ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κατώτερες των προσδοκιών οι προσφορές των έξι μνηστήρων για την «Ελαΐς»

Εντονος προβληματισμός επικρατεί στα κεντρικά γραφεία της Unilever στο Λονδίνο, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, οι προσφορές που έχουν κατατεθεί για την εξαγορά της Ελαΐδος δεν φαίνεται να ικανοποιούν στο έπακρο τις απαιτήσεις του πολυεθνικού κολοσσού. Εξέλιξη, πάντως, η οποία σε μεγάλο βαθμό ήταν αναμενόμενη, καθώς μεσούσης της οικονομικής κρίσης, ακόμη και υγιείς επιχειρήσεις ξεχνούν τη «γενναιοδωρία» τους και διστάζουν στο να προβαίνουν σε μεγάλα «ανοίγματα». Ειδικά, μάλιστα, όταν το βασικό προς πώληση προϊόν, εν προκειμένω το ελαιόλαδο, διαμορφώνεται σε πολύ χαμηλές τιμές. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, στελέχη της Ελαΐδος δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο η εταιρεία να παραμείνει τελικά στην οικογένεια της Unilever, εάν το προσφερόμενο τίμημα δεν είναι αρκούντως ικανοποιητικό. Σε περίπτωση, ωστόσο, που κάποια από τις προσφορές ανταποκρίνεται στα σχέδια της Unilever, η διαδικασία της πώλησης αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2009.

Υπενθυμίζεται ότι η Ελαΐς έχει ανακοινώσει ότι θα πουλήσει τις δραστηριότητες της εταιρείας που αφορούν την τυποποίηση ελαιολάδου και σπορελαίων και την παραγωγή μαγειρικών λιπών και ντομάτας. Η πώληση αφορά τα ελαιόλαδα Αλτις, τα σπορέλαια Sol, Friol, Φλώρα, το μαγειρικό λίπος Νέα Φυτίνη και τα τοματικά προϊόντα Ρummaro.

Οι διεκδικητές

Οι «μνηστήρες», σύμφωνα με πληροφορίες, είναι έξι, ελληνικές και ξένες εταιρείες. Μεταξύ αυτών φέρεται να είναι η Μινέρβα, βασικός ανταγωνιστής της Ελαΐδος και μία από τις πρώτες εταιρείες που εκδήλωσαν δημόσια το ενδιαφέρον τους μόλις έγινε γνωστή η πρόθεση της Unilever για την πώληση της Ελαΐδος. Ενδιαφέρον φέρεται ακόμη να έχει εκδηλώσει η βιομηχανία ζυμαρικών Μέλισσα – Κίκιζας, η οποία ήδη έχει στο χαρτοφυλάκιό της τοματικά προϊόντα με το σήμα Primo Gusto. Στην περίπτωση αυτή η ιστορία μοιάζει σαν την επιστροφή του εγκληματία στον τόπο του εγκλήματος, καθώς ήταν η Μέλισσα – Κίκιζας το 1999 που πούλησε το σήμα Pummaro στην Unilever. Ετερος μνηστήρας φέρεται να είναι η Global Finance, εταιρεία ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων, η οποία έτσι κι αλλιώς συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο πολλών βιομηχανιών τροφίμων. Αλλη μια εταιρεία ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων, η NBGI Private Equity με έδρα το Λονδίνο, η οποία ήδη έχει στο χαρτοφυλάκιό της βιομηχανίες τροφίμων, αλλά και αλυσίδα μπαρ – εστιατορίων. Η μόνη που επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της δημοσίως μετά την κατάθεση των προσφορών είναι η Vivartia διά του διευθύνοντος συμβούλου της κ. Σπύρου Θεοδωρόπουλου. Ωστόσο, όπως ο ίδιος επεσήμανε, η προσφορά της Vivartia κρίθηκε χαμηλή, αν και ο κ. Θεοδωρόπουλος από την πλευρά του τη χαρακτήρισε λογική. Προσφορά φέρεται να έχει καταθέσει κι ένας πολυεθνικός όμιλος, ανταγωνιστής της Unilever σε παγκόσμιο επίπεδο, που ήδη δραστηριοποιείται στην Ελλάδα με σειρά προϊόντων (από σοκολατοειδή έως κέτσαπ και μαγιονέζες). Η Nestle, η οποία εμφανιζόταν ως ενδιαφερόμενη, διαψεύδει κατηγορηματικά ότι έχει καταθέσει προσφορά.

Το σχέδιο της Unilever

Η κίνηση της Unilever εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο απεμπλοκής της από συγκεκριμένες δραστηριότητες τροφίμων -και όχι μόνο- στις ώριμες αγορές, προκειμένου να εστιασθεί στις μεγάλες αναπτυσσόμενες αγορές της Ρωσίας, της Κίνας και της Ινδίας. Τον Απρίλιο η Unilever ανακοίνωσε την εξαγορά της Baltimor Holding ZAO, της ηγέτιδος εταιρείας στη Ρωσία στα προϊόντα σάλτσας, ενώ είχε προηγηθεί το 2008 η εξαγορά της μεγαλύτερης βιομηχανίας παγωτού στη χώρα, της Ιnmarko.

Σταθμοί – ορόσημα της επιχείρησης

– l 1920: Ιδρύεται ως ετερόρρυθμος εταιρεία η «Ελαΐς».

– 1932: Η επιχείρηση μετατρέπεται σε ανώνυμη εταιρεία με μετοχικό κεφάλαιο 10.000.000 δρχ.

– 1941: Εισάγεται για διαπραγμάτευση στο Χρηματιστήριο Αθηνών η μετοχή της εταιρείας, με αρχική αξία 1.025 δρχ.

– 1947: Κυκλοφορεί στην αγορά το ΒΙΤΑΜ.

– 1950: Κυκλοφορεί το τυποποιημένο ελαιόλαδο «Ελαΐς».

– 1962: Σύμβαση στρατηγικής συνεργασίας με τη Unilever.

– 1970: Η συμμετοχή της Unileverστο μετοχικό κεφάλαιο της «Ελαΐδος» αυξάνεται σε 45%.

– 1982: Η Unilever αποκτά την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου.

– 1999: Η εταιρεία εξαγοράζει τον τομέα των προϊόντων τομάτας με τις επωνυμίες Pummaro, Πελαργός και Stella από την εταιρεία «Μέλισσα – Κίκιζας».

– 2007: Η Unilever αποκτά πάνω από το 97% της «Ελαΐδος».

– 2008: Η μετοχή της «Ελαΐδος» διαγράφεται από το Χρηματιστήριο Αθηνών και στη συνέχεια ολοκληρώνεται η διαδικασία συγχώνευσης διά εξαγοράς της εταιρείας «Ελαΐς – Unilever Α. Ε.» από την εταιρεία Unilever Hellas AEBE. Η τελευταία ανακοινώνει την πρόθεσή της για την πώληση των σημάτων Αλτις, Pummaro, SOL, Friol και Φλώρα.