Ελεάνα Γιαμπανά στην «Κ»: Η Generation Z αλλάζει την κουλτούρα των επιχειρήσεων

Ελεάνα Γιαμπανά στην «Κ»: Η Generation Z αλλάζει την κουλτούρα των επιχειρήσεων

Τα ταλέντα επιλέγουν πλέον τις επιχειρήσεις με βάση τις βιώσιμες πρακτικές τους

4' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κανένα επιχειρηματικό σχέδιο, επένδυση, συγχώνευση ή εξαγορά, αλλά και καμιά πρόσληψη ή απόφαση διοίκησης από μόνη της, δεν μπορεί να εγγυηθεί την επιτυχία μιας επιχείρησης. Αυτή συνδέεται ευθέως με την εταιρική κουλτούρα. Το πώς δηλαδή αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους, κινητοποιούνται και εντέλει ενεργούν όλοι οι εργαζόμενοι για να επιτύχουν έναν κοινό σκοπό με κοινά αποδεκτούς τρόπους. Σήμερα, που συντελείται η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση και η στροφή προς μία περιβαλλοντικά και κοινωνικά φιλικότερη οικονομία, ο ρόλος της εταιρικής κουλτούρας αποδεικνύεται πολλά παραπάνω από μία θεωρία. Διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο που αγκαλιάζει ό,τι πιο πολύτιμο έχει μία επιχείρηση και αυτό είναι οι άνθρωποί της. Είναι οι αξίες που πρεσβεύει, ο τρόπος που λειτουργεί και συμπεριφέρεται, η εικόνα που έχει προς τα μέσα αλλά και αυτή που δείχνει στην αγορά. Σήμερα περισσότερο από ποτέ η εταιρική κουλτούρα είναι συνώνυμο της βιωσιμότητας και της επιτυχίας.

Αυτά εξηγεί μιλώντας στην «Καθημερινή» η Ελεάνα Γιαμπανά. Η Ελεάνα Γιαμπανά είναι σήμερα σύμβουλος σε θέματα Ανθρώπινου Δυναμικού με ασυνήθιστα ίσως ευρεία και βαθιά εμπειρία: εργάζεται εδώ και 30 χρόνια σε περίπλοκα και απαιτητικά περιβάλλοντα και έργα στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού μεγάλων επιχειρήσεων όπως ο ΟΤΕ, η Deutsche Telekom, η Deloitte και η Vodafone, ενώ για ένα διάστημα είχε τη δική της εταιρεία εύρεσης και ανάπτυξης στελεχών. Τα τελευταία 8 χρόνια ήταν μέλος της στρατηγικής ομάδας HR της Deutsche Telekom που σχεδιάζει τον μετασχηματισμό της εταιρείας μέσα από πρακτικές ανθρώπινου δυναμικού. Γνωρίζει έτσι ενδελεχώς τις προκλήσεις αλλά και τα οφέλη που έχει η διαμόρφωση μιας επιτυχημένης εταιρικής κουλτούρας.

Πώς λοιπόν η κουλτούρα μπορεί να βοηθήσει στην εξασφάλιση του «ιερού δισκοπότηρου» της εποχής, την εταιρική περιβαλλοντική και κοινωνική διακυβέρνηση μιας επιχείρησης, ή αλλιώς τις επιδόσεις της στους δείκτες ESG; «Η στάση μιας εταιρείας απέναντι στην κοινωνική και περιβαλλοντική της ευθύνη και ο τρόπος που αυτή διακυβερνάται δεν είναι κάτι που αφορά μόνο τους μετόχους και τη διοίκηση της επιχείρησης αλλά εξίσου και τους εργαζομένους», σημειώνει η Ελεάνα Γιαμπανά. «Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ενώ παλιά οι επιχειρήσεις επέλεγαν τα ταλέντα, τώρα αυτό έχει αντιστραφεί και τα ταλέντα επιλέγουν εξίσου τις επιχειρήσεις με βάση τις βιώσιμες πρακτικές τους, τη στάση τους απέναντι στην κοινωνία, το DEI (σ.σ.: diversity, equity, inclusion), το κλίμα συνεργασίας, και την κουλτούρα της εταιρείας», εξηγεί.

Πράγματι, επικεφαλής εταιρειών και υπεύθυνοι προσλήψεων αναφέρουν πως όλο και συχνότερα νιώθουν κατά τη διάρκεια συνεντεύξεων υποψηφίων προς πρόσληψη ότι αξιολογούνται και οι ίδιοι. «Δεν πρέπει να ξεχνάμε τον ρόλο της νέας γενιάς ή αλλιώς Generation Z. Για τους ανθρώπους αυτούς που γεννήθηκαν μεταξύ 1997 και 2012, οι αξίες και οι πρακτικές που εφαρμόζει μία εταιρεία στα θέματα διαφορετικότητας, ισότητας και συμπερίληψης έχουν εξέχουσα σημασία», αναφέρει η σύμβουλος ανθρώπινου δυναμικού, προσθέτοντας πως για αυτή τη γενιά «ο σκοπός για τον οποίο εργάζεται και η στάση της επιχείρησης προς την κοινωνία και το περιβάλλον» είναι σημαντικότατες παράμετροι. Πρόκειται για τη γενιά που σε λίγα χρόνια θα κυριαρχεί μεταξύ των εργαζομένων και ήδη καλύπτει πάνω από το ένα πέμπτο του συνολικού δυναμικού.

Ομως η σημασία της εταιρικής κουλτούρας δεν περιορίζεται στο ESG. Τα χρόνια της πανδημίας και της απομακρυσμένης εργασίας έφεραν αλλαγές που θα παραμείνουν εδώ και στο μέλλον. Οπως για παράδειγμα το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις κατάλαβαν πως πρέπει να σκύψουν πάνω από τους ανθρώπους τους, να αποδεχθούν ότι είναι ευάλωτοι και έχουν φόβους και έτσι πρέπει να τους κάνουν να αισθανθούν άνετα μέσα σε ένα περιβάλλον πρωτόγνωρης ανασφάλειας.

«Θεωρώ πως αυτό σήμανε την έναρξη μιας νέας εποχής για την κουλτούρα των σύγχρονων επιχειρήσεων, τον τρόπο που σκέφτονται και ενεργούν, γιατί πλέον αναγνωρίζουν ότι οι άνθρωποι θα αποδώσουν καλύτερα εκεί που αισθάνονται καλύτερα και αυτό είναι μέσα σε έναν οργανισμό που κυριαρχεί η ειλικρίνεια, η διαφάνεια, η εμπιστοσύνη και που το λάθος δεν τιμωρείται αλλά αποτελεί μάθημα για το μέλλον», υπογραμμίζει η Ελεάνα Γιαμπανά. Το HR είναι κατεξοχήν υπεύθυνο για τη δημιουργία ενός τέτοιου εργασιακού κλίματος και οι δείκτες ικανοποίησης και αφοσίωσης των εργαζομένων αποτελούν ένα σημείο αναφοράς, συμπληρώνει. Θυμίζει δε ότι η εποχή απαιτεί ένα νέο μοντέλο διακυβέρνησης λιγότερο αυστηρά ιεραρχικό και πιο ευέλικτο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της σημασίας της εταιρικής κουλτούρας είναι ίσως οι δραστηριότητες που εστιάζονται στην καινοτομία: 9 στους 10 επιχειρηματίες θέλουν να ασχοληθούν με την καινοτομία που είναι ένα από τα μεγάλα ζητούμενα της εποχής. «Αλλά για να πετύχεις την κατάλληλη κουλτούρα απαραίτητη προϋπόθεση δεν είναι να έχεις μόνο τμήμα R&D αλλά και το κατάλληλο περιβάλλον που θα επιτρέψει στους ανθρώπους να σκεφτούν ελεύθερα, να συνεργαστούν άνευ ορίων και να προτείνουν χωρίς φόβο γιατί θα ξέρουν πως μπορούν να κάνουν λάθη που θα τους πάνε μπροστά». «Τα τελευταία χρόνια εργάστηκα σε εταιρεία τεχνολογίας όπου το μότο μας ήταν “fail fast” με την έννοια ότι είναι καλύτερο να αναγνωρίσεις ένα λάθος νωρίς, να το παραδεχτείς και να το διορθώσεις παρά να το κρύψεις με καταστροφικές πολλές φορές συνέπειες στη συνέχεια», σημειώνει.

Πάνω απ’ όλα όμως είναι ο ρόλος της διοικητικής ομάδας που είναι καθοριστικός στην κουλτούρα της εταιρείας. «H κουλτούρα της εταιρείας προσομοιάζει στη νοοτροπία της διοίκησης. Δείξε μου ποιος διοικεί και θα σου πω ποια κουλτούρα έχει η επιχείρηση», αναφέρει χαρακτηριστικά η σύμβουλος ανθρώπινου δυναμικού. Μία από τις ευθύνες του HR είναι άλλωστε, λέει, να εκπαιδεύσει τη διοικητική ομάδα γύρω από τις νέες αξίες και τον τρόπο που αυτές πρέπει να εφαρμόζονται. «Μόνο τότε θα μπορούν οι επιθυμητές συμπεριφορές να αρχίσουν να διαχέονται μέσα στην επιχείρηση ώσπου να γίνουν η νέα κουλτούρα και μέσω αυτής να φτάσει η επιχείρηση στο αποτέλεσμα και στους οικονομικούς στόχους που θέλει».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT