«Daniel» και «Elias» ανατρέπουν τον σχεδιασμό των δημοσίων έργων

«Daniel» και «Elias» ανατρέπουν τον σχεδιασμό των δημοσίων έργων

Πρώτα η αποκατάσταση των ζημιών σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα - Επανεξετάζονται η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης και της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς το Ελληνικό

3' 11" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στα συρτάρια του υπουργείου Υποδομών είναι πολύ πιθανό να οδηγηθούν η επέκταση της λεωφόρου Κύμης, η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς το Ελληνικό και άλλα έργα που δρομολογούνταν αλλά δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει. Αιτία, οι τεράστιες χρηματοδοτικές ανάγκες που έχει η αποκατάσταση των ζημιών στη Θεσσαλία και στη Στερεά Ελλάδα και οι οποίες «στραγγίζουν» τον κρατικό προϋπολογισμό.

«Λεφτόδεντρα» τέλος

Εχουν τελειώσει οι εποχές των «λεφτόδεντρων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας, αιτιολογώντας την ανάγκη επανεξέτασης του προγράμματος δημοσίων έργων.

Κατά τη χθεσινή ενημέρωση των δημοσιογράφων, ο υπουργός Υποδομών παραδέχθηκε ότι οι κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias» αναγκάζουν την κυβέρνηση να αξιολογήσει εκ νέου και να ιεραρχήσει τα έργα που δρομολογούνταν τα προηγούμενα χρόνια – αλλά και να «κλείσει την πόρτα» σε καινούργια. «Μέχρι στιγμής, μόνο η αποκατάσταση των οδικών υποδομών έχει εκτιμηθεί σε 900 εκατ. ευρώ. Για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου γίνεται επανεκτίμηση των αναγκών από τον ΟΣΕ (σ.σ. αρχική εκτίμηση περί τα 200 εκατ. ευρώ). Από το Ταμείο Ανάκαμψης έχουμε εξασφαλίσει 600 εκατ. ευρώ. Επομένως θα απαιτηθούν πρόσθετοι πόροι», ανέφερε ο υπουργός. «Οι πόροι δεν είναι ατελείωτοι. Είναι προτεραιότητα της κυβέρνησης η αντιστοίχιση των έργων με τις δυνατότητες χρηματοδότησης. Τα έργα θα επαναξιολογηθούν με βάση τις δυνατότητες που έχουμε από τον κρατικό προϋπολογισμό, το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης και με προτεραιότητα τις ανάγκες των πολιτών. Δεν γίνονται όλα».

Πιο συγκεκριμένος υπήρξε ο υφυπουργός Δημοσίων Εργων Νίκος Ταχιάος. «Τα έκτακτα περιστατικά στη Θεσσαλία έχουν τέτοιο οικονομικό μέγεθος που ανατρέπουν τον σχεδιασμό», σημείωσε.

«Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης έφθασε προ της συμβασιοποίησης χωρίς δεσμευμένες πιστώσεις. Είμαστε σε φάση επαναξιολόγησης του έργου με όχημα το συμφέρον του πολίτη. Για την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού δεν γνωρίζουμε πολλά, ούτε καν αν τεκμηριώνεται σκοπιμότητά του ούτε τα οικονομικά του στοιχεία. Το ότι οι ενδιαφερόμενοι προκαλούν δημοσιότητα γύρω από το έργο δεν είναι για εμάς αφετηρία αποφάσεων. Και δεν είναι μόνο οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, αλλά και ο άξονας Ελευσίνας – Οινοφύτων και άλλα έργα που έχουν προταθεί. Αυτά δεν είναι έργα που ωριμάζουν από τη μια μέρα στην άλλη».

Ο κ. Σταϊκούρας ανακοίνωσε ότι υπεγράφη μνημόνιο με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών για να αναλάβουν το κόστος αποκατάστασης των φθορών στα 33 σχολικά συγκροτήματα που επλήγησαν από τις κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias» (30,4 εκατ. ευρώ). Σε ερώτηση της «Κ» σχετικά με τα αντιπλημμυρικά έργα, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν μετά την κατάθεση του πορίσματος των Ολλανδών εμπειρογνωμόνων, όμως είναι πολύ πιθανό να μην τα αναλάβει το υπουργείο Υποδομών αλλά ο νεοσύστατος Οργανισμός Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας. Διευκρίνισε δε ότι το υπουργείο έχει μια πρώτη εκτίμηση για το πώς θα «μοιραστούν» τα 900 εκατ. για την αποκατάσταση των οδικών υποδομών: 31% στη Μαγνησία, 26% στα Τρίκαλα, 22% στην Καρδίτσα, 10% στη Λάρισα, 9% στην Εύβοια και 3% στη Φθιώτιδα.

Εγνατία και ΒΟΑΚ

Η ηγεσία του υπουργείου ανακοίνωσε χθες εξελίξεις γύρω από δύο σημαντικά έργα, την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και τον διαγωνισμό για την κατασκευή του τμήματος Χανίων – Ηρακλείου του ΒΟΑΚ. Για τη μεν παραχώρηση της Εγνατίας, ολοκληρώθηκε ο έλεγχος της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και μέσα στο επόμενο διάστημα το υπουργείο θα κλείσει τις δικές του εκκρεμότητες (πιστοποίηση σηράγγων και αύξηση τιμών διοδίων).

Οσον αφορά τον ΒΟΑΚ, οι προσφορές για το τμήμα Χανίων – Ηρακλείου άνοιξαν πριν από λίγες ημέρες και αν δεν υπάρξουν προβλήματα οι οικονομικές προσφορές θα ακολουθήσουν στις 25 Ιανουαρίου. Υπενθυμίζεται ότι το έργο παραχώρησης διεκδικούν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία Ακτωρ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και η κοινοπραξία Αβαξ – Meridiam – Egis.

Η κατασκευή του μεγαλύτερου από τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ έχει εκτιμηθεί στο 1,5 δισ. ευρώ, ενώ μέρος της συμμετοχής του Δημοσίου στο έργο θα καλυφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης (200 εκατ. ευρώ), κάτι που σημαίνει ότι το 15% του έργου θα πρέπει να έχει κατασκευαστεί έως το 2025.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή