Η Ellinair οδεύει προς πτώχευση, αλλά περιμένει ενισχύσεις COVID

Η Ellinair οδεύει προς πτώχευση, αλλά περιμένει ενισχύσεις COVID

Εχει αναστείλει τη δραστηριότητά της από τον Μάρτιο του 2020

3' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα τελευταία χρόνια, ιδίως κατά την περίοδο των μνημονίων, ένας μεγάλος αριθμός εταιρειών προσπάθησε, με στόχο να αποφύγει τη χρεοκοπία, να αναδιαρθρώσει τη δραστηριότητά του, σε πολλές περιπτώσεις καταφεύγοντας στις διατάξεις του Πτωχευτικού Δικαίου. Οι περισσότερες από τις προσπάθειες αυτές στέφθηκαν με αποτυχία, δημιουργώντας εταιρείες-ζόμπι. Ωστόσο, ποτέ μέχρι πολύ πρόσφατα δεν είχε καταγραφεί υπόθεση προβληματικής ιδιωτικής εταιρείας που αν και λαμβάνει κρατική επιδότηση εκατομμυρίων, δεν καταφέρνει να εξασφαλίσει δεύτερη, βραχύβιας έστω διάρκειας, ευκαιρία. Αυτή είναι η περίπτωση της αεροπορικής εταιρείας Ellinair του ταξιδιωτικού ομίλου Μουζενίδη, η οποία έχει αναστείλει τη δραστηριότητά της από τον Μάρτιο του 2020, αρχικά με αιτία την πανδημία. Εκτοτε όμως, δεν κατάφερε να επιστρέψει στους αιθέρες, συσσωρεύοντας σημαντικά χρέη προς τους εργαζομένους της από τους οποίους περισσότεροι από 10 με αίτηση στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης ζήτησαν την πτώχευσή της. Η αίτηση αυτή συζητήθηκε πριν από λίγες ημέρες, με τον εκπρόσωπο της εταιρείας να ζητάει, κατά πληροφορίες, να αναβληθεί η δίκη. Οπως υποστήριξε, η εταιρεία θα είναι σε θέση να εξοφλήσει χρέη της μετά την αναμενόμενη είσπραξη ποσού της τάξεως των 3 εκατ. ευρώ που αφορά τμήμα της κρατικής ενίσχυσης 6,8 εκατ. προς την Ellinair που ενέκρινε η Κομισιόν με απόφασή της στις 2 Μαΐου του 2022. Ωστόσο, οι δικαστές απέρριψαν το αίτημα και πλέον αναμένεται, τους προσεχείς μήνες, η απόφαση της δικαιοσύνης που θα καθορίσει εάν η δίχως αντικείμενο αεροπορική τεθεί σε κατάσταση πτώχευσης.

Ο αερομεταφορέας έχει ήδη εισπράξει τμήμα των 6,8 εκατ. της κρατικής επιδότησης, ενώ μόνο προς 50 εργαζομένους χρωστάει αποδοχές περίπου 1,3 εκατ.

Βέβαια, για άγνωστους λόγους –η επικοινωνία με τη διοίκησή της έχει καταστεί ανέφικτη– η Ellinair δεν έχει αξιοποιήσει την κρατική ενίσχυση για την αποπληρωμή τμήματος έστω των οφειλών της, με δεδομένο και το γεγονός ότι οι λειτουργικές δαπάνες λόγω αναστολής του πτητικού έργου είναι πενιχρές. O αερομεταφορέας μόνο προς 50 εργαζομένους χρωστάει αποδοχές (δεδουλευμένες και υπερημερίας) περίπου 1,3 εκατ. ευρώ, ποσό που εκτιμάται ότι είναι πολύ υψηλότερο εάν ληφθεί υπόψη ότι απασχολούσε περισσότερα από 260 άτομα (στοιχεία 2019). Σύμφωνα εξάλλου με έγγραφο που έχει δει η «Κ», μόνο για δεδουλευμένες αποδοχές του διαστήματος Ιουλίου – Αυγούστου – Σεπτεμβρίου 2021 και για επιδόματα αδείας των ετών 2020-2021 οι οφειλές προς το σύνολο των εργαζομένων τοποθετούνται σε 449.200 ευρώ. Τον Οκτώβριο του 2021 περισσότεροι από 30 εργαζόμενοι της Ellinair πέτυχαν να εκδώσουν κατά της εταιρείας διαταγή πληρωμής σε εφαρμογή της οποίας επιχειρήθηκαν κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών.

Ωστόσο η ενίσχυση των 6,8 εκατ. ευρώ προς την εταιρεία, που αντιστοιχεί στην οικονομική ζημία που υπέστη λόγω της πανδημίας το χρονικό διάστημα από 18 Μαρτίου έως 30 Ιουνίου 2020, είναι ακατάσχετη. Στη 19 σελίδων απόφαση της Κομισιόν αναφέρεται ότι η εγκριθείσα ενίσχυση, υπό τη μορφή άμεσης επιχορήγησης (direct grant), έχει ως στόχο την αποζημίωση της αεροπορικής για τις οικονομικές απώλειες λόγω των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας κατά την πανδημία. Δεν τίθεται όμως ως προϋπόθεση η εταιρεία να βρίσκεται σε λειτουργία για να λάβει τα χρήματα. «Αφότου η Κομισιόν ανάψει το πράσινο φως, αποτελεί ευθύνη των κρατών-μελών να αποφασίσουν εάν επιθυμούν να διαθέσουν την ενίσχυση, όπως και να προσδιορίσουν τον τύπο, τη μορφή και το ύψος της», σημειώνει εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, απαντώντας σε ερώτημα της «Κ» σχετικά με το σκεπτικό χορήγησης κρατικής ενίσχυσης σε εταιρεία που έχει κατεβάσει ρολά. Η Ellinair δεν διαθέτει ούτε έγκυρο πιστοποιητικό αερομεταφορέα (AOC), απουσιάζοντας από τη λίστα των συνολικά 24 αδειοδοτημένων ελληνικών αεροπορικών εταιρειών της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας.

Ξεκίνησε το 2013

Η Ellinair, ως θυγατρική του ομίλου Μουζενίδη, ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 2013 προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες του πρακτορείου ταξιδιών Mouzenidis Travel σε αεροπορικές θέσεις, ως επί το πλείστον από και προς τη Ρωσία. Το 2015 ενέταξε στο πρόγραμμα δρομολογίων της προγραμματισμένες πτήσεις, φθάνοντας να πραγματοποιεί πτήσεις από πέντε βάσεις σε 42 προορισμούς. Μέχρι το 2020, η αεροπορική διέθετε τρία αεροσκάφη μέσω ισάριθμων συμφωνιών wet lease (περιλαμβάνουν τη μίσθωση όχι μόνο του αεροσκάφος, dry lease, αλλά και του πληρώματος, όπως και τις δαπάνες συντήρησης και ασφάλισης). Αρχές του 2020, πριν εκδηλωθεί η πανδημία, η αεροπορική διέθετε αεροσκάφη μόνο με dry lease και επιδίωκε να αποκτήσει ακόμη τρία μέσω του ίδιου μισθωτικού καθεστώτος. Η αλλαγή μοντέλου (από wet σε dry lease) δεν απέφερε ποτέ τα προσδοκώμενα αποτελέσματα (π.χ. βελτίωση κόστους), όπως αρχικά αναμενόταν. «Η Ellinair δεν βρίσκεται σε αναστολή εργασίας, αλλά τελεί εν αναμονή επανέναρξης του πτητικού της έργου. Προχωρεί με τη συντήρηση των αεροσκαφών της, ώστε να είναι σε θέση να πετάξει όταν οι ιδιαίτερες συνθήκες που δημιούργησε αυτή η πανδημία το επιτρέψουν», είχε ανακοινώσει η αεροπορική τον Ιούλιο του 2021.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή