Αλμα στις τιμές των ναύλων λόγω Χούθι

Αλμα στις τιμές των ναύλων λόγω Χούθι

Αρνητικά λειτουργούν και οι περιορισμοί στη διώρυγα του Παναμά, όπου η ξηρασία μειώνει τον αριθμό των πλοίων που μπορούν να διέλθουν

2' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μεγάλες πιέσεις δέχονται οι επιχειρήσεις εισαγωγών λόγω της εκτόξευσης του κόστους μεταφοράς διά θαλάσσης, που έχει σχεδόν διπλασιαστεί από το τέλος Νοεμβρίου, λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Εταιρείες αναφέρουν απότομη άνοδο των ναύλων και καθυστερήσεις, καθώς τα πλοία αλλάζουν διαδρομές για να αποφύγουν τις επιθέσεις από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης που μάχονται το Ισραήλ. Η τιμή για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Κίνας και Ρότερνταμ στην Ολλανδία, λόγου χάρη, έφτασε τα 3.577 δολάρια την εβδομάδα που έληξε στις 4 Ιανουαρίου, καταγράφοντας αύξηση 115% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.

«Αυτό που κάθε αποστολέας προσπαθεί να καταλάβει τώρα είναι εάν οι τρέχουσες αλλαγές συνάδουν με το πρόσθετο κόστος του μεταφορέα και δεν είναι απλώς μια κίνηση για την αντιστάθμιση των χαμηλότερων τιμών σε άλλες περιοχές ή την αύξηση των τιμών σε όλα τα επίπεδα», επισημαίνει ο Κόλιν Γιάνκι, επικεφαλής της αλυσίδας εφοδιασμού στο κατάστημα λιανικής Tractor Supply με έδρα το Τενεσί των ΗΠΑ.

Από τον Νοέμβριο οι Χούθι έχουν εξαπολύσει δεκάδες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία που πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία παρέχει πρόσβαση στο Σουέζ και εμπορικές οδούς προς τη δυτική Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν αντάρτες εξαπέλυσαν χθες το μεγαλύτερο μπαράζ επιθέσεων μέχρι στιγμής στην κρίσιμη για τη ναυτιλία οδό. Εννέα εμπορικά πλοία αναγκάστηκαν να προσαρμόσουν την πορεία τους μακριά από την ακτογραμμή της Υεμένης.

Το Σουέζ χρησιμοποιείται από το 1/3 του παγκόσμιου φορτίου εμπορευματοκιβωτίων με προορισμό τα λιμάνια της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ, σύμφωνα με την εταιρεία διαχείρισης κινδύνου εφοδιαστικής αλυσίδας Everstream Analytics. Κολοσσοί, όπως οι A.P. Moller-Maersk και Hapag-Lloyd, έχουν τονίσει ότι τα πλοία τους θα συνεχίσουν να αποφεύγουν την περιοχή, την ώρα που στελέχη της ναυτιλίας εκτιμούν ότι οι 10 μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν μεταφέρει περίπου 200 δισ. δολάρια σε φορτίο μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα από τις αρχές Δεκεμβρίου.

Μεταφορείς και εισαγωγείς

Οι νέες αυξήσεις αναζωπυρώνουν εξάλλου τις εντάσεις μεταξύ εισαγωγέων και μεταφορέων, μετά την εκτίναξη των ναύλων κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Το υψηλότερο κόστος πλήττει ακόμη και τους εισαγωγείς που διαπραγματεύονται μακροπρόθεσμα συμβόλαια, λένε ειδικοί του κλάδου, επειδή οι φορείς εκμετάλλευσης επιβάλλουν προσαυξήσεις που κυμαίνονται από εκατοντάδες δολάρια έως περισσότερα από 1.000 δολάρια ανά κιβώτιο για να καλύψουν το αυξανόμενο κόστος της εκτροπής από την Ερυθρά Θάλασσα.

Η κατάσταση επιδεινώνεται από τους περιορισμούς στη διώρυγα του Παναμά, όπου η ξηρασία μειώνει τον αριθμό των πλοίων που μπορούν να διέλθουν από την πλωτή οδό. Οι συνολικές διελεύσεις εμπορευματοκιβωτίων στην Ερυθρά Θάλασσα μειώθηκαν κατά περίπου 20% τον Δεκέμβριο σε σύγκριση με τον Νοέμβριο.

«Οι υπηρεσίες θα συνεχίσουν να εκτελούνται αργά και με μεγαλύτερους χρόνους διέλευσης βραχυπρόθεσμα», εκτιμά ο Τζόναθαν Ρόουτς, αναλυτής στην Braemar, μια συμβουλευτική ναυτιλιακών εταιρειών με έδρα το Λονδίνο. «Ως συνέπεια, οι ναύλοι στο σύνολό τους θα παραμεί-νουν υψηλοί και ασταθείς».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή