Στα όρια του κορεσμού η αγορά multiplex

Στα όρια του κορεσμού η αγορά multiplex

3' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η πρώτη επαφή του ελληνικού κοινού με τον πολυκινηματογράφο πραγματοποιήθηκε το 1997 όταν η Village Roadshow δημιούργησε στο Μαρούσι τις πρώτες δέκα κινηματογραφικές αίθουσες υπό ενιαία στέγη. Στη συνέχεια, ο ρυθμός ανάπτυξης και επέκτασης των πολυκινηματογράφων απέκτησε… κινηματογραφική ταχύτητα και πλέον η Αθήνα διαθέτει 8 multiplex. Η μοναδική αλλά ουσιαστική διαφοροποίηση είναι ότι σταδιακά οι πολυκινηματογράφοι έπαψαν να αποτελούν αυτόνομες αναπτύξεις, αλλά εντάχθηκαν σε εμπορικά κέντρα και πολυχώρους ψυχαγωγίας.

Η εικόνα σήμερα

Η αρχή έγινε πάλι από τη Village με τη δημιουργία του Village Park στον Ρέντη. Πλέον, κινηματογράφοι της Ster Cinemas πλαισιώνουν το Escape Center στο Ιλιον, της Odeon το Kosmopolis στη λεωφ. Κηφισίας, ενώ στο The Mall η Village Roadshow λειτουργεί 15 αίθουσες. Επί της λεωφ. Συγγρού λειτουργεί από τις αρχές του έτους το Star City με 10 αίθουσες της Odeon και έπεται συνέχεια με τις 12 νέες αίθουσες της Village στο εμπορικό κέντρο τς Μπάμπης Βωβός στο Δέλτα Φαλήρου.

Πολυκινηματογράφο 6-8 αιθουσών θα περιλαμβάνει επίσης και το εμπορικό κέντρο «Park Avenue» που θα αναπτύξει στο Γαλάτσι η Sonae-Χαραγκιώνης, σύμφωνα τουλάχιστον με τα αρχικά σχέδια.

Με απλούς υπολογισμούς προκύπτει ότι μέσα στην επόμενη διετία η Αθήνα θα διαθέτει μόνο με τη μορφή πολυκινηματογράφων πάνω από 100 αίθουσες, χωρίς να υπολογίζονται αυτές των παραδοσιακών σινεμά που εκσυγχρονίζονται και σε πολλές περιπτώσεις ακολουθούν το πρότυπο των multiplex, όπως το ΑΕΛΛΩ στην Πατησίων που διαθέτει 5 αίθουσες. Πλέον τα περιθώρια περαιτέρω επέκτασης δείχνουν να περιορίζονται και η αγορά αγγίζει τα όρια του κορεσμού.

Νότια προάστια

Είναι χαρακτηριστικό ότι η πρόσφατη συμφωνία της Ster Cinemas με ξένο fund για την πώληση μεριδίου 30% έναντι 8 εκατ. ευρώ στοχεύει κυρίως στη χρηματοδότηση νέων επενδύσεων σε Βουλγαρία και Ρουμανία και σε πολύ μικρότερο βαθμό στην ελληνική αγορά με ένα ή δύο νέα multiplex στα νότια προάστια. Η περιοχή των νοτίων προαστίων θα αποτελέσει ένα ακόμα πεδίο ανταγωνισμού των τριών μεγάλων του κλάδου, ενώ τα σχέδια για τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου στο Ελληνικό δείχνουν να αποτελούν την τελευταία μεγάλη ευκαιρία για τον κλάδο των πολυκινηματογράφων, τουλάχιστον στην Αττική.

