικότερα. Αξίζει να αναφέρουμε ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σε κάθε φάση χαλάρωσης των περιορισμών για το λιανεμπόριο και την εστίαση, εντοπίζαμε αρχικά μια μικρή επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης, η οποία όμως διαρκούσε πολύ λίγο, καθώς μέσα στις επόμενες εβδομάδες επανερχόταν σε αντίστοιχους ρυθμούς με τους προηγούμενους. Δεδομένου ότι η πανδημία πλέον ανήκει στο παρελθόν, οι εταιρείες τεχνολογίας που αναπτύσσουν πλατφόρμες διανομής αγαθών συνεχίζουν να αναπτύσσονται δυναμικά. Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα και από τον ρυθμό ανάπτυξής μας το 2022 σε σχέση με το 2021, ο οποίος συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. Προσωπικά έχω την αίσθηση ότι οι νέες τεχνολογίες και προϊόντα θα δώσουν ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στον κλάδο.

– Καθυστερήσατε πολύ να δημοσιεύσετε τις οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση 2021. Για ποιο λόγο έγινε αυτό; Ποια ήταν η πορεία της εταιρείας το 2022 και το 2023;

– Αρχικά ευχαριστώ πολύ που μου δίνετε την ευκαιρία να ξεκαθαρίσω τι συνέβη και προέκυψε αυτή η καθυστέρηση. Η εξαγορά της μητρικής εταιρείας από την DoorDash, τον Ιούνιο του 2022, επέφερε αλλαγές στις εσωτερικές λογιστικές διαδικασίες όλου του ομίλου, καθώς έπρεπε να εναρμονιστούν εκ νέου με νέα λογιστικά πρότυπα και να συντονιστούν όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές. Λόγω των εξελίξεων με την εξαγορά, η προβλεπόμενη διαδικασία του ελέγχου καθυστέρησε να ξεκινήσει, ενώ και κατά τη διάρκειά της απαιτήθηκε επιπλέον χρόνος, με αποτέλεσμα η δημοσιοποίηση των οικονομικών αποτελεσμάτων να καθυστερήσει. Είμαστε χαρούμενοι ωστόσο για το γεγονός ότι επιδείξαμε έναν εξαιρετικά σημαντικό ρυθμό ανάπτυξης που ξεπέρασε το 270% σε σχέση με το 2020! Σε ό,τι αφορά την καθυστέρηση, το σημαντικό είναι ότι καλύψαμε αρκετό από το χαμένο έδαφος και εκτιμούμε ότι σύντομα θα ανακοινωθούν και τα οικονομικά μεγέθη του 2022, στα οποία μπορώ να σας πω εκ των προτέρων ότι θα παρουσιάζεται και πάλι σημαντικός ρυθμός ανάπτυξης για την εταιρεία μας σε σχέση με το 2021.

Θα ήθελα βέβαια να κάνω ακόμη μία διευκρίνιση αναφορικά με τα αποτελέσματα του 2021, διότι παρά το γεγονός ότι εμφανίζεται ένα μικρό κέρδος μετά φόρων, στο ποσό αυτό δεν περιλαμβάνονται τα χρήματα που λαμβάνουμε από τη μητρική εταιρεία για σκοπούς διαφήμισης και μάρκετινγκ, οπότε το αποτέλεσμα ουσιαστικά είναι για την ώρα αρνητικό (σ.σ. η Wolt στην Ελλάδα εμφάνισε κέρδη μετά φόρων 248.189,06 ευρώ το 2021 και κύκλο εργασιών 25,58 εκατ. ευρώ). Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι η Wolt στην Ελλάδα δεν αποδίδει καλά, θα έλεγα το αντίθετο, ωστόσο βρισκόμαστε ακόμη σε μια φάση επένδυσης όπου στρατηγικά επιλέγουμε να εστιάσουμε στην περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας και όχι απαραίτητα στην κερδοφορία, η οποία προσδοκούμε να έρθει τα επόμενα χρόνια.

Μακρύς ο δρόμος προς την επιτυχία

– Aρκετές πλατφόρμες παραγγελιοληψίας ή/και διανομής έκλεισαν στην Ελλάδα το τελευταίο διάστημα. Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι αιτίες αυτού του φαινομένου;

– Μπορώ με σιγουριά να σας πω ότι ο δρόμος προς την επιτυχία για τον κλάδο μας είναι μακρύς και απαιτεί πολύ σημαντικές επενδύσεις σε χρήματα και χρόνο, ενώ ο ανταγωνισμός είναι αμείλικτος και η εμπειρία του πελάτη πρέπει πάντα να παραμένει με συνέπεια στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο.

Ο κλάδος του quick commerce έχει κληθεί να αντιμετωπίσει σημαντικά ζητήματα όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και σε διεθνές επίπεδο, όπως οι πληθωριστικές πιέσεις και η ενεργειακή κρίση, ενώ η συγκυρία της πανδημίας ευνόησε την εμφάνιση πολλών νέων «παικτών» στην αγορά. Εμείς από την πλευρά μας συνεχίζουμε με ρυθμούς ανάπτυξης που μας δίνουν τη δυνατότητα να είμαστε αισιόδοξοι για ένα ακόμη πιο επιτυχημένο μέλλον, με περισσότερες υπηρεσίες, ακόμη μεγαλύτερη βάση πελατών και πληθυσμιακή κάλυψη, καθώς και νέες θέσεις εργασίας.

Επέκταση δραστηριοτήτων σε περισσότερες πόλεις και νέα προϊόντα

Σε περίπου 10.000 ανέρχονται σήμερα οι αιτήσεις που εκκρεμούν στη Wolt στην Ελλάδα από διανομείς που επιθυμούν να συνεργαστούν μαζί μας, ενώ η εταιρεία υπεραμύνεται του μοντέλου των αυτοαπασχολούμενων συνεργατών.

– Με πόσα καταστήματα και ποιων κατηγοριών συνεργάζεται αυτή τη στιγμή η Wolt στην Ελλάδα; Προβλέπεται διεύρυνση του αντικειμένου της;

– Είμαστε υπερήφανοι για το γεγονός ότι σήμερα, έπειτα από σχεδόν 5 χρόνια, μας εμπιστεύονται περισσότερες από 10.000 επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα, από εστιατόρια, cafes και bakeries κάθε είδους, αλλά και δεκάδες κλάδοι του λιανικού εμπορίου.

Εχουμε πλέον καταφέρει να είμαστε ένα «app for everything», μια εφαρμογή μέσα από την οποία οι καταναλωτές μπορούν να παραγγείλουν μια μεγάλη γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών – από φαγητό και τα καθημερινά αναγκαία για ένα νοικοκυριό (σούπερ μάρκετ) μέχρι προϊόντα από ανθοπωλεία, μανάβικα, κρεοπωλεία και ιχθυοπωλεία, κάβες, φαρμακεία, βιβλιοπωλεία, καταστήματα καλλυντικών, ψιλικών και καπνικών ειδών, παιχνιδιών, pet shops, ηλεκτρικών ειδών, οπτικών και κοσμημάτων. Η καινοτομία είναι μια λέξη που σίγουρα την ακούτε συχνά, αλλά μπορώ να σας πω με σιγουριά ότι για εμάς αποτελεί βασικό κομμάτι του χαρακτήρα και της ταυτότητάς μας, και δουλεύουμε όλοι καθημερινά με στόχο να ανακαλύπτουμε και να σχεδιάζουμε νέους και αποδοτικότερους τρόπους για να κάνουμε τη ζωή του καταναλωτή καλύτερη και ευκολότερη. Νέες υπηρεσίες και προϊόντα λοιπόν θα εμφανίζονται συνεχώς μέσα στην πλατφόρμα της Wolt.

Επιτυχημένο το freelancing μοντέλο, περίπου 10.000 οι εκκρεμείς αιτήσεις από διανομείς στην εταιρεία.

– Σε πόσες πόλεις βρίσκεται πλέον η Wolt;

– Αυτή τη στιγμή λειτουργούμε σε 23 πόλεις σε όλη την Ελλάδα: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο, Λάρισα, Βόλο, Αγρίνιο, Κοζάνη, Σέρρες, Ιωάννινα, Μύκονο, Χαλκίδα, Λαμία, Κατερίνη, Ξάνθη, Καλαμάτα, Καβάλα, Κομοτηνή, Μέγαρα, Κόρινθο και Ρόδο. Οι 14 από αυτές λανσαρίστηκαν το 2023, ενδεικτικό της δυναμικής πορείας και της ανάπτυξής μας, αλλά και των ευκαιριών ανάπτυξης που παρουσιάζει ο κλάδος. Μπορώ μάλιστα να σας πω ότι μέσα στο 2024 θα συνεχίσουμε να επεκτείνουμε τη δραστηριότητά μας σε ακόμη περισσότερες πόλεις και περιοχές. Επίσης το 2021 λανσαρίστηκε το Wolt Market και επεκτάθηκε γρήγορα στις 3 μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας. Σήμερα μετράει ήδη 10 online σούπερ μάρκετ, διαγράφοντας μια σταθερή πορεία ανάπτυξης.

– Πόσοι είναι οι συνεργαζόμενοι διανομείς και πόσες αιτήσεις βρίσκονται σε εκκρεμότητα;

– Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 7.000 συνεργάτες διανομείς της Wolt σε όλη την Ελλάδα, οι οποίοι στην πλειονότητά τους είναι αυτοαπασχολούμενοι ελεύθεροι επαγγελματίες, ενώ σε ένα μικρό ποσοστό συνεργαζόμαστε με τρίτες εταιρείες διαχείρισης στόλων διανομής. Από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας μας στην ελληνική αγορά, μέχρι και σήμερα, έχουμε προσφέρει τη δυνατότητα σε περισσότερους από 13.000 διανομείς να δημιουργήσουν εισόδημα, ενώ είναι πολύ σημαντικό να αναφέρουμε ότι εκκρεμούν περίπου 10.000 αιτήσεις από διανομείς που επιθυμούν να γίνουν συνεργάτες μας. Ο αριθμός αυτός αποδεικνύει ότι το freelancing μοντέλο της Wolt είναι επιτυχημένο και εξαιρετικά δημοφιλές μεταξύ των συνεργατών διανομέων. Πρόσφατα μάλιστα μοιραστήκαμε εντυπωσιακά στοιχεία που αποδεικνύουν την επιθυμία των συνεργατών διανομέων η Ε.Ε. να προστατεύσει το δικαίωμά τους στην ευελιξία και τη δυνατότητα να επιλέγουν πότε, πώς και πόσο θα εργαστούν, με το 81% των ερωτηθέντων μάλιστα να δηλώνει πως θα σκεφθεί να εγκαταλείψει το επάγγελμα σε περίπτωση που μετατραπεί σε παραδοσιακή εξαρτημένη σχέση εργασίας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή