«Αλλάζει χέρια» η ένδυση

4' 54" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με δραματικό τρόπο επιβεβαιώνουν τις προβλέψεις όσων έκαναν λόγο για «ξεκαθάρισμα» της αγοράς οι πρόσφατες εξελίξεις στη Βιομηχανία Εσωρούχων Sex Form A.E., μετά την ανακοίνωση της εταιρείας για την αδυναμία της να αντεπεξέλθει στις οικονομικές της υποχρεώσεις τόσο έναντι των εργαζομένων της όσο και έναντι του Δημοσίου. Ο οξύτατος ανταγωνισμός που χαρακτηρίζει ολόκληρη την αγορά της ένδυσης, ο οποίος μάλιστα οξύνθηκε περαιτέρω μετά την 1η Ιανουαρίου 2005 και την κατάργηση των ποσοστώσεων στις εισαγωγές κλωστοϋφαντουργικών ειδών από χώρες χαμηλού κόστους, έχει μετατρέψει την επιβίωση στο σύγχρονο οικονομικό περιβάλλον σε σταυρόλεξο για «δυνατούς λύτες».

Διαχείριση κρίσεων

Το γεγονός, πάντως, ότι αρκετές επιχειρήσεις εμφανίζουν προβλήματα ρευστότητας και αδυναμία αντιμετώπισης του ανταγωνισμού από το σύνολο του κλάδου της ένδυσης θέτει ένα σημαντικό ζήτημα, πέραν της οικονομικής συγκυρίας και του οξυμένου ανταγωνισμού: αυτό της εταιρικής διαχείρισης. Σε μία χώρα που υπερηφανεύεται για τους υψηλούς δείκτες επιχειρηματικότητας, αποδεικνύεται τελικά ότι δεν είναι και τόσο εύκολο να είναι κανείς αποτελεσματικός στη διαχείριση κρίσεων και στην ανάληψη πρωτοβουλιών σε ένα παγκοσμιοποιημένο, απαιτητικό περιβάλλον.

Και είναι πράγματι λυπηρό να βλέπει κανείς μια ελληνική επιχείρηση να αδυνατεί να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις του σύγχρονου περιβάλλοντος, ιδιαίτερα στην περίπτωση της Sex Form, της οποίας ο πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος, κ. Αντώνης Παπαδόπουλος, δήλωνε στην «K» προ διετίας ότι η αναδιάρθρωση της παγκόσμιας αγοράς θα απέβαινε θετική τόσο για την ίδια την εταιρεία όσο και για το σύνολο της εγχώριας αγοράς. «Οσοι αφουγκράζονται την αγορά βρίσκονται μέσα στις εξελίξεις και αποκομίζουν σημαντικά οφέλη», είχε δηλώσει χαρακτηριστικά, τολμώντας μάλιστα να προβλέψει ότι «το ενδιαφέρον που εκδηλώνουν μεγάλες αλυσίδες λιανικής από τις ΗΠΑ και τη Μέση Ανατολή για τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες εσωρούχων θέτει την προοπτική της αγοράς σε θετική τροχιά». Σημειώνεται ότι, παρά τις συνεχείς προσπάθειες της «K» να έλθει σε επικοινωνία μαζί του, ο κ. Παπαδόπουλος τελικώς δεν εμφανίστηκε ώστε να κάνει διευκρινίσεις στην παρούσα φάση.

Ανταγωνισμός

«Η αγορά ήταν πάντα πολύ ανταγωνιστική και οι φθηνές εισαγωγές οπωσδήποτε δεν διευκολύνουν την κατάσταση», σημειώνει από την πλευρά του ο κ. Τηλέμαχος Κιτσικόπουλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος (ΣΕΠΕΕ) και πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος της εταιρείας ενδυμάτων ΕΛΒΕ, η οποία μεταξύ άλλων αντιπροσωπεύει τις αλυσίδες εσωρούχων και μαγιό «Calzedonia» και «Intimissimi», με συνολικά 64 καταστήματα στην Ελλάδα. Ο ίδιος επιμένει στο τρίπτυχο «ποιότητα – μοντέρνος σχεδιασμός – προσιτή τιμή», σε συνδυασμό με την επιλογή των κατάλληλων σημείων πώλησης, στοιχεία που αν αναμειχθούν σωστά δίνουν τη «συνταγή της επιτυχίας». «Οι καλές εταιρείες έχουν καλή απόδοση, αρκεί να θυμάται κανείς ότι ο ανταγωνισμός και το ξεκαθάρισμα της αγοράς δεν σταματούν ποτέ», υπογραμμίζει, θέτοντας σε πρώτο πλάνο τον παράγοντα του ικανού μάνατζερ στην εξίσωση της επιβίωσης.

