ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η μεγαλύτερη εξαγορά ελληνικής εταιρείας τεχνολογίας

instashop

Τις ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης που διαθέτουν οι startups φανερώνει η απόκτηση της πλατφόρμας ειδών διατροφής InstaShop από τη γερμανική πολυεθνική Delivery Hero, έναντι 305 εκατ. ευρώ (360 εκατ. δολ.), ποσό που είναι το μεγαλύτερο που έχει δοθεί ποτέ για εξαγορά ελληνικής νεοφυούς εταιρείας. Για την επιτυχία αυτή ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, χθες με ανάρτησή του στο Twitter, συνεχάρη την InstaShop, που συνιστά «τη μεγαλύτερη, έως σήμερα, εξαγορά ιδρυθείσας ελληνικής startup». «Με τη δραστηριότητα έρευνας και ανάπτυξης (R&D) να βρίσκεται στην Ελλάδα και την αρχική επένδυση να είναι ελληνική (σ.σ.: η εξαγορά) καταδεικνύει ότι το οικοσύστημα των startups θριαμβεύει και ενδυναμώνεται συνεχώς», δήλωσε.

Εως σήμερα το ρεκόρ της μεγαλύτερης εξαγοράς ελληνικής εταιρείας τεχνολογίας διατηρούσε η Softomotive, που εξαγοράστηκε τον περασμένο Μάιο από τον αμερικανικό κολοσσό Microsoft έναντι ποσού άνω των 100 εκατ. ευρώ. 

Το μυστικό επιτυχίας της InstaShop έγκειται στο ότι οι ιδρυτές της, ο Γιάννης Τσιώρης και η Ιωάννα Αγγελιδάκη, εντόπισαν έγκαιρα το κενό που είχε η αγορά, εν προκειμένω της Μέσης Ανατολής. Πριν από πέντε χρόνια, ο Γιάννης Τσιώρης, ενώ ήταν επικεφαλής του τμήματος Marketing Intelligence της Philips για τη Μέση Ανατολή και την Τουρκία, διαπίστωσε ότι στο Ντουμπάι δεν υπήρχε η δυνατότητα διαδικτυακής προμήθειας και αποστολής ειδών διατροφής. Ετσι, αφότου ανέπτυξε τη βασική ιδέα της εφαρμογής, το Minimum Viable Product (MVP) όπως είναι ο όρος στον χώρο των νεοφυών εταιρειών, παραιτήθηκε από τη Philips, δημιουργώντας μια ολιγομελή ομάδα με την Ιωάννα Αγγελιδάκη, συνιδρύτρια της Instashop. 

«Δοκίμασε τα νερά», πραγματοποιώντας το πρώτο συμβόλαιο με τοπικό σούπερ μάρκετ, και ύστερα από λίγους μήνες το ελληνικό fund VentureFriends με συνιδρυτή και Managing Partner τον Απόστολο Αποστολάκη, που τοποθετείται σε νεοφυείς εταιρείες, μαζί με την Jabbar, που χρηματοδοτεί εταιρείες τεχνολογίας στη Μέση Ανατολή, επένδυσαν στην Instashop. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι στη χρηματοδότηση της εταιρείας ήταν καθοριστική και η συμβολή του Equifund, που έχει ως αντικείμενο την ενίσχυση επιχειρηματικών εγχειρημάτων και το μεγαλύτερο μέρος των πόρων του προέρχεται από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Και αυτό επειδή είχε χρηματοδοτήσει το Venture Friends, το οποίο με τη σειρά του τοποθετήθηκε στην InstaShop, η οποία διατηρεί το τεχνολογικό κέντρο της στη Θεσσαλονίκη.

Μέσα σε μία πενταετία και ύστερα από συνολική επένδυση μόλις 6 εκατ. ευρώ, η εταιρεία κατάφερε να καταστεί κερδοφόρος και να αυξήσει τον ημερήσιο αριθμό παραγγελιών σε δεκάδες χιλιάδες, με δραστηριότητα σε Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κατάρ, Μπαχρέιν, Αίγυπτο και Λίβανο.   

Η επέλαση του κορωνοϊού εκτόξευσε τη ζήτηση για την εφαρμογή που κάλυπτε τις αυξημένες ανάγκες για προμήθεια φαγητού και φαρμάκων χωρίς να απαιτείται μετακίνηση εκτός σπιτιού. Η μεγέθυνση της Instashop μόνο απαρατήρητη δεν πέρασε από την Delivery Hero, η οποία μόλις την περασμένη Δευτέρα εντάχθηκε στον δείκτη DAX, που αντιπροσωπεύει τις 30 μεγαλύτερες εταιρείες του γερμανικού χρηματιστηρίου. Η απόκτηση της Instashop έχει στόχο την περαιτέρω επέκταση της γερμανικής εταιρείας στην αγορά του «γρήγορου» ηλεκτρονικού εμπορίου (τροφίμων κτλ.), της οποίας η αξία εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 450 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2030, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Delivery Hero. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην οικονομία διαμοιρασμού, όπως η Uber, έχουν αρχίσει να προσφέρουν υπηρεσίες μεταφοράς ειδών τροφίμων.  

Στη χώρα μας, η Delivery Hero δραστηριοποιείται από το 2012, έχοντας ιδρύσει την πλατφόρμα efood και έχοντας εξαγοράσει την ιστοσελίδα «Deliveras», που συνεργάζεται με περισσότερα από 3.000 εστιατόρια σε 60 πόλεις.