ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μεγάλη έρευνα στη λιανική απέδειξε το κόλπο του 30%

Και ενώ η Notos Com απευθύνεται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για να διαπιστωθεί εάν όλα αυτά μπορεί να προσκρούουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στους κανόνες του Δικαίου του ανταγωνισμού, η Διεύθυνση Τιμών Βιομηχανικών Προϊόντων και Φαρμάκων του υπουργείου Ανάπτυξης έχει σε εξέλιξη εκτεταμένη έρευνα σε ό,τι αφορά τις λιανικές τιμές πώλησης και τις εκπτώσεις στα καλλυντικά. Η έρευνα αυτή, τα ευρήματα της οποίας διαβιβάστηκαν αρχές του περασμένου καλοκαιριού στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, για να διαπιστωθεί εάν κάτι εμπίπτει στις αρμοδιότητές της, είχε ως αποτέλεσμα να τελειώσει η ιστορία της σταθερής καθ’ ολο το χρόνο έκπτωσης του 30%, που συχνάκις δημιουργούσε σύγχυση στους καταναλωτές.

Η υπηρεσία ήλεγξε επτά αντιπροσωπευτικές επιχειρήσεις του κλάδου (Notos Com, Lancaster, Parfums Christian Dior, L’ Oreal Hellas, Estee Lauder Hellas, Γρ. Σαράντης και L’ Oreal Produits De Luxe Hellas) όσο και καταστήματα λιανικής πώλησης καλλυντικών (Notos Galleries, Gallerie De Beaute, Beauty Shop, Sephora, Hondos Center, Αττικα). Διαπιστώθηκε πως οι εισαγωγικές εταιρείες στους τιμοκαταλόγους τους πέραν των τιμών χονδρικής διαμορφώνουν και στήλη με προτεινόμενες τιμές λιανικής πώλησης, ίδιες προς όλα τα καταστήματα και δεύτερον, όσα καταστήματα λιανικής ελέγχθησαν βρέθηκαν να χορηγούν σε όλη τη διάρκεια του χρόνου ενιαίες και ομοιόμορφες εκπτώσεις 30% επί των προτεινόμενων τιμών. «Δεν πρόκειται περί πραγματικής έκπτωσης, αλλά περί έκπτωσης που έχει ληφθεί εκ των προτέρων υπόψη στη διαμόρφωση των λιανικών τιμών με μοναδικό σκοπό την προσέλκυση του καταναλωτή», αναφέρεται στη σχετική έκθεση της υπηρεσίας. Προσέλκυση με αρκετή δόση πλάνης όμως.

Γιατί; Πηγαίνοντας ο καταναλωτής στο ταμείο, ενώ περίμενε να τύχει έκπτωσης 30%, πληροφορούνταν πως στην τιμή που βλέπει στη συσκευασία του προϊόντος έχει ήδη υπολογισθεί η έκπτωση. Εβλεπε τιμή π.χ. 100 ευρώ, περίμενε να πληρώσει 70 ευρώ, αλλά πλήρωνε 100 ευρώ. Η τιμή στο καρτελάκι δεν ήταν η αρχική λιανική, αλλά η τιμή μετά την αφαίρεση της έκπτωσης. Η σύγχυση γινόταν ακόμη μεγαλύτερη σε περιόδους εκπτώσεων, όταν αναγγέλλονταν εκπτώσεις της τάξης π.χ. του 50%.

Η πραγματική έκπτωση ήταν 20%, αφού το 30% γινόταν ούτως ή άλλως. Για την αποφυγή τέτοιων φαινομένων που δημιουργούν παραπλάνηση και σύγχυση στο καταναλωτικό κοινό ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γιάννης Παπαθανασίου κάλεσε τις επιχειρήσεις λιανικής να τηρούν τους κανόνες που αναφέρουν οι νόμοι για την αναγραφή των λιανικών τιμών καθώς και τον τρόπο που διενεργούνται οι εκπτώσεις, ειδάλλως θα αντιμετώπιζαν τις κυρώσεις που προβλέπονται. Οι αντιδράσεις μεμονωμένες, αλλά τελικώς όλοι προσαρμόστηκαν και έτσι τους τελευταίους μήνες «τελείωσε το 30% και μαζί με αυτό και το 50%».