Σε μία δύσκολη πάντως οικονομική συγκυρία, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι δύο προαναφερθείσες αλυσίδες αναπτύσσονται με ρυθμούς της τάξης του 20% σε ετήσια βάση. Οπωσδήποτε δεν είναι τυχαίο γεγονός, τη στιγμή μάλιστα που πιστοποιείται πτώση της ελληνικής παραγωγής και μεταφορά της παραγωγικής διαδικασίας σε τρίτες επιχειρήσεις που εδρεύουν κυρίως σε βαλκανικές χώρες. Από την άλλη πλευρά, διαθέτοντας το αδιαμφισβήτητο πλεονέκτημα του ισχυρού και αναγνωρίσιμου brand name, τα εισαγόμενα προϊόντα διεισδύουν με ευκολία στην ελληνική αγορά, προσφέροντας στον καταναλωτή αξιόπιστα προϊόντα ευρωπαϊκής κατασκευής, σε ανταγωνιστικές τιμές. Για άλλη μια φορά πιστοποιείται η κυριαρχία του επώνυμου εις βάρος του ανώνυμου προϊόντος.

Απαισιοδοξία για την ελληνική αγορά εκφράζει από την πλευρά του ο Ομιλος Χατζηιωάννου. Ο οικονομικός διευθυντής του ομίλου κ. Γ. Παπιώτης υποστηρίζει ότι η αγορά «αλλάζει χέρια» εδώ και μία διετία περίπου και τολμάει να προβλέψει ότι μέσα στην επόμενη διετία, θα έχει πολύ διαφορετική μορφή. «Οι πρόσφατες εξελίξεις στον κλάδο της ένδυσης εν γένει αποβαίνουν θετικές για τις οργανωμένες αλυσίδες και τα εμπορικά κέντρα. Το γεγονός αυτό ωφελεί μόνο τα δύο άκρα της αγοράς: τα πολύ ακριβά και τα πολύ φθηνά προϊόντα. Ετσι λοιπόν, είναι τα μεσαία στρώματα εκείνα που υφίστανται τις εντονότερες πιέσεις, γεγονός που μεταφράζεται σε μεγάλη αλλαγή για την ελληνική αγορά».

Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η θυγατρική εταιρεία Vertical (παραγωγή και χονδρική διάθεση καλτσών και εσωρούχων) του Ομίλου Χατζηιωάννου μπορεί κατά κάποιον τρόπο να εξαιρεθεί των δυσμενών συνεπειών της τρέχουσας κατάστασης, εξαιτίας του γεγονότος ότι τα 2/3 του κύκλου εργασιών της πραγματοποιούνται στις αγορές του εξωτερικού, με το υπόλοιπο 1/3 να αναφέρεται στη διάθεση των αναγνωρίσιμων brand names «Belinda» και «Venus Victoria». Παρά ταύτα, οι αναταράξεις της ελληνικής αγοράς δεν αφήνουν ανέπαφη την εταιρεία. «Διαπιστώνουμε καθημερινά τη στενότητα χρήματος και αντιλαμβανόμαστε ότι από εδώ και στο εξής θα αντιμετωπίζουμε θέματα όπως παράταση πληρωμών, καθυστερημένες εισπράξεις, έλλειψη ρευστού κ.ά. Σε κάθε περίπτωση, προσπαθούμε να διασφαλίζουμε ότι η πώληση θα συνοδεύεται από είσπραξη, εξετάζοντας αυστηρά τους υποψήφιους πελάτες μας».

Πράγματι, δεν άφησε τελείως ανέπαφο τον Ομιλο Χατζηιωάννου η δυσμενής οικονομική συγκυρία, αν κρίνει κανείς από τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου 2005 που έχουν δημοσιευθεί (μείωση 16,6% στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών και 41,2% στα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων). Ωστόσο, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, τα αποτελέσματα αυτά είναι συγκυριακά, ενώ αναμένεται διόρθωση της κατάστασης στο εννεάμηνο, βάσει των πωλήσεων που πραγματοποιούνται τον μήνα Σεπτέμβριο, οπότε ολοκληρώνεται σημαντικό κομμάτι του όγκου των παραγγελιών για το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Ο κ. Παπιώτης σημειώνει περαιτέρω ότι περιστατικά όπως αυτό της Sex Form επηρεάζουν το σύνολο της αγοράς τουλάχιστον μέχρις ότου η κατάσταση εκτονωθεί, οπότε, σε κάθε περίπτωση, είναι αρνητικές εξελίξεις. «Χρειάζεται να βλέπει κανείς τις αλλαγές που έρχονται, να μπορεί να τις χειρίζεται και παράλληλα να είναι διατεθειμένος να λάβει τολμηρές, ρηξικέλευθες αποφάσεις, προκειμένου να επιβιώσει», καταλήγει.

Οσον αφορά το τι μέλλει γενέσθαι, αξίζει να σημειωθούν τα αποτελέσματα της πρόσφατης έρευνας της ICAP ειδικά για την αγορά εσωρούχων – μαγιό. Η εγχώρια παραγωγή εσωρούχων παρουσίασε πτωτική τάση την περίοδο 2000-2004, με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης 3,7%, ενώ για την διετία 2005-2006 αναμένεται μέση ετήσια αύξηση της τάξης του 1%. Περαιτέρω, οι εισαγωγές εσωρούχων από ασιατικές χώρες αναμένεται να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο τα προσεχή έτη, καθώς αρκετές παραγωγικές επιχειρήσεις προχωρούν σε αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων τους, διευρύνοντας τον εισαγωγικό τομέα, τάση που εκτιμάται ότι θα συνεχισθεί και την επόμενη διετία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή