ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2019: Ο Φώτης Κουβέλης προανήγγειλε «ξεκλείδωμα» σημαντικών επενδύσεων σε πολλά λιμάνια της χώρας

01_s2o_sfc_2019_---p------------------------------------------------------------

Στην τελική ευθεία βρίσκεται το νομοθετικό πλαίσιο για την υλοποίηση συγκεκριμένων σημαντικών επενδύσεων σε 10 μεγάλα λιμάνια της χώρας εκτός του λιμανιού του Πειραιά, όπως αποκάλυψε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Φώτης Κουβέλης κατά την ομιλία του στο ναυτιλιακό συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2019 που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία και με τη συμμετοχή 600 συνέδρων την Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2019 στην Αθήνα, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος.

Ειδικότερα, ο Φώτης Κουβέλης μίλησε για το γεγονός ότι η ναυτιλία επλήγη από την κρίση, και πρόσθεσε πως όσο θα έχουμε τα «απόνερα» της κρίσης θα επηρεάζεται αρνητικά και η χρηματοδότηση στη ναυτιλία.

Σημείωσε την ανάγκη ανανέωσης του στόλου και υιοθέτησης νέων τρόπων χρηματοδότησης, προσθέτοντας ότι το leasing είναι ένας από αυτούς, καθώς και ότι η Πολιτεία τον υποστηρίζει εφόσον τα πλοία που αποκτώνται με αυτόν τον τρόπο σηκώνουν την ελληνική σημαία.

Πρόσθεσε ακόμα ότι τα επόμενα χρόνια θα χρειαστούν σημαντικές επενδύσεις λόγω των αλλαγών στα καύσιμα, και σημείωσε ότι η Πολιτεία θα στηρίξει την ανάπτυξη ρεαλιστικών διαγραμμάτων για τη μετάβαση αυτή, αναφέροντας ότι η Πολιτεία είναι ανοιχτή σε ιδέες που θα βοηθήσουν την ελληνική ναυτιλία να παραμείνει πρωτοπόρος.

Τέλος, σημείωσε πως βρίσκεται στο τελικό στάδιο η νομοθεσία για τις υποπαραχωρήσεις σε 10 σημαντικά λιμάνια της χώρας (μεταξύ των οποίων τα λιμάνια Κέρκυρας, Ηγουμενίτσας, Βόλου, Ηρακλείου, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης κ.α.) για συγκεκριμένες δραστηριότητες, όπως η δημιουργία υποδομών για κρουαζιέρα, για μαρίνες, για ναυπηγοεπισκευαστικές ζώνες, για διαχείριση και μεταφορά υγροποιημένων καυσίμων κ.α.

 Ακολούθησε η ομιλία του πρώην προέδρου της ΝΔ και υπεύθυνου του κόμματος για τον ναυτιλιακό τομέα, Γιάννη Πλακιωτάκη, ο οποίος τόνισε τις προκλήσεις που προκύπτουν από το πιο αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο και από την αλλαγή της νομοθεσίας στα ναυτιλιακά καύσιμα, και σημείωσε πως θα πρέπει να ναυπηγηθούν νέα πλοία και συνεπώς να βρεθούν νέοι τρόποι χρηματοδότησης.

Προέβλεψε επίσης ότι θα υπάρξει αύξηση της ζήτησης για μεταφορά ξηρού φορτίου, ενώ τόνισε ότι δεν υπάρχει ιδανικός τρόπος χρηματοδότησης, καθώς και ότι χρειάζεται πολιτική βούληση τόσο για την ενίσχυση του ναυτιλιακού cluster, όσο και για την αναβάθμιση της δημόσιας, αλλά και της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης.

Πρόσθεσε επίσης ότι υπάρχει ανάγκη απλοποίησης του νομοθετικού πλαισίου για την προσέλκυση επενδυτών, και σημείωσε ότι η ελληνική ναυτιλία υποστηρίζει άμεσα και έμμεσα 250.000 θέσεις εργασίας.

Ακολούθησε η ομιλία του Βασίλη Καρατζά, CEO της Karatzas Marine Advisors & Co., ο οποίος έκανε λόγο για «τοξικό» δανεισμό για την κατασκευή πολλών πλοίων, που αποτελεί «βαρίδι» για τον κλάδο, και σημείωσε πως τα νέα δεδομένα αποτελούν πρόκληση και για τις τράπεζες που καλούνται να γίνουν ευέλικτες και να προσαρμοστούν. Σημείωσε ότι είναι πολλές οι τάσεις στον κλάδο, και υπογράμμισε πως χρειάζεται συνετή διαχείριση των χρημάτων και όχι υπερβολικές δαπάνες.

Το λόγο έλαβε στη συνέχεια ο Prof. Dr. Wolfgang Drobetz, Καθηγητής Εταιρικής και Ναυτιλιακής Χρηματοδότησης στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο του Αμβούργου, ο οποίος παρουσίασε έναν μαθηματικό τύπο από τον οποίο προκύπτει, όπως είπε, ότι η αγορά δεν πιστεύει πολύ στην ανάπτυξη του ναυτιλιακού κλάδου με συνέπεια να είναι χαμηλές οι αναμενόμενες επενδύσεις.

Πρόσθεσε ότι είναι μεγαλύτερη η προσδοκία ανάπτυξης στη γενική αγορά, σε σχέση με τη ναυτιλιακή αγορά, ενώ σημείωσε πως το ρίσκο στη ναυτιλιακή αγορά είναι αυξημένο και δε μπορεί να αποκλειστεί και η τυχόν εμφάνιση κάποιας «φούσκας».

Ακολούθησε η ομιλία του Δρ. Γιώργου Δ. Πατέρα, Αντιπροέδρου, Contships Management Inc., Προέδρου του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, ο οποίος έκανε λόγο για ταχύτατη εξέλιξη του κλάδου, αλλά και «αυτοκριτική», καθώς σημείωσε πως «Είμαστε θύματα της επιτυχία μας, που μας οδήγησε και σε απληστία», ενώ σημείωσε πως οι ναυτιλιακές αγορές βελτιώνονται, και εξέφρασε την ελπίδα ο ναυτιλιακός κλάδος να έμαθε από τα λάθη του.

Το λόγο στη συνέχεια έλαβε ο Αναστάσιος Α. Παπαγιαννόπουλος, Πρόεδρος της BIMCO, Principal, Common Progress Co Na S.A., ο οποίος έκανε λόγο για αυξημένη αβεβαιότητα λόγω του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ – Κίνας και εξέφρασε την ελπίδα αυτός να τελειώσει μέσα στο 2019.

Σημείωσε, με αφορμή το παραπάνω, ότι οι πολιτικές προστατευτισμού κάνουν κακό στη ναυτιλία, και τόνισε πως χρειάζονται παγκόσμιοι κανόνες για τη ναυτιλία ώστε να υπάρχουν ίσοι όροι ανταγωνισμού.

Ανέφερε ότι είναι σημαντικό ζήτημα η επιλογή μεταξύ τοποθέτησης σκράμπερ και χρήσης καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα θείου, ενώ σημείωσε πως «θα πρέπει να ενεργήσουμε προληπτικά και να έχουμε ανοιχτό μυαλό».

Μεγάλη αίσθηση προκάλεσε η ζωντανή συνέντευξη επί σκηνής του Γιώργου Προκοπίου, ιδρυτή, της Sea Traders SA, της Dynacom Tankers Management Ltd. και της Dynagas Ltd., από τον δημοσιογράφο της Wall Street Journal, Costas Paris.

synedrio-slide2open-shipping-finance-2019-o-fotis-koyvelis-proaniggeile-xekleidoma-simantikon-ependyseon-se-polla-limania-tis-choras0
O Costas Paris, The Wall Street Journal, συνομιλεί με τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου

Μεταξύ άλλων, ο Γιώργος Προκοπίου ανέφερε ότι η κρίση μετά το 2008 οφείλεται στη «μετακύλιση» των προβλημάτων των τραπεζών στον ναυτιλιακό κλάδο, όπως ακριβώς νωρίτερα είχε καταστραφεί το εμπόριο λόγω των υψηλών επιτοκίων στα οποία οδηγήθηκαν οι τράπεζες εξαιτίας των δικών τους προβλημάτων.

Προέβλεψε επίσης ότι ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ – Κίνας θα εξομαλυνθεί στους επόμενους 5-6 μήνες γιατί εάν συνεχιστεί αυτά που θα χάσουν είναι πολύ περισσότερα από τα όποια πιθανά κέρδη.

Πρόσθεσε ακόμα ότι έως το 15% του παγκόσμιου στόλου θα προλάβει να τοποθετήσει σκράμπερς μέχρι το 2020 που ξεκινάνε να ισχύουν οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί, οπότε το υπόλοιπο ποσοστό του παγκόσμιου στόλου θα πρέπει υποχρεωτικά να αναζητήσει άλλες λύσεις.

Σημείωσε επίσης ότι το LNG είναι το λιγότερο βλαπτικό ορυκτό καύσιμο για το περιβάλλον, και θα λειτουργήσει ως «γέφυρα» για τη μετάβαση σε «καθαρές» λύσεις ενέργειας.

Τέλος, ανέφερε ότι η δική του πρόταση είναι η επιβράδυνση της κατασκευής νέων πλοίων και η έμφαση στον σχεδιασμό νέων μηχανών, προπελών κ.λπ., ώστε η μείωση των εκπομπών ρύπων που επιτυγχάνεται με τη μείωση της ταχύτητας, να υπερβεί το 50%.

