ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι πιέσεις στη λιανική του κλάδου επίπλου εντάθηκαν

Ως έτος αντιφατικών εξελίξεων μπορεί να χαρακτηριστεί το 2006 για τον κλάδο του επίπλου, τόσο στη χώρα μας όσο και διεθνώς. Οι πιέσεις στην αγορά της λιανικής εντάθηκαν για τις επιχειρήσεις, αναγκάζοντας κάποιες από αυτές σε ριζική αναδιάρθρωση, άλλες σε διαφοροποίηση και άλλες σε… πτώχευση. Τα νέα, ωστόσο, δεν ήταν μόνο αρνητικά τη χρονιά που κλείνει. Εκτός από την πτώχευση της αλυσίδας Habitat στην Ελλάδα και την περιορισμένη ρευστότητα των επιχειρήσεων, οι τελευταίες εβδομάδες του χρόνου είδαν επίσης το ξεκίνημα μιας νέας, ελληνικής προσπάθειας στη λιανική του επίπλου, στοιχείο που δύναται να χαρακτηριστεί, τουλάχιστον, ελπιδοφόρο. Το άνοιγμα του καταστήματος Planet Home, συμφερόντων του ομίλου Γιαννούλα, ο οποίος διαθέτει μακρόχρονη παρουσία στον κλάδο του επίπλου ως προμηθευτής, πιστοποιεί το γεγονός ότι τελικά η αγορά οικιακού εξοπλισμού στην Ελλάδα έχει περιθώρια ανάπτυξης, καθώς η πελατειακή βάση δείχνει να αυξάνεται, αν και ίσως αντιστρόφως ανάλογα με την αγοραστική της δυνατότητα.

Με λίγα λόγια, αν και διαπιστώνεται αυξημένη ζήτηση για τα είδη σπιτιού, είτε πρόκειται για έπιπλα είτε για αντικείμενα, αυτή δείχνει να κατευθύνεται κυριότερα εκεί που υπάρχει η βέλτιστη δυνατή συσχέτιση ποιότητας / τιμής. Εάν, δηλαδή, την περίοδο της ελληνικής χρηματιστηριακής ευφορίας το αναγνωρίσιμο όνομα αποτελούσε βασική επιλογή για σημαντική μερίδα καταναλωτών, σήμερα πλέον ο καταναλωτής αναζητεί τη «value for money» εναλλακτική πρόταση, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες του. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η έναρξη της λειτουργίας από τον όμιλο Γιαννούλα του καταστήματος Planet Home, της ελληνικής προσπάθειας να αποσπάσει μερίδιο αγοράς από την αγορά των ειδών οικιακού εξοπλισμού που συνδυάζουν το design με την προσιτή τιμή. Ως εκ τούτου, στα χαρακτηριστικά της χρονιάς που φεύγει θα πρέπει να συμπεριληφθεί η ισχυροποίηση της αλυσίδας ΙΚΕΑ και του concept που αυτή φέρει, τάση που αναμένεται να εντατικοποιηθεί το 2007, με το άνοιγμα ενός ακόμη καταστήματος ΙΚΕΑ στην Αττική και την ενδεχόμενη ανάπτυξη του Planet Home, σε χρονικό ορίζοντα 3ετίας. Το ίδιο περίπου μοτίβο εξάλλου ακολουθεί και η SATO, μέσα από την αλυσίδα ENTOS, την οποία επιδιώκει να αναπτύξει ταχύτατα το ερχόμενο έτος και σε ένα βαθμό και η εταιρεία Βαράγκης, μέσα από την μαζικότερη διάθεση της συλλογής Varangis Schemata, η οποία συνδυάζει το design με την προσιτή τιμή.

Απ’ την άλλη πλευρά, με δεδομένο ότι σε διεθνές επίπεδο η χρονιά που φεύγει σηματοδότησε την αναβίωση των επώνυμων ειδών, μέσα όμως από την εκλογίκευση των τιμών, κερδισμένες αυτή τη χρονιά βγαίνουν επίσης επιχειρήσεις που εφάρμοσαν ευέλικτες εμπορικές πολιτικές. Προσφέροντας στους καταναλωτές την ευχέρεια των αγορών με άτοκες δόσεις και παράλληλα ελέγχοντας τα λειτουργικά τους έξοδα, εμπορικές επιχειρήσεις, όπως το Notos Galleries Home, κατάφεραν να καθιερωθούν στην αγορά, έστω και αν οι τιμές τους κυμαίνονται σε μεσαία και υψηλά επίπεδα. Θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί με αρκετή βεβαιότητα ότι ο καταναλωτής δείχνει να ασπάζεται την τάση του «mix and match» που διατρέχει τη σύγχρονη εποχή, κάνοντας δηλαδή συνδυασμούς που του επιτρέπουν να ανανεώνει τον χώρο του εύκολα και οικονομικά, επιλέγοντας οικονομικές μεν λύσεις, ενδίδοντας όμως ταυτόχρονα στη γοητεία του ακριβού, εφόσον αυτό εντάσσεται σε ορθολογικό πλαίσιο.