ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ανάσα στην αγορά αυτοκινήτων από τη μείωση τελών

Θετικός ήταν τελικά για την αγορά αυτοκινήτου ο απολογισμός του μέτρου της μείωσης των τελών ταξινόμησης και τελών μεταβίβασης. Η ισχύς του μέτρου ξεκίνησε τον Μάιο και ολοκληρώθηκε στις 7 Αυγούστου, με τα στοιχεία από τις πωλήσεις επιβατηγών οχημάτων κατά την περίοδο αυτή να δείχνουν ότι η πτωτική πορεία που καταγραφόταν στους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους ανακόπηκε και μάλιστα σημειώθηκε και σημαντική αύξηση προς το τέλος.

Η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδος (ΕΣΥΕ) ανακοίνωσε χθες ότι τον Αύγουστο του 2009 η κυκλοφορία των επιβατηγών αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 22% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2008. Μπορεί η μείωση των τελών ταξινόμησης να μην ισχύει από τις αρχές Αυγούστου, ωστόσο οι επιχειρηματίες του κλάδου έχουν ήδη εκτελωνίσει αρκετά αυτοκίνητα με το μειωμένο τέλος.

Αυτό γιατί, πρώτον, θέλουν να συνεχίσουν τις προσφορές και δεύτερον, γιατί ανέμεναν την υλοποίηση της απόσυρσης. Για το λόγο αυτό και αντιδρούν στην προκήρυξη των πρόωρων εκλογών, αφού το νομοσχέδιο στο οποίο προβλέπονταν οι όροι της απόσυρσης, στην καλύτερη περίπτωση θα «παγώσει» και στην χειρότερη δεν θα ψηφιστεί. Αυτό εξαρτάται από το ποια θα είναι η επόμενη κυβέρνηση και τι αποφάσεις θα λάβει επί του θέματος. Πάντως, οι ίδιοι έχουν στις αποθήκες τους μεγάλο όγκο αυτοκινήτων, μεσαίου και μεγάλου κυβισμού κυρίως, έτοιμο να διατεθεί.

Πάντως, το μέτρο της μείωσης των τελών ταξινόμησης και μεταβίβασης είχε επικριθεί από πολλούς οργανισμούς, μεταξύ των οποίων και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) με την αιτιολογία ότι δεν βοηθάει σημαντικά στην ανάπτυξη και ότι θα υπάρξουν απώλειες εσόδων στον προϋπολογισμό. Ωστόσο, ο υπουργός Οικονομίας κ. Γ. Παπαθανασίου είχε υποστηρίξει την απόφαση της κυβέρνησης για την ενίσχυση του κλάδου των αυτοκινήτων, δηλώνοντας ότι η μείωση των τελών ταξινόμησης έγινε για μικρό χρονικό διάστημα την ώρα που ήδη τα έσοδα από την αγορά αυτοκινήτου είχαν πέσει ακόμα και κατά 50%.

Η αύξηση που σημειώθηκε τον Αύγουστο, ακολούθησε την άνοδο κατά 14,1% των πωλήσεων αυτοκινήτων του Ιουλίου 2009, σε σχέση με τον ίδιο περυσινό μήνα. Τον φετινό Ιούνιο (έναντι του περυσινού) είχαν καταγράψει πτώση 11,2% και τον Μάιο του 2009 έναντι του Μαΐου του 2008 είχαν μείνει στάσιμες. Ωστόσο, η κατάσταση στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2009 παραμένει απογοητευτική, καθώς οι πωλήσεις επιβατηγών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 17,9% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2008.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, τον Αύγουστο του 2009, οι πωλήσεις των νέων επιβατηγών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 22% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2008. Οι πωλήσεις νέων επιβατηγών αυτοκινήτων έφτασαν τις 26.449 φέτος τον Αύγουστο, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι εκρηκτική ήταν η άνοδος των πωλήσεων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Φέτος τον Αύγουστο, μεταβιβάστηκαν 3.604 αυτοκίνητα, όταν πέρυσι τον ίδιο μήνα είχαν πωληθεί 1.926 (αύξηση 87,1%). Οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά λόγω της κρίσης, φαίνεται ότι κατηύθυναν τους ενδιαφερόμενους στην οικονομικότερη λύση του μεταχειρισμένου.

Στην αγορά των μοτοσικλετών, η κατάσταση είναι χειρότερη, αφού οι πωλήσεις μοτοσικλετών (άνω των 50 κυβικών εκατοστών) μειώθηκαν κατά 29,5% φέτος τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2008.

«Ο,τι χειρότερο»

Ανάστατη είναι η αγορά αυτοκινήτου μετά τη διαπίστωση ότι το πολυαναμενόμενο μέτρο της απόσυρσης είναι «στον αέρα», αφού, λόγω της πρόωρης προσφυγής στις κάλπες, δεν ψηφίζεται τώρα η σχετική τροπολογία. «Ο,τι χειρότερο μπορούσαν να κάνουν», σχολίασε στην «Κ» ο κ. Γιώργος Βασιλάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ). Κι αυτό όχι μόνο διότι δημιουργήθηκαν προσδοκίες για αύξηση των πωλήσεων, με συνέπεια όλες οι αντιπροσωπείες να παραγγείλουν αυξημένο αριθμό οχημάτων, αλλά και διότι η αγορά «παγώνει», καθώς πολλοί δυνητικοί αγοραστές θα περιμένουν εάν η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές θα εφαρμόσει το μέτρο. Οπως εκτίμησε ο κ. Βασιλάκης, το μεγαλύτερο πρόβλημα αναμένεται να παρουσιασθεί στις πωλήσεις μικρών αυτοκινήτων.

Για δύο περίπου μήνες ακόμη, πάντως, αρκετές αντιπροσωπείες θα εξακολουθούν να διαθέτουν μοντέλα, κυρίως μεσαίου και μεγάλου κυβισμού, με μειωμένο τέλος ταξινόμησης, καθώς, παρά τη λήξη του μέτρου στις 7 Αυγούστου 2009, υπάρχει σημαντικό απόθεμα οχημάτων, εκτελωνισθέντων με μειωμένους φόρους.