Από την άλλη πλευρά, η Αττική Οδός θα μπορούσε να αποτελέσει μία ακόμα διέξοδο για τη δημιουργία νέων πολυκινηματογράφων, δεδομένου μάλιστα ότι υπάρχουν και οι κατάλληλες εκτάσεις. Ομως, η Αττική Οδός είναι «κλειστός» δρόμος και εκτιμάται από τα στελέχη των εταιρειών ότι δεν εξυπηρετεί την έξοδο του Σαββατόβραδου. Παράλληλα, μεγάλο μέρος του κοινού των multiplex δεν διαθέτει μεταφορικό μέσο, ενώ ανασταλτικά λειτουργεί και το επιπλέον κόστος των διοδίων.

Το μέλλον

Οπως επισημαίνει ο επικεφαλής της Village Roadshow στην Ελλάδα κ. Χάρης Αντωνόπουλος, «η ανάπτυξη περισσότερων πολυκινηματογράφων με τον τρόπο που γνωρίσαμε μέχρι σήμερα αποτελεί παρελθόν χωρίς μέλλον. Το μέλλον εκτιμούμε ότι βρίσκεται στη δημιουργία προορισμών και ολοκληρωμένων προτάσεων διασκέδασης για όλη την οικογένεια με την ποικιλία χρήσεων. Για εμάς η ανάπτυξη απλών πολυκινηματογράφων έχει τελειώσει και για τον λόγο αυτό μετασχηματιζόμαστε σε εταιρεία ψυχαγωγίας». H τάση που δείχνει να κυριαρχεί, όπως αυτή αποτυπώνεται στην τελευταία σειρά αναπτύξεων με τη συμμετοχή πολυκινηματογράφων, δείχνει να επιβεβαιώνει την εκτίμηση του κ. Αντωνόπουλου. Ομως πλέον, οι εταιρείες του real estate συμμερίζονται και τον προβληματισμό για τον επικείμενο κορεσμό των πολυκινηματογράφων, που αποτελούν μέχρι σήμερα τον βασικό μισθωτή-χρήστη των εμπορικών και ψυχαγωγικών κέντρων. «Αυτή την περίοδο γίνονται πολλά πράγματα ταυτόχρονα στην ελληνική αγορά και κυρίως στο Λεκανοπέδιο, χωρίς να υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος για να αφομοιωθούν από το καταναλωτικό κοινό και να αποκτήσουν χαρακτήρα. Δεν νομίζω ότι ο κάτοικος της Αθήνας το μόνο που έχει να κάνει είναι να ψωνίζει και να πηγαίνει σινεμά», μας λέει στέλεχος μεγάλης συμβουλευτικής εταιρείας στο real estate.

Η ευρωπαϊκή τάση

Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι στην Ευρώπη το μοντέλο δημιουργίας εμπορικών κέντρων με βασική ψυχαγωγική δραστηριότητα τον πολυκινηματογράφο έχει αρχίσει και εγκαταλείπεται. Οι developers προχωρούν σε περισσότερα και ποιοτικότερα εμπορικά καταστήματα και δίνουν περισσότερη βαρύτητα στο retail, καθώς συνειδητοποιούν ότι η προσθήκη της ψυχαγωγίας δεν εξασφαλίζει την επιτυχία ενός εμπορικού κέντρου.

Τα στελέχη της αγοράς των πολυκινηματογράφων συμφωνούν πλέον ότι η επέκταση των πολυκινηματογράφων θα προσανατολιστεί σε μικρότερες, τοπικές λύσεων, ικανές να καλύψουν περιοχές με μεγάλη πληθυσμιακή πυκνότητα. Υπό την έννοια αυτή, ενδιαφέρον εμφανίζουν περιοχές του Πειραιά που σήμερα δεν έχουν αναπτυχθεί καθόλου, το Περιστέρι, τα Πετράλωνα, η Αγία Παρασκευή ή ο Χολαργός. Περιθώρια για αναπτύξεις μικρής κλίμακας υπάρχουν και στα Μεσόγεια, που στερούνται τέτοιου είδους «κοινωνικών υποδομών» και μπορούν να εξυπηρετήσουν τις τοπικές κοινωνίες, αλλά και βορειότερα των λεγόμενων βορείων προαστίων, προς Αγιο Στέφανο, Δροσιά ή Διόνυσο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή