ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μικρή αύξηση στο 10μηνο της διαφημιστικής δαπάνης

Οριακή αύξηση της τάξης του 0,71% παρουσίασε τους πρώτους δέκα μήνες του 2001 η συνολική τεκμαρτή διαφημιστική δαπάνη, σύμφωνα με τα στοιχεία της Media Services. Στην περίοδο αυτή η τεκμαρτή διαφήμιση συγκέντρωσε 406,7 δισ. δρχ. ή 1,19 δισ. ευρώ έναντι 403,9 δισ. δρχ. ή 1,18 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2000. Αρνητική της τάξης του -3,37% ήταν η μεταβολή που εμφάνισε η τεκμαρτή διαφημιστική δαπάνη τον Οκτώβριο του 2001 και κινήθηκε στα 48 δισ. δρχ. έναντι 49,7 δισ. δρχ. τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Η αρνητική πορεία της διαφήμισης στους δέκα μήνες του έτους κυρίως εντοπίζεται στην τηλεόραση και στον Τύπο, σε αντίθεση με τα περιοδικά και λιγότερο το ραδιόφωνο, αλλά πάντα θα πρέπει να έχουμε υπ’ όψιν ότι αναφερόμαστε σε τεκμαρτά παρά σε πραγματικά ποσά. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι η πτώση είναι μεγαλύτερη και έχει αρχίσει όχι μόνον να προβληματίζει, αλλά και να προκαλεί έντονη ανησυχία. Αν η πορεία της οικονομίας και του Χρηματιστηρίου «αναθερμανθούν» σύμφωνα με τις προβλέψεις, τότε είναι πολύ πιθανό ότι και η διαφήμιση ως εξαρτημένη μεταβλητή της οικονομίας να αποκτήσει νέα δυναμική. Οι τελευταίοι μήνες του έτους, ο Νοέμβριος και περισσότερο ο Δεκέμβριος, θα είναι ενδεικτικοί για το τι μέλλει γενέσθαι το 2002.

Από τα 406,7 δισ. δραχμές η τηλεόραση απέσπασε το 43,41% της τεκμαρτής δαπάνης, καθώς συγκέντρωσε 176,5 δισ. δρχ. έναντι 179,5 δισ. δρχ. το 2000. Εμφάνισε, δηλαδή, αρνητική μεταβολή της τάξης του -1,66% για έκτο συνεχή μήνα, κάτι που είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό για το τηλεοπτικό προϊόν, καθώς το μερίδιο αυτό αποτελεί από τα χαμηλότερα στην ιστορία της τηλεοπτικής διαφήμισης στη χώρα μας. Το Mega απέσπασε το 32,52% της δαπάνης, ο Antenna το 28,35%, το Star το 18,12%, ο ALPHA το 14,11%, το Alter το 1,46%,το Tempo το 1%, το Extra 0,67% και τα τρία μαζί κανάλια της EPT το 3,62%.

Αντιθέτως, τα περιοδικά σημείωσαν αύξηση της τεκμαρτής διαφημιστικής τους απορρόφησης συγκεντρώνοντας 140 δισ. δρχ. έναντι 122,4 δισ. δρχ. το 2000 και αύξηση 14,95%, ενώ το μερίδιό τους ανήλθε στο 34,60%. Τα μηνιαία ποικίλης ύλης απορρόφησαν το 37,64% της δαπάνης των περιοδικών, τα ειδικά έντυπα 24,15%, τα εβδομαδιαία ποικίλης ύλης το 12,72%, τα ένθετα των εφημερίδων το 14,45% και τα τηλεοπτικά το 11,04% της δαπάνης.

Οι εφημερίδες εμφάνισαν πτώση κατά 15,26% καθώς το δεκάμηνο του 2001 συγκέντρωσαν 69,8 δισ. δρχ. έναντι 82,4 δισ. δρχ. το 2000 και απέσπασαν μερίδιο 17,17%. Βεβαίως, το μερίδιό τους αυξάνεται κατά πολύ αν στις εφημερίδες συμπεριλαμβάνονταν τα διαφημιστικά έσοδα των ένθετων περιοδικών, τα οποία εντάσσονται στην κατηγορία του περιοδικού Τύπου. Από αυτές: οι κυριακάτικες απέσπασαν το 39,95%, οι απογευματινές το 33,16%, οι οικονομικές το 14,36%, οι πρωινές το 9% και οι αθλητικές το 3,64%.

Το ραδιόφωνο απορρόφησε 19,6 δισ. δρχ. έναντι 19,4 δισ. δρχ. το 2000 και ποσοστό 4,82% (μεταβολή 0,69%). O ΣΚΑΪ 100,4 απέσπασε το 17,71% της δαπάνης, ο Flash 9,61 τo 15,30%, ο Μελωδία το 11,90%, ο Love FM το 11,01% και ο Antenna το 10,26%.

Οι τέσσερις πρώτοι σε διαφημιστική δαπάνη διαφημιζόμενοι ανά κατηγορία τους πρώτους δέκα μήνες του 2001 ήταν οι εκδόσεις, τα επιβατικά αυτοκίνητα, το Δημόσιο, η κατηγορία «διασκέδαση» και η κινητή τηλεφωνία. Τέλος, τον Οκτώβριο του 2001 κινήθηκαν συνολικά 3.538 προϊόντα, από τα οποία τα 888 στην τηλεόραση, 2.380 στα περιοδικά, 945 στις εφημερίδες και 353 στο ραδιόφωνο.