Στην ενότητα με θέμα «From Physical to Digital», κεντρική ομιλήτρια ήταν η Ruthie Amaru, Chief Marketplace Officer Freightos – Amazon FBA Shipping Calculator, η οποία ανέφερε ότι το 40% των ναυτιλιακών εταιρειών παγκοσμίως έχει ήδη καταρτίσει μία ψηφιακή στρατηγική, πράγμα που, όπως είπε, δείχνει πως την απασχολεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός, ακόμα και αν οι πολιτικές της δεν είναι οι πιο σωστές πάντα. Διαπίστωσε ότι πολλές φορές οι ναυτιλιακές εταιρείες φοβούνται τον ψηφιακό μετασχηματισμό, εξήγησε όμως ότι δεν κινδυνεύουν από αυτόν, αντίθετα, κινδυνεύουν εάν τον αγνοήσουν διότι σε αυτή την περίπτωση θα σταματήσουν σταδιακά να είναι ανταγωνιστικές. Σημείωσε ακόμα πως οι ευκαιρίες από τον ψηφιακό μετασχηματισμό είναι πολλές και μεγάλες και το θέμα είναι εάν μπορούμε να τις διακρίνουμε και να τις πιάσουμε, ενώ επισήμανε πως μέσα από την τόλμη και το ρίσκο πολλές φορές έρχονται τα πιο ωραία πράγματα.

Η επόμενη ενότητα του συνεδρίου ήταν αφιερωμένη στους εφοπλιστές και το πρώτο πάνελ συζήτησης της ενότητας είχε θέμα «Where there is a Will, there is a Way». Συντονιστής ήταν ο Yuri Bender, αρχισυντάκτης, Professional Wealth Management στους Financial Times, και συμμετείχαν οι Γιώργος Δ. Γουρδομιχάλης, Διευθύνων Σύμβουλος, Phoenix Shipping & Trading S.A., Σταύρος Γυφτάκης, Οικονομικός Διευθυντής, Seanergy Maritime Holdings Corp., Χάρης Κοσμάτος, Corporate Development Officer, Tsakos Energy Navigation Ltd., Γιάννης Πλατσιδάκης, πρ. Πρόεδρος, INTERCARGO, Διευθύνων Σύμβουλος, Anangel Maritime Services Inc., και Γιώργος Α. Τσαβλίρης, Principal, Tsavliris Salvage Group.

Το τελευταίο panel του συνεδρίου είχε θέμα «The New Wave: The Next Generation in Shipping», απαρτιζόταν από την επόμενη γενιά της ναυτιλίας και είχε συντονίστρια τη Δανάη Μπεζαντάκου, CEO της Navigator Shipping Consultants. Σε αυτό συμμετείχαν οι Γιώργος Σπ. Αλεξανδράτος, Γενικός Διευθυντής, Apollonia Lines SA & Αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, Αλέξανδρος Κ. Χατζηπατέρας, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Dorian LPG (USA) LLC και Isabelle Rickmers, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Zeaborn Ship Management.

Οι συμμετέχοντες μίλησαν για τις εμπειρίες τους, για τις δυσκολίες και τις αντιξοότητες που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν χωρίς να έχουν τη σχετική εμπειρία, και για τις δυνατότητες δημιουργίας startups με αντικείμενο τη ναυτιλία και έδρα την Ελλάδα.

Ο επίλογος του συνεδρίου δόθηκε από τον Μανώλη Βορδώνη, πρ. Πρόεδρο & Εκτελεστικό Διευθυντή της Thenamaris Ship Management Inc., ο οποίος σημείωσε το γεγονός πως άκουσε νέους ανθρώπους να μιλάνε για κανονιστικά πλαίσια, για νέες τεχνολογίες κ.ά., αλλά με μία «άλλη» γλώσσα, καθώς μίλησαν πολύ για τους ανθρώπους, για τον ανθρώπινο παράγοντα και για συναισθήματα. Ανέφερε επίσης ότι η ναυτιλία αναπτύσσεται βοηθούμενη (αλλά και βοηθώντας) από πλήθος άλλων κλάδων, και σημείωσε πως είναι στο DNA και στην ψυχή του ναυτιλιακού κλάδου να εξυπηρετεί τον κόσμο, και γι’ αυτό θα συνεχίσει να το κάνει με όρεξη και αγάπη. Με αυτό το συναίσθημα της αγάπης έκλεισε την ομιλία του, καλώντας όλους να συμβάλλει ο καθένας με τον τρόπο του «να κάνουμε ξανά τη χώρα μας όπως ήταν».

Το συνέδριο έκλεισε με κοκτέιλ που ο διοργανωτής παρέθεσε από κοινού με τον Όμιλο Tsakos.

Περισσότερες πληροφορίες υπάρχουν στην ιστοσελίδα http://www.slide2open.net/el/shippingfinance2019/