Στα χαμηλά 14 μηνών ο δείκτης οικονομικού κλίματος τον Φεβρουάριο

Στα χαμηλά 14 μηνών ο δείκτης οικονομικού κλίματος τον Φεβρουάριο

«Βουτιά» στον κλάδο των κατασκευών — Μεγαλύτερο πρόβλημα η έλλειψη εργατικού δυναμικού

2' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τη χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων 14 μηνών σημείωσε ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο, η οποία σχετίζεται με τη μεγάλη «βουτιά» του δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών στον κλάδο των κατασκευών, αλλά και τη νέα εξασθένηση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης, με τις πληθωριστικές πιέσεις διαρκείας να διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), ο δείκτης οικονομικού κλίματος διαμορφώθηκε τον Φεβρουάριο στις 104,8 μονάδες, από 107,2 μονάδες τον Ιανουάριο. Οπως σημειώνει το ΙΟΒΕ, «το τελευταίο διάστημα υπάρχουν έντονες αβεβαιότητες στο ευρωπαϊκό και το διεθνές περιβάλλον που επηρεάζουν επιμέρους κλάδους της ελληνικής οικονομίας με διάφορους τρόπους, μέσω της ζήτησης όπως και του κόστους χρηματοδότησης, ενέργειας και πρώτων υλών. Αυτές πιέζουν τις παραγγελίες από το εξωτερικό και τις αναμενόμενες πωλήσεις για ορισμένους από τους εξωστρεφείς κλάδους και καθιστούν τις προσδοκίες σχετικά ευμετάβλητες».

Προσθέτει, δε, ότι αν και στον επιχειρηματικό τομέα κατά το τελευταίο διάστημα υπάρχει τάση συγκρατημένης αισιοδοξίας, στα νοικοκυριά, παρά τη μικρή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, η πίεση στα πραγματικά εισοδήματα από το υψηλό επίπεδο τιμών παραμένει.

Ο πληθωρισμός

Σε άλλο σημείο μάλιστα το ΙΟΒΕ επισημαίνει ότι η ισχυρή άνοδος των επιτοκίων δεν έχει ακόμη μειώσει αποτελεσματικά τον πληθωρισμό, ο οποίος αναμένεται να παραμείνει πρόβλημα και το επόμενο διάστημα. «Συνολικά, η εξέλιξη του οικονομικού κλίματος θα εξαρτηθεί από τις επιδόσεις της οικονομίας βραχυχρόνια, αλλά κυρίως από το εάν δημιουργούνται συνθήκες σταθερής αναπτυξιακής πορείας της μεσοπρόθεσμα», υπογραμμίζει το ΙΟΒΕ.

Συγκεκριμένα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης διαμορφώθηκε στις -47,2 μονάδες, έναντι -46,3 μονάδων του Ιανουαρίου, υποχωρώντας στα επίπεδα του Φεβρουαρίου του 2023. Μάλιστα, οι καταναλωτές στην Ελλάδα εξακολουθούν να είναι οι πιο απαισιόδοξοι στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Στους βασικούς τομείς της επιχειρηματικότητας οι αντίστοιχοι δείκτες επιχειρηματικών προσδοκιών διαμορφώθηκαν ως εξής:

• Βιομηχανία: στις 101,6 μονάδες τον Φεβρουάριο, από 101 μονάδες τον Ιανουάριο.

• Κατασκευές: στις 156,7 μονάδες τον Φεβρουάριο, από 172,7 μονάδες τον Ιανουάριο, σε επίπεδο ήπια χαμηλότερο από το αντίστοιχο περυσινό (158,2 μονάδες). Η μεγάλη υποχώρηση του δείκτη οφείλεται αποκλειστικά στη μείωση των προσδοκιών στις ιδιωτικές κατασκευές, με τις προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών να γίνονται αρνητικές, ενώ εξασθένησαν σημαντικά και οι προβλέψεις για την απασχόληση. Μόλις το 5% των επιχειρήσεων δεν αναφέρει προσκόμματα στη λειτουργία του. Αντίθετα, το 59% των επιχειρήσεων αναφέρει την έλλειψη εργατικού δυναμικού, το 11% τη χαμηλή ζήτηση και το 4% την ανεπάρκεια χρηματοδότησης.

• Λιανικό εμπόριο: στις 114,8 μονάδες, από 110,1 μονάδες τον Ιανουάριο.

• Υπηρεσίες: σημαντική ενίσχυση του δείκτη στις 121,1 μονάδες, από 110,6 μονάδες τον Ιανουάριο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή